Sportluchfilter of origineel?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
BartW
Geregistreerd lid

Bericht door BartW » do 30 okt, 2008 12:44

maar kan je dan zo geen gaas maken zo als en subaru heeft in zijn luchthapper...

Zal er nog is over brain stormen...

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » do 30 okt, 2008 13:40

Wil dat effect hebben moet 't gaas zo verschrikkelijk fijn zijn dat het je luchtdoorlaat vast belemmert.

BartW
Geregistreerd lid

Bericht door BartW » do 30 okt, 2008 18:30

Hier mijn schetske\

Afbeelding

Ga dat nog wat verfijnen.. ben daar juist even gaan kijken naar de wagen of dat praktisch mogelijk kan verwezenlijkt worden...

Er is een opening aan de draag balk van de motor... daar zo een S vorm naar boven...

foto`s volgen nog..

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » za 01 nov, 2008 22:23

Zoals beloofd, de foto zoals het er sinds vandaag uitziet.

Afbeelding

olivierkievits
Geregistreerd lid

Re: Sportluchfilter of origineel?

Bericht door olivierkievits » di 09 jul, 2013 20:15

heren, ik wil een open lucht filter in mij saab 900 turbo t8 installeren, maar in deze modellen zit het filterhuis vast aan de brandstofverdeler, en niet vrij zoals bij de 16 valve. iemand tips hoe ik dit kan doen. want bij de 16 valve haal je gewoon het filterhuis er uit en sluit je de openlucht filer aan kan dit ook bij mijn model, het is een 1988 met turbo 8valve motor..

vriendelijk bedankt

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 11 jul, 2013 23:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daar kom je vast een heel eind mee :mrgreen:!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 11 jul, 2013 23:29

olivierkievits schreef:... ik wil een open lucht filter in mij saab 900 turbo t8 installeren, maar in deze modellen zit het filterhuis vast aan de brandstofverdeler...
Nou en? Daar kun je toch ook een open filterelement in monteren ipv het standaard element?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 12 jul, 2013 0:45

Precies, gewoon een sport luchtfilter insert plaatsen. Dat hak en breekwerk gaat op een K-jet auto niet echt een succes worden ivm het K-jet systeem. Of je moet echt grondig gaan verbouwen maar dat is de 'winst' helemaal niet waard.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » vr 12 jul, 2013 17:59

Als je de spinnenkop met een beugel vast kunt maken aan het binnen scherm is dit heel simpel bij een K-jet 8v turbo motor.
Deksel van het luchtfilterbakje laat je dan gewoon aan de spinnenkop zitten,hier onder zit een mooie ronde rand waar je dan een openluchtfilter op kan zetten.
Een slangen voor frisse lucht op het filter gericht en klaar is kees :idea:

Een inleg filter zit nog al een verschil in tov open luchtfilter....inleg laat net zo veel flow/lucht door als een papieren(mischien heel iets meer) maar een open luchtfilter laat veel meer lucht door waardoor de turbo meer adem zal hebben hoog in de toeren.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 13 jul, 2013 18:24

@joachiem:
hoe kijk je aan tegen de risico's voor je turbo in vergelijking met de opbrengst?
(of heb ik het topic niet goed gelezen?)
groet
Rein

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » za 13 jul, 2013 18:59

joachiem schreef: Een inleg filter zit nog al een verschil in tov open luchtfilter....inleg laat net zo veel flow/lucht door als een papieren(mischien heel iets meer) maar een open luchtfilter laat veel meer lucht door waardoor de turbo meer adem zal hebben hoog in de toeren.
Onzin...
Vermogen blijft gelijk, niks pakt eerder op, gewoon hetzelfde. 9 van de 10x zelfs vermogens verlies (zuigt vaak warmere lucht aan..).

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 13 jul, 2013 21:27

maxmink93 schreef:
joachiem schreef: Een inleg filter zit nog al een verschil in tov open luchtfilter....inleg laat net zo veel flow/lucht door als een papieren(mischien heel iets meer) maar een open luchtfilter laat veel meer lucht door waardoor de turbo meer adem zal hebben hoog in de toeren.
Onzin...
Vermogen blijft gelijk, niks pakt eerder op, gewoon hetzelfde. 9 van de 10x zelfs vermogens verlies (zuigt vaak warmere lucht aan..).
heb het in de praktijk gezien dat de originele luchtfilterbak met kleine snorkel en papieren filter op een k-jet turbo 8v niet lekker meer werkt.....met een open filter had de turbo duidelijk minder moeite om op druk te blijven.K-jet heeft ook nog eens een stuwschijf die de luchtstroom richting inlaat van de turbo niet ten goede komt...alle beetjes helpen zeg ik altijd :lol: op mijn 8v turbo project komt zeker een open luchtfilter straks :O:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 13 jul, 2013 23:51

Mijn T16 had duidelijk een sneller reactievermogen, na de inbouw van een openluchtfilter. De turbo spoelde toen ook ietsje sneller op (was toen duidelijk door de standaard downpipe bekneld)

De montageplek is erg belangrijk. Bij een 900 classic is dat dus het tussenschot waar de APC zit.

Heb het filter bij mij op de plek van de Koolstofpot zitten (MY91 en later) Het past allemaal net met de APC op de originele plek.

Beetje matige foto's, hij zit goed verstopt namelijk. :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was in het begin een beetje angstig met water/regen. Maar na meerdere stortbuien op de snelweg eigenlijk geen problemen ondervonden.

Een diepe plas wil ik niet over na denken.. :roll:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 14 jul, 2013 0:48

Krizzie schreef: Een diepe plas wil ik niet over na denken.. :roll:
Tijdens een flinke stort bui naderde ik een tunneltje, reed gelukkig rustig in zijn 5e versnelling 70. Dus geen warme hard draaiende turbo. Ligt er een flinke plas onder in de tunnel (filter hangt dicht bij de weg net voor het rechter voor wiel). POEP! snel motor afgezet en door de plas heen geplenst, wellicht was ik er anders minder goed vanaf gekomen. blijft dus wel opletten. Er zijn namelijk wel gevallen bekent met fatale motorschade door teveel water (nevel maakt niet uit, druppels wel).

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 14 jul, 2013 10:34

Nouja je moet echt flink slurpen.. Water moet door de turbo, door de Intercooler etc. Is toch een aardige afstand.

Plaats reactie