Snelste / krachtigste auto van het forum

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » do 10 apr, 2008 21:38

wackywim schreef:Back on topic: wie heeft de sterkste & snelste?
Mijn 280 pk is begrenst tot 250 km/h :wink:

Bij de weg :
Ik zeg wel 280 pk na ( Hirsch nazeggen), maar ik heb al afgesproken dat we uitgebreid gaan testen bij de tuningdagen bij Tholen. Keep you posted!

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » do 10 apr, 2008 21:59

Hej Ernsth,

Mocht je al eerder willen weten hoeveel vermogen jouw Saab heeft, dan ben je aankomende zaterdag van harte welkom tijdens de vermogensbankmeeting te Goes. Is goed te doen voor jou vanuit Halsteren... 8)

Groet,

10-4

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 11 apr, 2008 8:12

davidjoost schreef: Het gaat me te ver om te zeggen dat er om die reden 'geen bal van klopt'. De cijfers die daar staan zijn gewoon indicatief en zullen in de meeste gevallen aan de behoorlijk optimistische kant zijn.
Edited for accuracy ;)

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » vr 11 apr, 2008 8:22

lijstjes jongens ik wil lijstjes zien !! :wink:

snelste 99:
1.
2.

snelste 900 <1987:
1.
2.

snelste 900 >1987:
1.
2.

etc. :D

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 11 apr, 2008 9:08

900T-R schreef:
davidjoost schreef: Het gaat me te ver om te zeggen dat er om die reden 'geen bal van klopt'. De cijfers die daar staan zijn gewoon indicatief en zullen in de meeste gevallen aan de behoorlijk optimistische kant zijn.
Edited for accuracy ;)
Kom maar met een verklaring. Als we uitgaan van de laatste vermogensbanktest (met de S80 T6) op benzine/gas, kunnen we zelfs aan de 'pessimistische' kant zeggen... :wink:

seep
Geregistreerd lid

Bericht door seep » vr 11 apr, 2008 10:01

ok Guys, and here the results of ....
vermogensbank test vd bosch dd 11-01-2008: 9000 aero+ (MY 1997)
300.1 Hp bij 5389 rpm
473 Nm bij 3261 rpm

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » vr 11 apr, 2008 10:06

Ik zie steeds de snelste. Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik niet zou weten hoe snel mijn auto is en vrees dat ik er ook nooit achter ga komen wat de topsnelheid gaat zijn. Boven de 230 Km/u begin ik erg zenuwachtig te worden en zeker op de waardeloze Duitse snelwegen.

Vermogen nu 285pk, maar na de software aanpassing 28 mei, zal het 320+ worden. Hij gaat dan meteen op de vermogensbank, dus dan een update.

Heb het voorstel al eerder gehoord, maar misschien leuk om eens een Getunede Saab meeting te houden. Misschien is dit wel een goede plek http://www.midland-circuit-lelystad.nl ?

blafwoef
Geregistreerd lid

hoe krijg je 200 + PK onder controle

Bericht door blafwoef » vr 11 apr, 2008 10:20

Als je voorwielaandrijving hebt, dan moet je met meer dan 250 PK en geen stabilitiesregeling/traction control en dergelijke een verrekte goede coureur zijn om dat goed weg te krijgen. Ben ik erg nieuwsgierig naar. Je zult never zoiets kunnen doen zonder je onderstel heeeeel grondig aan te pakken, anders ben je je auto na de eerste de beste biocht compleet kwijt.
Ben wel geinteresseerd hoe jullie dat allemaal doen. Zie dit niet als kritiek of zo, maar vraag me af als je praat over tuning, wat de verborgen kosten zijn die er achter weg komen, zoals aanpassen onderstel, andere schokdempers, remmen (Grotere schijven en zo)

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 11 apr, 2008 10:21

davidjoost schreef:
Kom maar met een verklaring. Als we uitgaan van de laatste vermogensbanktest (met de S80 T6) op benzine/gas, kunnen we zelfs aan de 'pessimistische' kant zeggen... :wink:
Standaard auto's zijn - wanneer ze nieuw of bijna nieuw zijn - doorgaans 'bang on' met een paar notoire uitzonderingen, voornamelijk bij de exoten waar het verschil tussen een motor op een testbank en geplaatst in een krappe motorruimte van glasfiber waardoor hij zijn warmte niet goed kwijt kan.

Bij oudere auto's worden de variaties een stuk groter: niet omdat de motor zoveel slechter is geworden maar omdat brandstof- en ontstekingsystemen niet meer optimaal zijn en vaak zelfs de verkeerde onderdelen zijn gemonteerd (brandstofdrukregelaar, ontstekingsverdeler met de verkeerde curve). Ik heb nu voor de tweede keer een echt oud hok onderhanden en er moet telkens toch wel 't een en ander getweakt worden om weer in de buurt van het standaard vermogen te komen.

Maar we hebben het hier over 'tuning'. Iedereen die zijn auto tunet (en dan bedoel ik niet: hang er maar een Stage weetikveel in, maar gewoon het 'klassieke' werk, heeft voor hij op de rollenbank gaat een veel te rooskleurig beeld van het vermogen (ik ook). Vraag maar aan welke rollenbank-operator ook. Want het luchtfiter zou toch 3 tot 5 pk moeten opleveren, het uitlaatsysteem nog eens 10, in het boek van Gert Hack staat de vuistregel dat elke 0,1 bar turbodruk 10% meer vemogen oplevert en alles bij elkaar opgeteld moet dat xxx pk opleveren.

Hoe anders is de werkelijkheid...

Trouwens, ook in het geval van Stage ABC wil ik een rollenbankuitdraai zien voordat ik een vermogensclaim serieus neem. Zeker op een auto die niet meer nieuw is en waar sowieso al heel veel variabelen aan zitten.

Om te zeggen dat de door de bezitter zelf opgegeven vermogens 'doorgaans kloppen'vind ik wel heel kort door de bocht, tenzij ze allemaal een recente, standaard auto rijden - en waar hebben we het dan nog over...

Dus kom, met je billen bloot en op de bank ermee. Als het tegenvalt, krijg je bij een rollenbanktechneut die zijn geld waard is in ieder geval een indicatie of wat ideeën waar het aan zou kunnen liggen.

Er wordt zoveel bogus en bullshit verkocht over vermogen - 300 PK uit een c900T met alleen maar bolt-on goodies? - dat wil je niet weten. Vraag maar eens aan redacteuren van tuningbladen.

By the way - ik denk dat heel veel van jullie die al wat langer meedraaien vast wel bekend zijn met ene "Raul" - nuff said. :wink:

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 11 apr, 2008 10:41

Betekent dit dan dat ik geen plaats voor de deur moet maken :cry: .

Tiers van Oeteren
Geregistreerd lid

Re:

Bericht door Tiers van Oeteren » za 12 apr, 2008 20:21

Als we nu naar de pk/gewicht verhouding kijken maak ik miscchien ook nog kans :D

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 12 apr, 2008 20:59

Rooie Cabrio schreef: Boven de 230 Km/u begin ik erg zenuwachtig te worden en zeker op de waardeloze Duitse snelwegen.
:lol: ,

Kan dit even niet volgen,

ligt het aan mij :roll:,

reden voor downsizing :wink:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 12 apr, 2008 21:06

Harder dan 252 op de GPS wil de Aero niet :)
En dat op die "waardeloze" Duitse Autobahn!
En nee, nerveus word ik daar echt niet van, hoor!

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » zo 13 apr, 2008 10:02

Volgens mij is het het beste om een vermogensbankmeeting af te wachten en de resultaten daarvan dan hier allemaal georganiseerd in lijstjes neer te zetten. Dan hebben we een mooie aanzet die na verloop van tijd uitgebreid kan worden.

Laten we het overigens houden op krachtigste en niet op snelste.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 13 apr, 2008 13:01

dat was gister....
Afbeelding

9000 Aero.
Open luchtfilter, 3"RVS downpipe met race cat(Abbott) 3" JT catback, Abbott deliverypipe en een Abbott ECU

Plaats reactie