davidjoost schreef:
Kom maar met een verklaring. Als we uitgaan van de laatste vermogensbanktest (met de S80 T6) op benzine/gas, kunnen we zelfs aan de 'pessimistische' kant zeggen...

Standaard auto's zijn - wanneer ze nieuw of bijna nieuw zijn - doorgaans 'bang on' met een paar notoire uitzonderingen, voornamelijk bij de exoten waar het verschil tussen een motor op een testbank en geplaatst in een krappe motorruimte van glasfiber waardoor hij zijn warmte niet goed kwijt kan.
Bij oudere auto's worden de variaties een stuk groter: niet omdat de motor zoveel slechter is geworden maar omdat brandstof- en ontstekingsystemen niet meer optimaal zijn en vaak zelfs de verkeerde onderdelen zijn gemonteerd (brandstofdrukregelaar, ontstekingsverdeler met de verkeerde curve). Ik heb nu voor de tweede keer een echt oud hok onderhanden en er moet telkens toch wel 't een en ander getweakt worden om weer in de buurt van het standaard vermogen te komen.
Maar we hebben het hier over 'tuning'. Iedereen die zijn auto tunet (en dan bedoel ik niet: hang er maar een Stage weetikveel in, maar gewoon het 'klassieke' werk, heeft voor hij op de rollenbank gaat een veel te rooskleurig beeld van het vermogen (ik ook). Vraag maar aan welke rollenbank-operator ook. Want het luchtfiter zou toch 3 tot 5 pk moeten opleveren, het uitlaatsysteem nog eens 10, in het boek van Gert Hack staat de vuistregel dat elke 0,1 bar turbodruk 10% meer vemogen oplevert en alles bij elkaar opgeteld moet dat xxx pk opleveren.
Hoe anders is de werkelijkheid...
Trouwens, ook in het geval van Stage ABC wil ik een rollenbankuitdraai zien voordat ik een vermogensclaim serieus neem. Zeker op een auto die niet meer nieuw is en waar sowieso al heel veel variabelen aan zitten.
Om te zeggen dat de door de bezitter zelf opgegeven vermogens 'doorgaans kloppen'vind ik wel heel kort door de bocht, tenzij ze allemaal een recente, standaard auto rijden - en waar hebben we het dan nog over...
Dus kom, met je billen bloot en op de bank ermee. Als het tegenvalt, krijg je bij een rollenbanktechneut die zijn geld waard is in ieder geval een indicatie of wat ideeën waar het aan zou kunnen liggen.
Er wordt zoveel bogus en bullshit verkocht over vermogen - 300 PK uit een c900T met alleen maar bolt-on goodies? - dat wil je niet weten. Vraag maar eens aan redacteuren van tuningbladen.
By the way - ik denk dat heel veel van jullie die al wat langer meedraaien vast wel bekend zijn met ene "Raul" -
nuff said.