eaton m45 compressor blijkt m65

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
giuliettaevo
Geregistreerd lid

Re: eaton m45 compressor blijkt m65

Bericht door giuliettaevo » vr 30 dec, 2011 17:56

evo schreef: Ik denk dus nog steeds (gaan we weer) dat je met een mooie turbo setup meer plezier kunt hebben omdat je je laaddruk makkelijker kunt regelen/afstemmen aan de omstandigheden. Hier gaat dus die 944 volgens mij ook de mist in...Als je niet op dezelfde laaddruk gaat vergelijken is de test wel heel oneerlijk.. Want wie rijdt een turbo dan ook op basis druk...? Toch alleen mensen zonder "fatsoenlijke" computer (lees bijv trionic :-P+ ) Dat heeft er dus niks mee te maken in dit geval...
Anders gezegt... met een simpele GT1752 (de standaard Garrett zoals de meesten 'em hier draaien) kun je een 2.0 (met goede aansturing) al in de 3k range 200pk leveren. Ben je gelimiteerd door bijv je LPG injectoren (zoals Tanisha) zou je dat vermogen vast kunnen houden tot aan 6000 tpm of meer. Met een compressor zal je vermogensopbouw lineair zijn en kun je dus hoogtens mikken op 200 pk bij 6000 tpm, 166 pk bij 5000 tpm, 133 pk bij 4000, 100 pk bij 3000 (oke dit is wat gesimplificeerd, maar you get my point?) . Mik je vroeger leant ie erboven uit... hitte, pingels, boem....Maar de pk's zeggen niet zoveel vind ik, het koppel is belangrijker. Als je met de turbo 200pk hebt bij 3000rpm heb je er ook nog een hoop meer bij 5000rpm neem ik aan? Met de compressor mik je op een laaddruk en die houd je vast tot aan de begrenzer.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » vr 30 dec, 2011 18:04

Overigens heb ik een grafiekje gevonden van de Alfa 75 TS met Eaton M45 compressor waar ik het over had;
Afbeelding

Dit is een van de vroegere runs, inmiddels is er nog wat beter afgesteld. max vermogen was hier nog 198pk en 262Nm plus dat er over het gehele toerenbereik minimaal 240Nm beschikbaar is...

Hier een grafiekje van wat zo'n motortje atmosferisch doet;
Afbeelding

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 30 dec, 2011 20:57

Daar zie je ook meteen een van de redenen waarom je de compressor niet zo wil laten lopen.
Boven de 5000 toeren gaat de motor armer en armer lopen, terwijl hij juist rijker zou moeten gaan lopen.
Je zou boven de 500 toeren de compressor minder willen laten draaien, maar houden hoe hij op het begin loopt.
Nu ben je genoodzaakt een kleinere poellie te nemen waardoor er aan het begin ook koppel verloren gaat, met een turbo hoedt dat niet.

Compressor is leuk, maar regelbare lucht in de motor op het moment dat jij het wil lijkt mij persoonlijk fijner.
De vermogens en koppel lijn zijn geweldig, zo strak ga je nooit redden met een turbo inderdaad.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » vr 30 dec, 2011 21:02

De grafiek met de SC erop is een van de eerste runs. Later zijn er grotere injectoren geplaatst en is er nog wat meer afgesteld. Ik denk dat dat het arme lopen boven de 5000 toeren wel heeft verholpen. :wink:

Deze motor ligt in een racer en draait al een hele poos mee. Auto heeft meer vermogen als een 3 liter 6 pitter maar stuurt nog steeds als een 4 cilinder. :D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 02 jan, 2012 10:49

giuliettaevo schreef:
evo schreef: ...Anders gezegt... met een simpele GT1752 (de standaard Garrett zoals de meesten 'em hier draaien) kun je een 2.0 (met goede aansturing) al in de 3k range 200pk leveren. Ben je gelimiteerd door bijv je LPG injectoren (zoals Tanisha) zou je dat vermogen vast kunnen houden tot aan 6000 tpm of meer. Met een compressor zal je vermogensopbouw lineair zijn en kun je dus hoogtens mikken op 200 pk bij 6000 tpm, 166 pk bij 5000 tpm, 133 pk bij 4000, 100 pk bij 3000 (oke dit is wat gesimplificeerd, maar you get my point?) .

Maar de pk's zeggen niet zoveel vind ik, het koppel is belangrijker. Als je met de turbo 200pk hebt bij 3000rpm heb je er ook nog een hoop meer bij 5000rpm neem ik aan? Met de compressor mik je op een laaddruk en die houd je vast tot aan de begrenzer.
He Giuliettaevo,

Ik hoef jouw hier volgens mij niets over wijs te maken... :mrgreen: Echter heb hierboven even wat "selectief" gequote om mijn standpunt, de voorkeur voor een turbo over een (enkele) compressor, te verduidelijken. Dus:

Jij noemt "mikken op laaddruk" kort door de bocht komt dit neer op mikken op luchtmassa en dus weer op koppel (oke, heel kort door de bocht... ontsteking en AFR, etc. niet meegenomen). Bij een compressorsetup ligt dit vast (zoniet wordt het een ander verhaal), hiemee bereik je dan ook die "belachelijk" lineare vermogensopbouw (pk's) die we zien (mooi plaatje!).
Nu met een turbo kun je je laaddruk (binnen het efficiente gebied van je turbo) vrij kiezen. Je bent dus flexibel hierin. Zoals ik al schetste zou T. bijvoorbeeld rond de 3,5k range 1.4 bar (grofweg 370nm) kunnen draaien (bijna 200 pk...) en de laaddruk (dus koppel) naar hogere toeren rustig laten zakken zodat haar LPG injectoren het bij kunnen blijven houden. Mik je op max 6000 rpm, kom je bij 6000 rpm wat betreft laaddruk gelijk uit met als je compressor setup (alleen zonder vermogen aan de wielen te hebben verloren aan die compressor...).
Ik heb zo al heel wat tunes geschreven, puur en alleen tegen de limiet van de injectoren aan... Die witte Vialle dingen zijn eigenlijk te klein voor onze SAABjes... maarja, je wilt toch wat...

Idd. max pk's zeggen niet zoveel als de nm's in het bruikbare gebied... (Echt) laag in de toeren is zo'n roetsj pomp king maar als een klein turbootje, als een GT5217, begint te blazen (en dat is al in de 2k range) wint zo'n setup het al gauw... Da's hoe ik het zie...

Overigens dat die 75 d'r flink aan wilt trekken geloof ik graag. Lijkt me machtig voelen zoveel koppel in zo'n licht gebakje (maar voor extra fun adviseer ik d'r misschien toch nog een kleine oorbel aan te doen, niet bezuinigen op knock controle... :-P+ ... en dan maar kijken of 't heel blijft...).

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 02 jan, 2012 11:36

Eigenlijk zou je het moeten combineren, Compressor onderin met een magneet of viscose koppeling tot 2500~3000rpm en daarboven een TD04-19T ofzo.
Dat is wel wat afstelwerk, maar zo krijg je wel altijd lucht.

Ben beniewd naar de eerste die zijn aircopomp gaat slopen om de magneetkoppeling te hergebruiken :)
Keeps me thinking...

Arco

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » ma 02 jan, 2012 20:07

@ Evo,

jouw verhaal klopt helemaal. en dat is idd dankzij het grote voordeel van de actieve boostcontrol op bv de Saab. Op deze manier zul je met de compressor niet sneller zijn als met de turbo. Maar het is wel een beetje oneerlijke vergelijking op die manier.. :wink:

Als je hier met de compressor ies tegen wilt doen kan dat wel, je zou dan de laaddruk hoog kunnen houden door een kleine poelie te gebruiken en dan via een gecontroleerde dumpvalve de laaddruk manipuleren, dan doe je in weze hetzelfde als met de turbo :wink: . Dit brengt alleen wel de efficiency van de compressor omlaag.

Ik zie het zelf zo: Als je tot ongeveer een 0,8 bar laaddruk kunt/wilt gaan zou ik een Eaton monteren. Daarboven ben je beter af met een turbo. Overigens is een schroefcompressor wel heel leuk, die is namelijk ook bij de hogere drukken heel efficient. :) Helaas zijn die alleen nog duurder als bv een Gt28RS en een Eaton M62 samen.. :(

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 02 jan, 2012 22:12

Super interessante discussie, ik lees al de hele tijd stilletjes mee.
0,8bar is een 'gewone' fpt?

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » di 03 jan, 2012 1:06

Geen idee wat een fpt draait. maar een turbo blokje van Saab kan meer aan als die 0,8 bar en in mijn ogen is het zonde om er dan een compressor op te maken ipv een turbo.. Daar zou ik juist een normale 'i' voor gebruiken met hogere compressie. :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 03 jan, 2012 9:48

ik heb de 1.2 bar de m65 dus wat dat betreft is het niet zonde en 1,2 bar is nog altijd stage 1

ik heb er regelmatig een zware kar achter en mij past een hoog koppel in de lage toeren erg goed

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » di 03 jan, 2012 21:00

Zorg wel voor een goede intercooler! De Eaton is niet zo efficient als een turbo bij hoge drukken. :wink: Dus hou de inlaatlucht temp in de gaten.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 03 jan, 2012 22:10

Wellicht zou je je waste gate aansturing kunnen gebruiken om een BOV zo aan te sturen dat je druk afbouwt als je je injectoren aan het uitmaxen bent en te arm dreigt te gaan... In jouw geval dus ergens rond de "200pk" met 1.2 bar zou je dan al ergens vanaf 4000rpm druk moeten gaan afbouwen/weglekken (wel jammer van al die lucht...).

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 03 jan, 2012 22:20

zit een t7 intercooler in de planning dus dat zal wel los lopen!

ik ga een b206 klaar maken en zit nog een beetje te twijfelen tussen een 2.0 of 2.3 krukas maar wel met turbo zuigers
als aansturing gebruik ik trionic 5 en in plaats van de turbo de eaton m65
als intercooler wil ik een t7 intercooler gebruiken
als bak wil ik een fm57 dieselbak gaan gebruiken

lijk me wel een leuke combinatie! :D

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 03 jan, 2012 22:24

waarom lucht laten ontsnappen 1.2 bar kan makkelijk die witte lpi injectoren zit nog een klein beetje meer in dan je zou denken

Plaats reactie