Nou heb ik dus sinds die tuning nog steeds een niet naar behorend rijdende auto.
- Hij rijd bokkerig op benzine en bio ethanol.
- Meerdere keren Foutcode P0340 gehad( Camshaft position sensor circuit malfuntion)
- uitvallen tijdens rijden
- zeer onregelmatig stationair toerental af en toe volgens mij loopt hij af en toe op 3 cilinders. Trillingen zijn voelbaar in de auto.
Ik heb inmiddels op verschillende DI casette's die fout code P0340 gehad.
DI Cassette 1.Zat bij aanschaf in de auto
DI Casette 2 Afgelopen zomer nieuw(Juni 2011)aangeschaft bij SAAB dealer in Rotterdam
DI Casette 3 Garantie DI Casette omdat DI Casette 2 kapot bleek te zien(is ook getest in een dealer auto, foutcode P0340)
Ik ben vanaf Juni 2011 met DI casette 2 gaan rijden, DI casette 1 had geen foutcodes gegeven, maar ik had uit voorzorg een DI casette(2) geplaatst.
DI casette 1 lag in de kofferbak als reserve.
Vorige keer toen ik mijn auto ging ophalen bij Tholen was de chef werkplaats was hij bezig met het loshalen van DI Casette 2, deze had namelijk tijdens de laatste testrit voor dat ik de auto kwam ophalen(27 november 2011) nog een foutcode gegeven(P0340). Naar mijn weten zat er toen BP Ultimate in mijn tank.
Bij tholen om de hoek de auto vol gegooit met bio ethanol.Niks aan de hand lekker naar huis gereden.
Echter heb ik sinds toen al met een koude motor reen zeer onregelmatig toerental. De motor doet dan echt moeite om aan te blijven. Je voelt dan de trillingen door je stoel.
Verder valt de motor af en toe uit, bij een koudestart en heb toen dat gebeurde ook een foutcode P0340 gekregen met DI cassette 1.
Ik had vanmiddag 5km gereden vanaf koudestart,reed op de snelweg naderde een file. Schakelde ik rustig van 4 naar 3, express langzaam toen blijf de motor niet stationair draaien maar viel gewoon uit.
Ook vind ik de motor bokkerig reageren, niet zo soepel als dat hij gedaan heeft.
Ik vind dat auto fantastisch rijden qua vermogen etc. Maar krijg er zo een beetje een bittere nasmaak van.
Dit weekend ga ik de bougies wisselen, die zijn nog geen 10.000km oud. Ik hoop dan op verbetering!
Ik verwissel altijd om de 10.000km de bougies(NGK BCPR7ES-11).
Verder ben ik met overig onderhoud enorm stipt.
Sinds kort heb ik een OBD2 reader en app op mijn Iphone, ik kan nu diverse parameters uitlezen, zoals boost,maf rate etc.
Ook kan ik hiermee foutcodes uitlezen en resetten.
Wie o wie heeft tips. Ik ben het slechte lopen inmiddels echt zat.
Wat er allemaal al vervangen is:
- 2 Evap klepen, door alu terugslag kleppen
- Luchtmassameter
- DI Cassette
- Walbro 255lph pomp
- APC klep
- BDP sensor
- Alle vacuumslangen zijn van silconen
- Bougies NGK BCPR7ES-11 (binnen elke 10k)
- Lambdasonde 5500km geleden
Dinsdag kan ik voor de zoveelste keer naar Tholen, die gaan weer een week testen.