Trionic 8 tuning (sport sedan / sport estate)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Maarten
Lid van verdienste

Re: Trionic 8 tuning

Bericht door Maarten » wo 23 feb, 2011 1:08

trollspeed schreef:...is een 9-3 V6 ook trionic 8?
Bosch ME 9.6

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 23 feb, 2011 11:38

Versie 1.2.4 staat er.

Tuning package opties zitten erin en het hele project gebeuren ook meteen. Sorry dat het zo lang duurde :mrgreen:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 23 feb, 2011 23:25

Bedankt master D, werkt als een zonnetje, als gebruikelijk!

Gr Gijs

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 24 feb, 2011 17:57

You're welcome!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 05 mar, 2011 18:16

Wederom een kleine update.

Vandaag maar niet gaan carnavallen, maar "leukere" dingen gedaan.

Samen met Jörgen (bedankt makker, vooral ook voor het fixen van de bak bussen van mijn auto!) wat lopen klooien een 1.8t en zijn viggen.

Hij rijd nu in zijn viggen met Bio Powerrrrrr en leuke SID shit. Loopt een stuk smoother, zelfs al met de 4% ethanol die standaard in Euro 98 zit. En ik heb mogen spelen met de 1.8t.

Oorspronkelijk zat er Hertje op, maar hertje kon ik niet gebruiken. Ik ben er achter dat hertje de zaak zo beveiligd heeft dat alle leukemaps verstoppertje spelen en niet meekomen. Geen probleem.

Eerst VIN en IMO van de auto in een standaard 1.8t computer gestopt. Helaas, die startte niet, en bovendien was daarna de computer niet meer aan te melden met Tech2. Toen 1.8t originele software met origineel VIN/IMO terug op die computer gezet en de computer met Tech2 aangemeld, dat ging vlekkeloos.

Daarna de 1.8t naar stage 1 gezet, en woehoew, dat reed als een trein, geen fouten, geen haperingen, niets. Gewoon een lekkere bats vermogen erbij. Geschat vermogen 200+ pk, 320+ Nm. Wel bleek dat Euro 98 bijna noodzaak is en Euro 95 echt een stuk minder presteerde, en dat verse bougies ook aan te bevelen is.

Weer een stap verder, Trionic 8 1.8t en 2.0t, check! :mrgreen:

Guido, ik denk in al mijn heerlijke onwetendheid dat Saab een checksum calculeert op basis van VIN/IMO én van de het unieke T8 computer nummer. klinkt dat onlogisch?

Gr Gijs

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 19 mar, 2011 19:19

Recentelijk ben ik weer een nieuw avontuur aangegaan: SAI

Zoals sommigen wel weten hebben 2003 (vaak automaat modellen) een SAI pomp, die pomp zorg ervoor dat de cat sneller opwarmt = minder millieu vervuiling. Nadeel is dat die pomp wel eens wil stuk gaan = veel geld voor een nutteloos ding (2004+ modellen hebben geen SAI pomp meer).

Ergens heb ik gelezen dat wanneer de software van een nieuwer modeljaar auto op de ecu geknald wordt de SAI geen storingen meer geeft. De eerste auto om dit uit te testen rijd inmiddels rond, ik ben benieuwd!

Volgende project is in de software zoeken of ik daar de SAI pomp ook buitenspel kan zetten.

Verder nog een leuk weetje voor Dilemma:
Als ik de ECU uit een T8 auto vervang voor een andere ECU dien ik 'm met tech2 aan te melden. :?
Als ik een ECU uit een T8 auto flash met willekeurige andere T8 software van een andere auto met ander modeljaar (met vreemde vin / imo) start en rijd de auto gewoon zonder deze aan te melden. Is dat vreemd, of is dat vreemd! :roll:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 19 mar, 2011 19:47

In de allerlaatste 9.3 Sport varianten is de SAI weer terug om de milieuklasse C te scoren, in de 9.5 NG met de 4 pits benzine turbo schijnt het ook weer te zitten :cry:

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » di 22 mar, 2011 2:49

G-ice schreef:Ergens heb ik gelezen dat wanneer de software van een nieuwer modeljaar auto op de ecu geknald wordt de SAI geen storingen meer geeft. De eerste auto om dit uit te testen rijd inmiddels rond, ik ben benieuwd!
Klopt, is bij de mijne ook gebeurd. :)

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 22 mar, 2011 20:21

G-ice schreef: Verder nog een leuk weetje voor Dilemma:
Als ik de ECU uit een T8 auto vervang voor een andere ECU dien ik 'm met tech2 aan te melden. :?
Als ik een ECU uit een T8 auto flash met willekeurige andere T8 software van een andere auto met ander modeljaar (met vreemde vin / imo) start en rijd de auto gewoon zonder deze aan te melden. Is dat vreemd, of is dat vreemd! :roll:

He Gijs,

Mooie avonturen dacht ik ;)

Je bevindingen zijn merkwaardig natuurlijk. Blijkbaar controleert T8 op hardware ID van de ECU en niet op immo/vin codes.
Waarschijnlijk is de aanmeld procedure van de Tech2 dan anders dan bij T7 en wordt het hardwareID van de ECU in een ander component op de bus bekend gemaakt waardoor het zaakje weer wil.

Binnetje van voor en na aanmelden van een "vreemde" software versie op een auto zou dan wel leuk zijn om te zien of er ergens een ander nummer dan vin/immo checksum omgezet is in de ECU.

Goed bezig!
G

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 22 mar, 2011 20:42

De dealer had het over een of ander component wat ook met de sleutels communiceert (poef weg hoe dat heet, bedankt selectief geheugen :roll: ). Ik denk dat dat component (waar ook de sleutels in geprogrammeerd worden) ook de ecu aangemeld moet hebben. En dat we in de ECU dus niets kunnen vinden om dit te beinvloeden, hoe naar dat dan ook is...

Heb je geen kloon van jezelf om eens mee te geven volgende keer als ik weer met de tech2 mag (laten) spelen daar?

Volgende keer trek ik eerst de originele software eruit.
Dan flash ik de computer met vreemde software en trek ik die eruit.
Dan meld ik de computer opnieuw aan en trek ik die er weer uit.

Heb je dan de nuttige info mocht er iets vernderen daar?

Gr Gijs

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 22 mar, 2011 21:02

G-ice schreef: Volgende keer trek ik eerst de originele software eruit.
Dan flash ik de computer met vreemde software en trek ik die eruit.
Dan meld ik de computer opnieuw aan en trek ik die er weer uit.

Heb je dan de nuttige info mocht er iets vernderen daar?
100 punten!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 22 mar, 2011 21:09

@G-ice,
Voor sleutels te reproduceren gebruiken ze de CIM unit, die zit op de stuurkolom. Deze unit is verbonden met de transponder/ontvanger die tussen de voorstoelen is geplaatst.
Op you-tube staan wat filmpjes hoe een CIM-unit ge(de)monteerd moet worden.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 22 mar, 2011 21:14

Dilemma schreef:100 punten!
:oops: Je was op de hoogte van mijn "zwakte" he?! Liever euro's dan punten! :mrgreen:

Komt voor de bakker makker!

Ennuh, thankx carlsson, CIM niet meer vergeten!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 26 mar, 2011 16:01

Master D, wederom een vraagje. :oops:

Ik zou graag in T7 en T8 suite bij VIN decoder kunnen zien of het een handbak of automaat (en zo ja automaat, welke dan) betreft.

Tevens zou het leuk zijn wanneer de ingebouwde VIN decoder automatisch het VIN nummer van de op dat moment geladen software pakt. Scheelt weer een keer knippen / plakken :mrgreen:

En... Mocht het kunnen (maar ik verwacht van niet?) zou ik graag zien of er TCS / ESP is de (T7) auto zit. Maar dat zal wel niet in de VIN decoder kunnen?

Gr Gijs

McGregor
Geregistreerd lid

Bericht door McGregor » wo 30 mar, 2011 14:52

volgende stap is diesel tuning?

Plaats reactie