Inhouden

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Coenwagner
Geregistreerd lid

Re: Inhouden

Bericht door Coenwagner » vr 20 jan, 2012 22:03

Update:

Nou heb ik dus sinds die tuning nog steeds een niet naar behorend rijdende auto.

- Hij rijd bokkerig op benzine en bio ethanol.
- Meerdere keren Foutcode P0340 gehad( Camshaft position sensor circuit malfuntion)
- uitvallen tijdens rijden
- zeer onregelmatig stationair toerental af en toe volgens mij loopt hij af en toe op 3 cilinders. Trillingen zijn voelbaar in de auto.

Ik heb inmiddels op verschillende DI casette's die fout code P0340 gehad.
DI Cassette 1.Zat bij aanschaf in de auto
DI Casette 2 Afgelopen zomer nieuw(Juni 2011)aangeschaft bij SAAB dealer in Rotterdam
DI Casette 3 Garantie DI Casette omdat DI Casette 2 kapot bleek te zien(is ook getest in een dealer auto, foutcode P0340)

Ik ben vanaf Juni 2011 met DI casette 2 gaan rijden, DI casette 1 had geen foutcodes gegeven, maar ik had uit voorzorg een DI casette(2) geplaatst.
DI casette 1 lag in de kofferbak als reserve.

Vorige keer toen ik mijn auto ging ophalen bij Tholen was de chef werkplaats was hij bezig met het loshalen van DI Casette 2, deze had namelijk tijdens de laatste testrit voor dat ik de auto kwam ophalen(27 november 2011) nog een foutcode gegeven(P0340). Naar mijn weten zat er toen BP Ultimate in mijn tank.
Bij tholen om de hoek de auto vol gegooit met bio ethanol.Niks aan de hand lekker naar huis gereden. :O:

Echter heb ik sinds toen al met een koude motor reen zeer onregelmatig toerental. De motor doet dan echt moeite om aan te blijven. Je voelt dan de trillingen door je stoel.
Verder valt de motor af en toe uit, bij een koudestart en heb toen dat gebeurde ook een foutcode P0340 gekregen met DI cassette 1.
Ik had vanmiddag 5km gereden vanaf koudestart,reed op de snelweg naderde een file. Schakelde ik rustig van 4 naar 3, express langzaam toen blijf de motor niet stationair draaien maar viel gewoon uit.

Ook vind ik de motor bokkerig reageren, niet zo soepel als dat hij gedaan heeft.

Ik vind dat auto fantastisch rijden qua vermogen etc. Maar krijg er zo een beetje een bittere nasmaak van.

Dit weekend ga ik de bougies wisselen, die zijn nog geen 10.000km oud. Ik hoop dan op verbetering!
Ik verwissel altijd om de 10.000km de bougies(NGK BCPR7ES-11).
Verder ben ik met overig onderhoud enorm stipt.

Sinds kort heb ik een OBD2 reader en app op mijn Iphone, ik kan nu diverse parameters uitlezen, zoals boost,maf rate etc.
Ook kan ik hiermee foutcodes uitlezen en resetten.

Wie o wie heeft tips. Ik ben het slechte lopen inmiddels echt zat.

Wat er allemaal al vervangen is:
- 2 Evap klepen, door alu terugslag kleppen
- Luchtmassameter
- DI Cassette
- Walbro 255lph pomp
- APC klep
- BDP sensor
- Alle vacuumslangen zijn van silconen
- Bougies NGK BCPR7ES-11 (binnen elke 10k)
- Lambdasonde 5500km geleden

Dinsdag kan ik voor de zoveelste keer naar Tholen, die gaan weer een week testen. :roll:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 20 jan, 2012 22:21

Even een volkomen wilde opmerking (dus mij niet te veel afzeiken als je het niets vindt): alle kenmerken van het slecht functioneren van je auto lijken te duiden op een foute BDP sensor; zelfs de "meerdere keren foutcode P0340 gehad" duiden daarop; zeker in combi met de andere problemen -- MAAR je hebt die sensor al vervangen.

Zou je niet eens kunnen checken of de stekker en/of aansluitdraadjes van deze BDP sensor wel goed zijn? Op mijn vroegere werk heb ik vaak zat meegemaakt dat kabelbreuk (of bijna breuk, nog erger) bij sensoren en/of het aansluitstekkertje, voor de meest raadselachtige problemen hebben gezorgd. Ik controleerde dit vaak door simpel te 'wiebelen' aan de kabels en stekkertje - en dan goed te kijken naar de (digitale) ingang van de besturingscomputer (al dan niet met een scoop of schrijver). Ik weet niet of het lukt of practisch is, maar kan je de auto niet stationair laten lopen en dan (voorzichtig) de aansluitkabel en stekker beroeren/wiebelen? Wie-weet met een touwje of stok?

Ik ga weer verder aan het bier.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 20 jan, 2012 22:35

... wat zijn de additieve en multiplatieve brandstof adaptie waardes... zie een vorige opmerking van mij...

sent from my ZePad using TapaTalk

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 29 aug, 2012 11:39

Yo - Coen, ik zit eens in jouw (oudere) topic eens te lezen... en er bekruipt mij het nare gevoel dat jij ook wel eens last zou kunnen hebben van een BDP sensor die te warm wordt (en daardoor pulsjes mist of een appelflauwte krijgt ofzo). Je hebt mijn Panne in Umbrië topic gelezen? De meest waarschijnlijke conclusie is dat de enorme bak stralingswarmte van de DP (bij warme omstandigheden en een langdurige zware belasting) de BDP sensor als het ware 'buiten spec' brengt waardoor deze gaat storen of uitvallen. Bij mij zit er nu een goede heatwrap om de DP (tussen turbo en eerste flex stuk). Als ik nu na een lekker rondje uitlaten (...) onder de motorkap 'voel', dan komt daar dus significant minder warmte vandaan. Helaas is het buiten niet zo warm dat ik de vakantieomstandigheden kan nabootsen (20 vs 35+ graden)

Met name deze opmerkingen van jou bij je laatste update:
Coenwagner schreef: - Meerdere keren Foutcode P0340 gehad( Camshaft position sensor circuit malfuntion)
En dan NOG een verbazingwekkender overeenkomst:
Coenwagner schreef: - zeer onregelmatig stationair toerental af en toe volgens mij loopt hij af en toe op 3 cilinders. Trillingen zijn voelbaar in de auto.
Zie maar eens dit oudere topic van mij, waar ik met de huidige 9-5 last had van 'rommelig lopen bij de 2de of 3de keer warm starten': Rommelig lopen bij warme start (zie mijn laaste post daarin). Het is niet precies hetzelfde wat jij omschrijft, maar komt toch best in de buurt. De reden dat ik het noem is dat ik (nu) denk dat mijn twee topics gerelateerd zijn!! Immers, de eerste BDP sensor die uit mijn auto kwam, had tekenen van een zware oververhitting (harde/brokkelige kabel en 'slecht starten'). Tijdens de vakantie lijkt de nieuwe sensor dus ook een (straling)warmte issue te hebben gehad. Het ding faalde ondanks dat deze relatief nieuw was.

Mischien ook een wrapje doen?

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » zo 16 sep, 2012 22:30

Af en toe houdt die van mij -zowel op benzine als bio- in als ik rustig aan gas geeft; hij aarzelt, schakelt terug en weer op. Dat doet in in de 80-100km/h range.

Iemand een idee.

Verder vind ik dat de downpipe ook niet al te stil, maar daar zal ik mee moeten leven (geen straf).

Trouwens, als we het toch over geluid hebben, ik vind de Michelin banden ook niet zo stil.

Groet
Marius

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 17 sep, 2012 0:01

Hoi Theo,

Mijn auto heeft nergens last meer van :)

Heb je topic gelezen,l de reden dat ik een wrap wil is gewoon puur om het gewoon wat koeler te maken onder de kap.
En ja, zo'n roestende Saab-tuners downpipe is natuurlijk ook niet zo mooi om te zien, dus dan maar wrappen :roll:

Heb jij trouwens niet een metalen kapje om je BDP sensor?? Als je die namelijk mist kan ik me voorstellen dat die sensor te warm kan worden...
U-Poll schreef:Yo - Coen, ik zit eens in jouw (oudere) topic eens te lezen... en er bekruipt mij het nare gevoel dat jij ook wel eens last zou kunnen hebben van een BDP sensor die te warm wordt (en daardoor pulsjes mist of een appelflauwte krijgt ofzo). Je hebt mijn Panne in Umbrië topic gelezen? De meest waarschijnlijke conclusie is dat de enorme bak stralingswarmte van de DP (bij warme omstandigheden en een langdurige zware belasting) de BDP sensor als het ware 'buiten spec' brengt waardoor deze gaat storen of uitvallen. Bij mij zit er nu een goede heatwrap om de DP (tussen turbo en eerste flex stuk). Als ik nu na een lekker rondje uitlaten (...) onder de motorkap 'voel', dan komt daar dus significant minder warmte vandaan. Helaas is het buiten niet zo warm dat ik de vakantieomstandigheden kan nabootsen (20 vs 35+ graden)

Met name deze opmerkingen van jou bij je laatste update:
Coenwagner schreef: - Meerdere keren Foutcode P0340 gehad( Camshaft position sensor circuit malfuntion)
En dan NOG een verbazingwekkender overeenkomst:
Coenwagner schreef: - zeer onregelmatig stationair toerental af en toe volgens mij loopt hij af en toe op 3 cilinders. Trillingen zijn voelbaar in de auto.
Zie maar eens dit oudere topic van mij, waar ik met de huidige 9-5 last had van 'rommelig lopen bij de 2de of 3de keer warm starten': Rommelig lopen bij warme start (zie mijn laaste post daarin). Het is niet precies hetzelfde wat jij omschrijft, maar komt toch best in de buurt. De reden dat ik het noem is dat ik (nu) denk dat mijn twee topics gerelateerd zijn!! Immers, de eerste BDP sensor die uit mijn auto kwam, had tekenen van een zware oververhitting (harde/brokkelige kabel en 'slecht starten'). Tijdens de vakantie lijkt de nieuwe sensor dus ook een (straling)warmte issue te hebben gehad. Het ding faalde ondanks dat deze relatief nieuw was.

Mischien ook een wrapje doen?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 17 sep, 2012 8:40

Coenwagner schreef: Mijn auto heeft nergens last meer van :)
En was het nu toch de BDP?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 17 sep, 2012 12:00

Coenwagner schreef: En ja, zo'n roestende Saab-tuners downpipe is natuurlijk ook niet zo mooi om te zien, dus dan maar wrappen :roll:
Beste Coen Wagner,

zoals herhaaldelijk per email aangegeven vraag ik je ook nu, na diverse vervelende berichten op dit forum met sluitend bewijste komen dat het buizenmateriaal van de downpipe onder jouw auto NIET van rvs is gegemaakt.

Zolang je dat niet doet kun je vervelende berichten schrijven waar je wil, maar ooit is ook bij mij de tolerantie jegens jouw eeuwigdurend gezeur en gezeik voorbij.

Ter info:
- Coen Wagner heeft een prachtige glimmende downpipe gekocht, voor een matsprijs uiteraard, want hij was te laat voor de inkoop actie.
- Helaas bleek dat custom Hirsch op custom downpipe geen pasklare oplossing was, Coen Wagner, ik en evo hebben daarin een verkeerde inschatting gemaakt.
- Uiteraard heb ik hiervoor een passende oplossing proberen te verzorgen. Voor de matsprijs van 50 euro heb ik voor Coen Wagner een adapter laten maken, custom! Helaas hield dat in dat ik 10 stuks moest bestellen. Ongeveer voor de prijs van heel Coen Wagner zijn downpipe.
- Omdat Coen Wagner geen garage kon vinden die dit voor hem zou kunnen monteren heeft evo heel zijn garage leeggeruimd, daarna hebben evo en ik alles perfect gemonteerd. Een klusje van 2 uur tot alles, ook volgend Coen Wagner, uitstekend was.
- Evo en ik hebben tot in de late uurtjes heel evo zijn garage weer ingeruimd.

- Na een tijdje kwam toen een prachtig bericht van Coen Wagner, "mijn downpipe roest".
Nu is het geval dat mooi glimmend gepoetste downpipes na een tijdje verkleuren. RVS kan niet zo goed tegen diverse materialen die op de nederlandse wegen ruim voorradig zijn. Vooral zout is iets waar RVS een hekel aan heeft. Met als resultaat dat het buismateriaal bruinig wordt. Geen probleem, zo zien alle andere ongepoetste downpipes er ook uit. Dit heb ik allemaal keurig uitgezocht toen een andere forummer (die naast de downpipe véél meer spullen had gekocht, en daarom (en door mijn onwetendheid) een compensatie heeft gekregen voor de verkleuring). Geen probleem, goede klanten mats ik liever een keer te veel dan een keer te weinig! Mesnen die vaker bij mij komen zullen dat vast kunnen onderschrijven.

- Uiteraard ben ik verder in de materie gedoken en heb ik naast het officieële materiaalcertificaat van de leverancier ook wat andere auto's bekeken. Van roest van de buisdelen is geen sprake. Dit alles heb ik ook naar Coen Wagner gecommuniceerd met de vraag aan hem om sluitend te bewijzen dat het buismateriaal niet van RVS was (herhaaldelijk, na ieder langdradig vervelend mailtje, met dezelfde nietszeggende inhoud van Coen Wagner). Maar helaas. Het enige wat Coen Wagner doet is nare posts op het Saabforum zetten.

Een bedankje was leuk geweest, maar Coen Wagner je hoeft bij mij NOOIT meer voor iets te komen!
Ik heb je ooit lampjes GRATIS gegeven, als test, uit de goedheid van mijn hart, en zelfs dáár waagde je het nog over te gaan zeiken!

Al betaal je het dubbele van ieder ander, ik zou nog geen zaken meer met jou willen doen al was je de laatste persoon op aarde!

m.vr.gr.

Gijs

(edit typo's)

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 17 sep, 2012 18:12

makkers, staakt uw wild geraas, zou deze collega van de Sint willen zeggen :wink:

groet
Marius

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 17 sep, 2012 19:11

Gijs,

Wat een emotionele reactie. Je probeert duidelijk een beetje je straatje schoon te vegen

1. Er was van een mats prijs geen sprake, de groupbuy prijs was destijds 540 euro, ik heb hem gekocht bij jouw gekocht voor 515 euro, en ik had de adapter al los gekocht voor 25 euro, dat bij elkaar opgeteld 540 euro de groupbuy prijs dus..
2. Jij hebt mij voor aanschaf verteld Citaat: 'Als je huidige downpipe op de Hirsch catback past dan past de Saab tuners downpipe ook'
Dus mocht ik er redelijkerwijs van uit gaan dat het plug&play was, dat was helaas niet zo werd geconstateerd bij de SAAB dealer in Rotterdam, Saab gebruikt een tussenstuk tussen de catback en de downpipe. Bij de Hirsch uitlaat zit dat vast aan de catback. Jij had mij niet helemaal juist voorgelicht. Ik had het dan netjes van je gevonden als je mij dat adapter gratis had gegeven, omdat je de uitlaat als zijnde plug en play had verkocht. En mij niet meer extra kosten had laten maken.
3. Dat jij een minimale order hoeveelheid hebt van 10 stuks bij jouw leverancier, daar kan ik helaas niets aan doen. Misschien moet je daar eens betere afspraken over maken met je chinese leverancier...
4. Prima dat jij een montage partner gevonden hebt waarmee ik akkoord gegaan ben, waar jij geen extra geld aan kwijt was. Dat heb je goedkoop opgelost.
Echter hadden jij en vincent helaas geen montage pasta, waardoor de uitlaat niet goed dicht was, volgende dag kon ik langs een universele garage om de hoek, om er even uitlaatpasta tussen te laten smeren, dat koste me toch weer extra geld en tijd. Later bleek dat de uitlaat alsnog te lang was en dat hij tijdens bedrijfs temperatuur tegen het hitteschild van mijn benzine tank schuurde, omdat de te laten oplossen was ik weer geld kwijt. Dat jij de vriendendienst van Vincent ff moest helpen met de garage in en uit ruimen, lijkt me toch niet zo erg, als jij al zo goedkoop af was om gratis bij Vincent terecht te kunnen.

180 euro dealer kosten mislukte poging
50 euro verloop 3’ naar 2.75’
40 euro uitlaat aanbrengen van uitlaat cement
60 euro inkorten uitlaat

Totaal 330 euro.

Als ik hierbij de aanschaf prijs optel van de SAAB Tuners Downpipe, kom ik een totaal bedrag uit van.

330+540= 870 euro
Al met al was ik bijna 900 euro kwijt, eer deze downpipe goed onder mijn auto zat. Van dat geld had ik een zweedse Ferrita downpipe kunnen kopen met Lifetime warranty.

Het is jammer dat jouw chinese 'Superb quality' uitlaatroest vertoond. Hij ziet er na 8maanden onder mijn auto nog slechter uit, dan de originele SAAB downpipe uit 2004.
Deze mate van corosie hoort niet bij het in nederland te verwachten materiaal 304 RVS,je hebt namelijk gemeld aan die andere forummer dat de Saab-Tuners downpipe daarvan gemaakt is.Ik mag dan kwalitieit verwachten. Jij neemt geen verantwoordelijkheid over de door jou geleverde producten, je hebt niet eens de moeite genomen om de downpipe met eigen ogen te bekijken...Je komt me botte mailtjes zonder constructieve oplossingen. Je zegt mij zelfs dat er corrosieve vloeistoffen op de uitlaat gelekt hebben, terwijl mijn auto niet lekt. Verder heb je me verteld dat ik mijn uitlaat maar om de zoveel tijd moest gaan poetsen, om eventuele corrosie tegen te gaan. Dat kan niet van mij als klant verwacht worden. Wat ook opmerkelijk is dat jij dus met garantie gevallen, onderscheid maakt tussen je klanten, de ene geef je wel een deel van het aankoop bedrag terug en de ander niet, echt merkwaardig... :roll:

Prima dat je een materiaal certificaat hebt, welke van je chinese leverancier komt. Daar heb je helemaal niets aan want het is geen onafhankelijke partij.
Ik heb meerdere malen voorstellen gedaan om tot een constructieve oplossing te komen, maar jij stuurt alleen maar mails met 'nietszeggende inhoud' en je neemt geen verantwoordelijkheid over je geleverde product.

Ik hoef niet eens meer producten bij jou aan te schaffen na deze negatieve garantie ervaring dat lijkt me duidelijk. Dus de kans dat ik weer bij je aanklop is 0.00%
Als jij gewoon een degelijk product had geleverd had je deze problemen nooit gehad. En als jij deze garantie problemen nog eens netjes had opgelost, had ik in het vervolg nog eens misschien iets bij je gekocht.

Hierbij foto's van de de roest, doe er je voordeel mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laten we verder verder weer ontopic verder gaan.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Inhouden

Bericht door Tubbe » ma 17 sep, 2012 19:24

Het lijkt me verstandiger dat een moderator hier ingrijpt. Onder het motto off topic want de titel hierboven is het tegendeel van wat hier gebeurt....

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 17 sep, 2012 19:32

Afbeelding

Alles is zeiknat van de olie en of andere troep, maar er lekt niets!

Coen, zoals eerder herhaaldelijk per email aangegeven;
Ik heb je een downpipe met buisdelen van RVS (roest vast staal) verkocht, mocht je het tegendeel bewijzen zie ik je graag tijdens het door jou aangespannen kort geding.

Ik sta achter mijn relaas, ook na het lezen van jouw prachtig verdraaide versie hierboven.
Bij deze is dit dus ook het einde van mijn inbreng in dit topic.

(edit 23-09, correctie in geadverteerde / verkochtte materiaal)

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 17 sep, 2012 20:06

Wanneer je dit Forum als platform gebruikt om je handel aan de man te brengen, dan hoort daar m.i. ook bij dat dit zelfde forum gebruikt gaat worden voor de nodige feedback ( een soort kassa of radar zeg maar). Dus wat mij betreft worden er helemaal geen berichten verwijdert. Of alles wordt verwijdert, inclusief onderschriften met de bedoeling handel of diensten aan de man te brengen. Je kan geen vruchten plukken zonder af en toe een regenbui over je heen te krijgen.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 17 sep, 2012 20:41

Gijs waarom maak je je zelf zo belachelijk op het forum? Door zo'n emotioneel relaas op het forum te kalken. Ik heb het idee dat jij jezelf als de koning van het forum ziet.

Het product wat jij gelevert hebt is ingebreke, de downpipe vertoond binnen 8maanden ernstige roest, welke niet gebruikelijk is voor een RVS uitlaat van deze prijs catagorie.
Ik heb je talloze mails gestuurd, om dit fatsoenlijk op een redelijke manier voor beiden partijen op te lossen. Geheel buiten het forum om.
Ik heb in diverse topics neergezet dat er op het forum downpipes worden verkocht die van slechte kwaliteit zijn en roest vertonen
daar staat jou naam niet bij, kennelijk trek jij je dit zo ernorm aan dat je mij op het forum als zwartepiet aanwijst. Ik heb alleen in dit topic, neergezet dat mijn downpipe van Saab-Tuners is en roest. Als had ik een Ferrita downpipe zou hebben gehad, dan ik dat op dezelfde manier geuit op het forum. Ik wil namelijk mensen behoeden van een miskoop.

Ben je er van bewust dat consumenten/forumleden op het forum die tevreden zijn over een product of dienst en de service/garantie die daarbij hoort, dat aan andere vertellen.
Maar als consumenten/forumleden niet tevreden zijn over een product of dienst en de daarbij behorende service/garantie, is het vanzelfsprekend dat ze dat ook uiten

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Inhouden

Bericht door U-Poll » ma 17 sep, 2012 23:04

Mijn 3" downpipe, van de groupbuy, zelfde partij, is volkomen roestvrij. Voordat de 'heatwrap' er om ging heb ik alles nog eens goed kunnen bekijken. Ook op dat gevlochten stuk enzo zit niets. De pijp is wél verkleurd (tig tinten blauw) maar dat is logisch met RVS (in combinatie met warmte).

Gesloten