T5 voor beginners en gevorderden
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: T5 voor beginners en gevorderden
Contact uit en gewoon loskoppelen.
Na monteren kan je starten en rijden.
Na monteren kan je starten en rijden.
-
mechel
- Geregistreerd lid
* kan gewoon afkoppelen met de accu er nog in.Gert-Jan 44 schreef:beginnersvraag:
Mag je de ecu gewoon loskoppelen uit de wagen? Of moet dan eerst de batterij afgekoppeld worden?
Bij het terug monteren, moet er dan eerst gewacht worden voor te starten (terug inlezen of zo?) of monteren en rijden?
Bedankt,
Gert-Jan
* gewoon terug zetten en rijden.
-
Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
Vandaag had ik alle onderdelen om een knock led te installeren.
Dus dan ook maar aan de slag gegaan.
overzichtje van alle nodige onderdelen: Ledje ( dit geval een rood) , weerstand 680ohm en een led houdertje

Solderen:

aan de zwarte draad een van deze pennetjes pitsen en in ECU stekker 8 steken:

Rode draad heb ik aangesloten bij op de voeding van de sigaretten aansteker, denk dat dat een goede keuze was??
Plaats van het geheel in de wagen

Nu nog een vraagje: hoe kan je testen of dit werkt?
Heb eens een ritje gemaakt (kort) met volgas... maar het ledje brand nooit, wat wel goed is denk ik? Tenzij fout aangesloten, daarom had ik graag zekerheid gehad...
Dus dan ook maar aan de slag gegaan.
overzichtje van alle nodige onderdelen: Ledje ( dit geval een rood) , weerstand 680ohm en een led houdertje

Solderen:

aan de zwarte draad een van deze pennetjes pitsen en in ECU stekker 8 steken:

Rode draad heb ik aangesloten bij op de voeding van de sigaretten aansteker, denk dat dat een goede keuze was??
Plaats van het geheel in de wagen

Nu nog een vraagje: hoe kan je testen of dit werkt?
Heb eens een ritje gemaakt (kort) met volgas... maar het ledje brand nooit, wat wel goed is denk ik? Tenzij fout aangesloten, daarom had ik graag zekerheid gehad...
-
AlexJ
- Donateur

Nice! Mooie manual en foto's!
Gerelateerd vraagje, als je ECU dit weet, is dit dan ook uit te lezen met de OBD2 interface en pcmscan?
(en zoja, hoe precies)
Gerelateerd vraagje, als je ECU dit weet, is dit dan ook uit te lezen met de OBD2 interface en pcmscan?
(en zoja, hoe precies)
-
mechel
- Geregistreerd lid
Waarom dan niet gewoon een canbusb interface (Lawicel) en T5suite ?AlexJ schreef:Gerelateerd vraagje, als je ECU dit weet, is dit dan ook uit te lezen met de OBD2 interface en pcmscan?
(en zoja, hoe precies)
Dan kan je alles uitlezen / veranderen en is veel preciezer als een knock- led. Bovendien worden de gegevens opgeslagen en eventueel getoont in een tabel zodat je kunt zien in welke cell het kloppen precies plaats vind.
Mooie how-to
Ik heb zelf de knockled ook in mn auto en heb hem nog nooit zien oplichten.
Uit de gegevens uit sram (uitgelezen via de canbus) blijkt dat er af en toe wat lichte knock is (1 a 2 stuks).
Niet schadelijk opzich maar volgens mij word de knockled pas echt zichtbaar bij zwaardere "knock".
De weerstand dient om de stroom die getrokken word te begrenzen (ecu schakelt naar massa bij knock).
Maar een extra zekering in de plus vanaf de sigaretten aansteker zou misschien wel een goed plan zijn aangezien de sigaretten aansteker nogal zwaar is afgezekerd.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Mooi!
Ik neem aan dat je de aansluit draden van de LED wel geisoleerd hebt na foto 2? Anders maak je daar sluiting en zal de LED nooit branden
Ik neem aan dat je de aansluit draden van de LED wel geisoleerd hebt na foto 2? Anders maak je daar sluiting en zal de LED nooit branden
-
a85
- Geregistreerd lid
Volgens andere gebruikers moet de LED een keer even aan gaan als je de motor start.
-
Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
Heb over elke soldeerverbinding, en de Led tot aan het kunststoffen gedeelte mooi voorzien van een stuk "kripkous" (weet niet of het in Nederland dezelfde benaming heeft) krimpt dus als je het warm maakt..
Dat van 1x oplichten bij starten contact heb ik nog niet gezien... Zijn er anderen die het kunnen bevestigen?
Ik ga niet enkel en alleen op de LED vertrouwen natuurlijk, in de toekomst zullen er andere tools aangekocht worden die betrouwbaarder zijn en die het mogelijk maken om meer gegevens uit te lezen zoals de CAN USB ...
Maar aangezien zo'n knock led echt geen bal kost, vond ik het wel een leuke besteding van mijn vrijetijd
Dat van 1x oplichten bij starten contact heb ik nog niet gezien... Zijn er anderen die het kunnen bevestigen?
Ik ga niet enkel en alleen op de LED vertrouwen natuurlijk, in de toekomst zullen er andere tools aangekocht worden die betrouwbaarder zijn en die het mogelijk maken om meer gegevens uit te lezen zoals de CAN USB ...
Maar aangezien zo'n knock led echt geen bal kost, vond ik het wel een leuke besteding van mijn vrijetijd
-
mechel
- Geregistreerd lid
Bij mij gaat hij in iedergeval niet branden als ik start.
Ik heb bij installatie wel even getest door de draad naar de ecu even tegen massa te houden om te zien of de led werkte.
Ik heb bij installatie wel even getest door de draad naar de ecu even tegen massa te houden om te zien of de led werkte.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Krimpkous is ook mooi Nederlands hoor 
Job well done dan!
Job well done dan!
-
AcidStyle
- Geregistreerd lid
wellicht ter overvloed maar heb je wel rekening gehouden met de anode (+) en de kathode (-) van de led? Het blijft uiteraard een diode die de stroom slechts in een richting door kan laten.
Wellicht handig om dit ook even in de How-to te vermelden voor de mensen die niet zoveel verstand hebben van ledjes.
gr
William
Wellicht handig om dit ook even in de How-to te vermelden voor de mensen die niet zoveel verstand hebben van ledjes.
gr
William
-
Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
Heb vandaag een CAN-USB adapet besteld!!
Daarom wou ik alles op de PC voorbereiden zodat ik het kan gebruiken wanneer ik het krijg. Nu was ik de handleiding aan het doorlezen van de CARPC en in het begin had ik al last van mijn beperkte kennis.
De eerste stap is het installeren van de carpc. Dit lukt me nog wel
Daarna moet je je binaryfile kopiëren naar de installatie map. Nu heb ik al een paar keer bij "zoeken" .bin. ingegeven, maar ik krijg niets te zien wat te maken heeft met de carpc? Is er een andere manier waarop ik moet zoeken?
Voorlopig wil ik het gebruik van de carpc beperken tot gewoon gegevens doornemen en analyseren, moet ik dan nog iets speciaal doen met mijn ECU? Tips zijn eeeerg welkom, het zijn mijn eerste stappen in een grote wereld
Als iemand me even op weg wil helpen?
Alvast bedankt!
Gert-Jan
Daarom wou ik alles op de PC voorbereiden zodat ik het kan gebruiken wanneer ik het krijg. Nu was ik de handleiding aan het doorlezen van de CARPC en in het begin had ik al last van mijn beperkte kennis.
De eerste stap is het installeren van de carpc. Dit lukt me nog wel
Daarna moet je je binaryfile kopiëren naar de installatie map. Nu heb ik al een paar keer bij "zoeken" .bin. ingegeven, maar ik krijg niets te zien wat te maken heeft met de carpc? Is er een andere manier waarop ik moet zoeken?
Voorlopig wil ik het gebruik van de carpc beperken tot gewoon gegevens doornemen en analyseren, moet ik dan nog iets speciaal doen met mijn ECU? Tips zijn eeeerg welkom, het zijn mijn eerste stappen in een grote wereld
Als iemand me even op weg wil helpen?
Alvast bedankt!
Gert-Jan
-
bennie
- Geregistreerd lid
Computer,schijf C: (of de schijf waar je het programma geinstaleerd hebt), Program Files, Dillemma, CarPCControl. Dan noem je het bin file: workbin.bin en zet je het in de map CarPCControl.
Anders gewoon eerst met T5suite kijken of je online kunt gaan. Maar volgensmij moet je eerst een keertje flashen via BDM en RAM vinkje uit tikken in de firmware voor je realtime kan tunen.
Anders gewoon eerst met T5suite kijken of je online kunt gaan. Maar volgensmij moet je eerst een keertje flashen via BDM en RAM vinkje uit tikken in de firmware voor je realtime kan tunen.
-
Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
computer, C-schijf, program files, dilemma, carpc gedaan, in de map carpc kan ik echter niets terug vinden waar .bin achter staat. Of moet ik zoeken naar iets anders?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Je moet zelf de bin erin zetten en henoemen. Moet wel dezelfde bin zijn als in de ecu, dus ff uitlezen, hernoemen en in de map CarPCControl zetten.