Saab 99 16v

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Saab 99 16v

Bericht door jwaterink » ma 29 aug, 2011 16:57

Hallo, sinds vorige week heb ik er een strakke 99 bij met wat troubles.

Blokje gaat er de eerste week van oktober uit voor een later H blokje en voor die tijd ga ik wat experimenteren op dit motorblok. Ik heb liever dat ik hierin gaten in de zuigers brand dan in de definitieve motor.

Daarvoor heb ik het volgende speelgoed gekocht en gisteravond op de retour uit limburg meegenomen uit Herten (roermond)

40mm Mikuni's van een 2001 Yamaha R1

Er is nog onderweg een TE 2J9 lambda controller + lambda met een digitaal display de LX1 (vind die ronde nogal kitcherig en die rechthoekige kan op het houtprofiel). Deze controller is middels RS232 uitleesbaar en wordt geleverd met software waarmee je de data kunt loggen en tegenover het toerental kunt zetten. Eventueel is ook nog een snelheidssignaal input mogelijk, maar daar doe ik niets mee.

Afbeelding

Afbeelding

Spruitstuk wordt gefreesd uit 8mm plaatstaal en daarop komen dus 4 40 mm kelken. De carburateurs zijn bedoeld voor 45 graden montage dus komen hoegenaamd recht op de cylinderkop te zitten.

Rest zal volgen.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 H op Yamaha R1 (Mikuni) carburateurs

Bericht door 93-SS-ARC » ma 29 aug, 2011 17:50

ik zeg strak plan :D heb je al kelken gevonden?

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » ma 29 aug, 2011 19:07

Goed bezig. Succes met je opbouw en test draaien.

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » ma 29 aug, 2011 19:37

supergaaf!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 29 aug, 2011 20:03

Oei... dat wil ik wel eens horen gas geven :wow:

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 29 aug, 2011 22:05

Mooi plan :D ga je ook nog iets doen met je cilinderkop en spruitstuk?denk dat je dan een heel leuke motor kan hebben ;-|+

Ik zeg gat in de motorkap en die dingen er uitlaten steken :wink:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » ma 29 aug, 2011 23:50

Inlaatspruitstuk wordt eigenbouw. Kom dus net bij SSO weg en heb al hernieuwd zitten tekenen. Koelleidingen komt ook in orde, had ik dus eerst geen rekening mee gehouden. Wordt het mooi dat spruitstuk? Nee. De buitenste 2 carburateurs zitten hoegenaamd in lijn met de poorten in de kop, de binnenste 2 carburateurs zitten verre van 1 lijn met de binenste poorten. Gezien de voorbeelden die ik nu gezien heb op de diverse Golf GTI en 205 GTI fora en ook bij het engelse spul moet het geen probleem geven. Ook bij het originele spruitstuk kun je niet spreken van dezelfde intake afstand tussen de onderlinge cylinders.

Spul blijft overigens netjes binnen de kap. Als ik de aanzuigbuizen op dezelfde lijn heb als origineel is het zelfs nog een paar cm lager dan de huidige originele carburateur. Gat in de motorkap moet je ook weer dichtmaken. Je mag geen geforceerde lucht aanbieden aan carburateurs. Ze moeten zelf zuigen. Er komt dus ook geen cold air intake oid in. Als je dat wil moet je al een airbox maken (of voor het gemak van een schade R1 halen) en die naar het buitenscherm maken, maar ik blijft mooi steken met 4 paddestoel filtertjes.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 30 aug, 2011 0:10

Gaaf! Is weer eens wat anders dan turbo's. 8)

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 30 aug, 2011 0:40

Kon je geen Mikuni's van een Suzuki vinden? Bij onze motorclub stond Yamaha voor: Yapanse Arbeiders Maken Alles Half Af.
Ze verloren namelijk nog wel eens een onderdeel tijdens het rijden :wink:

Ben benieuwd naar het resultaat van je project.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » di 30 aug, 2011 7:49

[]

Daarvooor hadden ze bij Harley's en Renaults magnetische uitlaten :mrgreen:

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 30 aug, 2011 19:29

Vergeet je geen bakkeliet isolator tussen de kop en de inlaat spruit te maken... anders werk je backfires in de hand en is het lastig om een mooi constante wallfilm te krijgen. zeker als de motor flink heet aan het worden is...

Wat de trompetjes betreft op Ebay zit een Hongaar die ze maakt en aanbied voor +/- 35 euro 40--->80mm diameter.40mm lang. klik

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 30 aug, 2011 21:54

Dat zit inderdaad wel op het originele spruitstuk van de 99 echter tussen carburateur en spruitstuk. Ik was dat niet van plan gezien de handleidingen die ik overal tegenkom. Ik heb dat nergens gezien bij de gof/205 brigade. Ook bij de motor waar ze af komen zit dat niet. De carburateurs hangen uiteindelijk aan een 5 cm gewapende slang aan de 4 40mm buizen. Net als origineel bij Yamaha.

AlwinRedArrow
Geregistreerd lid

Bericht door AlwinRedArrow » ma 05 sep, 2011 12:31

Mm als het klaar is en werkt hier maar eens langsrijden :wink:
Ben heeel erg beniewd wat dit gaat worden!

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » ma 05 sep, 2011 13:32

Afbeelding

het volgende speelgoed.

Deze downpipe is wat roesterig, ga ik niet de moeite op doen om die moer in te lassen. Morgenvroeg kan ik bij Ter Wielen een nieuwe ophalen voor 59 euro. Dan weet ik ook zeker dat ik las op bruikbaar vlees.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 08 sep, 2011 17:24

Het de uitlaat weggebracht, dat wordt door een goede lasser netjes gedaan. Er komt ook geen moer meer op, maar een stukje buis van een schade auto, wordt er tegenaan gezet. Ziet er wat netter uit.

Vandaag nog een mooi stukkie gekregen van de snijder.

Afbeelding

Afbeelding

Pastvorm uitstekend op 1 gat na (boor ik wel groter), 1mm dik plaatstaal. Dit weekend heb ik vrijwilligerswerk. Loop van volgende week klus ik de downpipe met lambda erop en maak dat werkend. Volgend weekend wordt het spruitstuk in elkaar gelast.

Plaats reactie