Zelf Blow off valve (BOV) maken op T5

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Zelf Blow off valve (BOV) maken op T5

Bericht door Niels83 » vr 02 sep, 2011 12:05

Is iemand bekend met deze modificatie op een Trionic 5 motor om een Blow Off Valve te creëren:

Afbeelding

Speedparts levert kennelijk 25mm luchtfilters die je op de originele Bosch BOV kunt zetten. Staat ook deels op dit Engelse 9-3 forum besproken, maar niemand schijnt daar ervaringen te kunnen delen. Het klinkt wel te mooi om waar te zijn, voor € 15,00 een open systeem BOV hebben ipv de dure Forge Motorsport oplossing ad € 110,00

Iemend een reden om dit te promoten of af te raden?

Garrett
Lid van verdienste

Re: Zelf Blow off valve (BOV) maken op T5

Bericht door Garrett » vr 02 sep, 2011 12:13

Wat is de toegevoegde waarde?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 02 sep, 2011 12:18

Bijna 2 jaar geleden stond in Nederland een mooie 9-3 via het forum te koop die dat gemonteerd had. Vond het er maar raar uitzien. Maar er is dus ervaring op het forum.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 02 sep, 2011 12:23

Garrett schreef:Wat is de toegevoegde waarde?
Bij een circulerend systeem wordt de afgeblazen lucht (bij schakelen of loslaten van het gas) weer de turbo ingeblazen, wat hem afremt. Doordat de turbo in een open systeem constant en vrij kan blijven roteren gaat die langer mee en bij opschakelen pakt die eerder de druk op. Dus minder stress voor de turbo en betere acceleratie. Deze modificatie schijnt alleen bij de trionic 5 motoren te kunnen.

@Millerman: Kijk, goed te horen dat het al eens plaats heeft gevonden. Dan is er ervaring en blijkt het inderdaad te werken. Een luchtfiltertje kost een tientje en een stop voor de inlaat een paar euro, dus het is een goedkopere en simpele oplossing. Vind het daarom wel interessant om te kijken hoe de auto erop reageert. Voor € 110,00 via Forge iets installeren als 'test' is toch minder fijn.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 02 sep, 2011 12:27

Als ik me goed herinner was het een Cosmic Blue 9-3 met rode logobadge op de motorkap.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » vr 02 sep, 2011 13:57

Niels83 schreef:
Bij een circulerend systeem wordt de afgeblazen lucht (bij schakelen of loslaten van het gas) weer de turbo ingeblazen, wat hem afremt. Doordat de turbo in een open systeem constant en vrij kan blijven roteren gaat die langer mee en bij opschakelen pakt die eerder de druk op. Dus minder stress voor de turbo en betere acceleratie. Deze modificatie schijnt alleen bij de trionic 5 motoren te kunnen.

@Millerman: Kijk, goed te horen dat het al eens plaats heeft gevonden. Dan is er ervaring en blijkt het inderdaad te werken. Een luchtfiltertje kost een tientje en een stop voor de inlaat een paar euro, dus het is een goedkopere en simpele oplossing. Vind het daarom wel interessant om te kijken hoe de auto erop reageert. Voor € 110,00 via Forge iets installeren als 'test' is toch minder fijn.
Bij onze motoren wordt het terug geblazen in de inlaatbuis dus hier heb je geen problemen mee met de turbo.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 02 sep, 2011 14:07

Van een BOV snap ik, maar van dat filtertje???

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 02 sep, 2011 14:15

Edwin mtb schreef:Bij onze motoren wordt het terug geblazen in de inlaatbuis dus hier heb je geen problemen mee met de turbo.
Hier hoor ik nu dus wisselende verhalen over. De één zegt van wel en jij zegt nu van niet... :-S+ Er zijn toch wel weer een aantal SAAB rijders die een open BOV geïnstalleerd hebben.
72sonett3 schreef:Van een BOV snap ik, maar van dat filtertje???
Tsja, je hebt natuurlijk gelijk als je doelt op dat de lucht maar één richting op kan, weg uit het systeem. Maar voor de veiligheid dat er geen troep in de dumpvalve kan komen lijkt een filtertje van € 5,00 (e-bay incl verzendkosten) niet op te wegen t.o.v. de problemen als er eventueel vuil in het systeem komt. Heb het dus net maar een filter en een alu-stop gekocht, installeer het volgende week en ben benieuwd naar de uitkomst. Ik houd jullie op de hoogte. Millerman's opmerking dat er iig meer forumleden zijn (geweest) die dat gedaan hebben vind ik reden genoeg om het op zich te proberen.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » vr 02 sep, 2011 17:04

Het levert je in ieder geval het psst geluidje op met overschakelen.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 02 sep, 2011 17:46

Haha en zelfs DAT is maar de vraag, want ik heb een automaat en ik begreep dat die dat niet doen "omdat een automaat niet ver genoeg terugvalt in toeren", aldus de vorige eigenaar... Ik ben iig benieuwd naar hoe de turbo erop reageert ;-)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 02 sep, 2011 17:53

Ik heb een gesloten Forge op mijn T7 gehad (automaat) en zelfs de gesloten variant gierde er aardig oplos. Dus die stilte zal waarschijnlijk wel meevallen hoor ;)

Jammer genoeg wel gelijk met CE :(

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » vr 02 sep, 2011 20:48

Zo'n standaard Bov, membraam of zuiger gestuurd, word stationair (of bij onderdruk in het inlaatspruitstuk) open gestuurd. Dus als de afblaaskant in de buitenlucht uitkomt word er ongefilterde lucht aangezogen via de smoorklep. Dus een filter is dan een goede zaak. :D
Het grootste voordeel van zo'n opzet is dat bij het sluiten van de smoorklep (schakelen bijv, of sterk afremmen op de motor) de turbo ongehinderd kan uitlopen en dat i.g.v. een luchtmassameter de motor dan lekker rijk loopt. Dat vindt ie heel lekker. Koelt ie goed van af en je krijgt mooie vlammen uit de pijp. Kost wat brandstof , dat wel. Heb dat ondervangen door de map bij die drukken aan te passen.
De luide pst word ook enigszins gedempt door het filter.
Heb net een Bov met 2 zuigers gemonteerd en de veer van het atmosferische uitgerekt om deze gesloten te houden bij onderdruk. Nu doet ie wel heel hard pfoe!!! als ik schakel :D

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 16 sep, 2011 11:27

Garrett schreef:Ik heb een gesloten Forge op mijn T7 gehad (automaat) en zelfs de gesloten variant gierde er aardig oplos. Dus die stilte zal waarschijnlijk wel meevallen hoor ;) Jammer genoeg wel gelijk met CE :(
Kan jij mij vertellen welke BOV dit was Garrett? Een vriend van mij met een 9-5 Aero wil dit installeren. Alleen is niet iedere BOV geschrikt voor een T7 motor begreep ik al. Ontvang graag je tip! :D

Ondertussen alle onderdelen binnen gekregen en het systeem ingebouwd, zie hieronder. Er komt geen belachelijke afblaasknal uit, maar bij hoge druk hoor je hem wel goed. Met de ramen dicht en/of de radio aan hoor je niets. Vind dit een schappelijk geluid. Het hoeft van mij ook niet met een knal eruit te blazen ;-) Alleen voor de automaat maakt het weinig uit merk ik nu. Die laat het gas niet los als die schakelt, waardoor de druk erop blijft staan en de BOV dus niet afblaast; waardoor je bij een schakelbak sneller accelereert.

Afbeelding

Venzz

Bericht door Venzz » zo 04 mei, 2014 0:34

Kan iemand mij vertellen waar ik aan zo'n dop kom voor in de inlaatslang?
Een filtertje heb ik al.

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » zo 04 mei, 2014 8:41

Niels83 schreef:Alleen voor de automaat maakt het weinig uit merk ik nu. Die laat het gas niet los als die schakelt, waardoor de druk erop blijft staan en de BOV dus niet afblaast; waardoor je bij een schakelbak sneller accelereert.
Klopt (in tegenstelling op wat ik eerder dacht). BOV blaast allen af als je het gaspedaal 'loslaat'. Wil je toch snel(ler) wilt accelereren, dan kan je de "S" stand op de keuzehendel kiezen. Is voor in de Stad...

:offtopic: De T5 op de foto heeft een zwarte i.p.v. een rode DI :?: en van de DI mist linksonder een schroefje :!:

Plaats reactie