102 octaan bij firezone in nederland

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 102 octaan bij firezone in nederland

Bericht door Thieuke » zo 07 dec, 2014 22:43

Vervroegen van de ontsteking levert in de regel een efficiëntere verbranding op. Uiteraard zijn hier grenzen aan. Onder vollast (of gewoon meer last....) zal Trionic ook vervroegen. In de OpenSID kan je goed zien dat Trionic continu de ontsteking aanpast. Dit wordt gedaan aan de hand van de waarden in de ontstekingsmap. Die waarden kan je in T7Suite aanpassen.

(Zo heb ik laatst ook nog wat aangepast daarin, aan de hand van de knock die op trad op een bepaald specifiek punt)

[uit de oude doos]
Vroeger toen de ontsteking nog via een rotortje ging vervroegden we de ontsteking ook, gewoon de rotor verdraaien t.o.v. de nokkenas, ging die rot lopen was je te ver en draaide je wat terug. Niet heel exact en verstandig?!? mwah, maar het ging eigenlijk nooit echt fout :mrgreen:
[\uit de oude doos]

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 08 dec, 2014 10:47

Het probleem van die rotor is dat je altijd binnen een bereik bezig was.

Dikke power onderin betekende pingel bovenin. Power bovenin betekende gaar stationair lopen onderin.

Ik ben blij met T5, die kan beide tegelijk. :mrgreen:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 08 dec, 2014 15:59

Spatje schreef:...@Evo ik heb er helaas niet zoveel verstand van. De software en hardware is van Hirsch met de OBD2 lezer kan ik voorontsteking uitlezen en die gaat maximaal naar 40. Maar ik weet eigenlijk niet of dit bij vollast is. Het is toch zo dat hoe later je ontsteekt hoe beter voor het vermogen tenzij er pingel optreedt? Dan lijkt me 40 rijkelijk vroeg.
Je stelling dat met mindere kwaliteit benzine de software terugregelt kan ik snappen, op 95 rijden is nog minder...
We het over vooronsteking. Dus waar jij 40 aanhaald, bedoel je eigenlijk 40 graden ontsteken voor top dead center (TDC).

Die 40 graden vooronsteking zul je alleen zien in laag tot middel last en dan ook nog eens alleen in een bepaald toerenbereik. Veel software voor onze SAABjes houdt 40 graden voorontsteking aan als maximum (er zijn echter tuners die daar van afwijken. Ik ben d'r een van :wink: )
Onder hogere lasten zal trionic je ontstekingstijdstip, om pingel te voorkomen, naar beneden bijstellen (volgens een map). Dit kan bij vollast wel afnemen tot bijv 10 graden. En bij slechte kwaliteit brandstof, hoge inlaat temperaturen, etc. mogelijk nog lager (een aanpassing na de map), hierbij houdt trionic overigens nog wel rekeningen met bepaalde limieten waaronder max bijstelling en veelal ook een max berekende uitlaattemp. Want hoe later je ontstekingstijdstip deste lager het rendement en deste hoger je uitlaatgastemp, maarja ga je te vroeg ontsteken is het ook weer niet goed, pingel, te hoge cylinder druk, etc...

Komt nog wel heea meer bij kijken, maar dit is een 101 :mrgreen:

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 08 dec, 2014 22:19

Bedankt heren, weer een hoop geleerd vandaag, vooral dat ik niet zelf ga lopen rommelen met software :D

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » ma 23 feb, 2015 15:39

Hoi,

Als regelrechte naïeveling voor het eerst eens bij Aral getankt.
Noodzaak omdat tank bijna droog stond. Zag daar Ultimate 102 staan en dacht laat ik eens proberen. Immers nog altijd goedkoper dan welke benzinesoort in Nederland.
Over het algemeen tank ik Shell en nog naïever, ... jawel V power :oops: (achteraf :oops: )

Dus onbevooroordeeld kan ik zeggen dat Aral 102 veel meer souplesse geeft aan de motor. Minder 'rouw', betere (tussen)acceleraties bij inhaal manoeuvres (om te voorkomen dat een BMW/ Mercedes) met +200km/u in mijn achterbumper komt te hangen ;-|+ ;-|+ . Met zo'n 'dakhut' op mijn auto ga ik toch echt niet meerijden (go with the flow).

Pas terug in Nederland ben ik me op internet gaan verdiepen en als eerste gezocht naar Aral tankstations in Nederland :-S+ Dus niet...
Anders gezegd. Het was dermate opvallend dat ik me er nu pas in ben gaan verdiepen in de brandstof.

Mijn voorlopige conclusie na mijn internetonderzoek:
1) Niet aan de grens wonend denk ik dat BP Ultimate een beter alternatief is dan V 'slower' van shell :P omdat verschil met firezone klaarblijkelijk niet veel uitmaakt.
2) Misschien toch vaker naar (of via) Duitsland op vakantie.... :roll: :wink:

:O: 3sixty (grootlicht in de smoel van die BMW rijder halverwege) en dan weer :O:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 23 feb, 2015 18:09

BP is Aral, alleen hebben ze geen 102 in Nederland. BP Ultimate 98 is dus het dichtstbijzijnde alternatief. ;)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 23 feb, 2015 18:12

Of E85 gaan rijden...

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » ma 23 feb, 2015 18:16

@evo

E85 is dacht ik ook steeds minder te vinden, daarnaast vraag ik me af of mijn SS uit 2004 wel op E85 kan rijden? :?:

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 23 feb, 2015 20:55

Dus ik blij toen ik de Aral in Luxemburg binnenreed.... Nu ga ik het meemaken... Grrrrr geen 102.

Is het alleen aral duitsland, zag het in Frankrijk ook niet bij de aral staan.

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » ma 23 feb, 2015 21:42

Ik ben blij :D

Sinds vorige week, ben ik erachter gekomen; dat ik niet meer "over de grens hoef te gaan" om 102 te tanken.
In Gemert (dorpje 7 km verderop) hebben ze sinds kort ook 102 :wow:

Dat wordt smullen!

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » ma 23 feb, 2015 21:56

Heb je alles terug gelezen, Robinson?

Ervaringen met de Firezone 102 zijn volgens mij niet erg positief...

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » ma 23 feb, 2015 22:20

Heb het topic inderdaad doorgelezen, en ja het is :offtopic:
Want het is volgens mij geen Firezone tankstation

http://www.josmaas.nl/index.php?option= ... &Itemid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » ma 23 feb, 2015 22:55

@robinson1

Toch even navragen zou geen kwaad kunnen. In Veldhoven verkopen ze ook 102 (competition) bij SchippersStop tankstation (dus niet Firezone). Zou dus kunnen dat Salland Olie (leverancier van 102 competition) niet exclusief levert aan Firezone (dochtermaatschappij van Salland??) maar ook aan andere (onafhankelijke!) leveranciers in het land.

Zoals ik al zei. Ik heb me uitgebreid georiënteerd op het net en denk dus dat BP Ultimate (inderdaad Aral is onderdeel van BP) het beste alternatief is gezien de reacties op 102 competition. Maar wie weet,... probeer en vergelijk (wel met BP ultimate) en wellicht kom jij weer tot een andere conclusie. Zit toch ook wel een stukje subjectiviteit in in hetgeen je ervaart. :wink:

:O: 3sixty en dan weer :O:

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » ma 23 feb, 2015 23:17

@WillyG4ce; het is inderdaad een kleine moeite om dat eens na te vragen :wink:

Het is wel zo, dat het tankstation in Veldhoven, wel op de website van Firezone tankstations staat, terwijl het tankstation in Gemert niet vermeld staat.
Dit terwijl sinds 5 maart 2014, het tankstation in Gemert 102 aanbiedt en Veldhoven (Schipperstop) het 1,5 week later "kreeg".

Ik tank zo vaak mogelijk Aral 102 in Straelen (D) en in Nederland; BP Ultimate.
Tot nog toe 1x in Gemert getankt (geen daily driver) en merk nog geen verschil met Aral.
De tijd zal het uitwijzen :wink:

Ik zal eens een mailtje naar het tankstation in Gemert sturen.

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » ma 23 feb, 2015 23:17

Zijn er ook nog rijders met ervaring met Supreme+ (let op de +) van Esso? Deze heeft ook octaangehalte 98.

@ Robinson1

Jos Maas wordt hoofdzakelijk bevoorraad door Mobil /MobilExxon/Esso. Op hun site staan foto's waarop logo van Mobil te vinden is en het staat op de vaten!?. Wellicht dat ze exclusief voor hem ook 102 leveren maar dat betwijfel ik. Ze leveren wel 98 loodvrij al dat niet met Xbee (lijkt een beetje op freebees...van heu.. BP!?! :shock: :shock: ) Succes met uitvogelen.. ben benieuwd naar jou ervaringen.

:O: 3sixty en dan weer :O:

Plaats reactie