T5 voor beginners en gevorderden

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
blue-mission
Geregistreerd lid

Re: T5 voor beginners en gevorderden

Bericht door blue-mission » di 30 jul, 2013 17:05

iemand hier een goede link oid voor het er op solderen van het 10 polige ''stekkertje'' welke met de flatcable naar de combi adapter gaat ?
heb hier een 20mhz ecu en wil m niet vern**ken heb het hele topic al uitgepluist maar geen duidelijk tut oid.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 30 jul, 2013 18:03

Als je die vraag moet stellen trek ik voorzichtig de conclusie dat je geen ervaring met pcb werk hebt. Dan is het misschien het verstandigste om dat klusje over te laten aan iemand anders?

Anders googlen op PCB rework, zorg voor een geschikt boutje (max 15W) en liefst eerst oefenen op een oude print, je hebt vast nog wel een oude pc kaart liggen oid.

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » di 30 jul, 2013 18:06

heb een prima soldeer station, en solderen kan ik ook geen punt, echter wil ik wel zeker zijn dat ik het op de goede plek soldeer.

edit: account is geactiveerd op ecu project, juiste duidelijk foto gevonden. :wink:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 30 jul, 2013 18:21

Aha, in dat geval: Op die 8 pads aan de rand van de print bij de cpu. Dus maar een 8-polige header nodig. Flatcable stekker is 10-polig en moet je er dan zo opsteken dat de 2 vrije pennen aan de andere kant dan de flashchips zitten.

Ik gebruik een freesje op de dremel om de pads vrij te maken van lak en zet de header dan gewoon bovenop de print, is toch doorgemetalliseerd. Maar je kan ook de gaatjes open maken (desoldeerpompje) en de header er doorheen steken. Zet je hem er bovenop laat dan de connector op de header zitten bij het solderen om hem in model te houden, plastic van die dingen wordt gelijk zacht bij het solderen.

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » di 30 jul, 2013 19:53

thnx voor je reactie, lees m nu pas, maar met mn desoldeerpomp ging het perfect

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » di 30 jul, 2013 20:40

:mrgreen:

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » di 30 jul, 2013 22:58

dus ik kan nu via mn combiadapter, en bdmtool de ecu lezen, dit uploaden naar t5 suite, hier aanpassen, en weer schrijven via bdmtool, en als ik online wil heb ik nog iets nodig voor de canbus ? of is dat alleen op een of andere manier de can h en can l aansluiten ?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 31 jul, 2013 10:09

blue-mission schreef:dus ik kan nu via mn combiadapter, en bdmtool de ecu lezen, dit uploaden naar t5 suite, hier aanpassen, en weer schrijven via bdmtool,
niet helemaal. Standaard staat de ram gelocked dus je kan niet schrijven. Wat je moet doen is de bin uit je ecu lezen (over bdm of canbus), de sram unlocked zetten (vinkje) en die gewijzigde bin weer terugflashen in je ecu (via bdm). Daarna kan je schrijven en aanpassen wat je wilt. Voor je de bin terugschrijft kan je gelijk al wat andere aanpassingen maken die je wilt, bv T7 APC klep modificatie en omdat je de motor in een andere auto bouwt heb je waarschijnlijk geen snelheidssignaal en wil je daar ook wat aanpasssingen voor maken.
en als ik online wil heb ik nog iets nodig voor de canbus ? of is dat alleen op een of andere manier de can h en can l aansluiten ?
yep, canh en canl is genoeg. En het kan geen kwaad om de massa door te lussen.

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » wo 31 jul, 2013 11:15

Komt het door de ram locked, ook dat t5 suite de ecu niet connected ziet ? Of is dat dus de canbus verbinding, verder eindigt mijn motorola chip op 20 ?, maar de bin is 16mhz en hoe weet je of je bijv een amd of intel heb ? motorola vind ik niets over terug,

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 31 jul, 2013 11:21

16mhz bin file werkt prima op 20mhz ecu.
andersom zou problemen kunnen geven, nooit ondervonden.

ram locked, geen connectie in t5suite? klinkt niet logisch, maar ik weet het niet. Ram is altijd unlocked bij mij.
waarom unlock je het ram niet? daarna testen of je wel kunt connecten? Sluit je dat in ieder geval uit!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 31 jul, 2013 12:59

met ram locked kan je gewoon connecten, alleen schrijven gaat niet.

Voor je kan connecten moet je wel dezelfde bin als die erin zit openen in T5suite, anders gaat het mis bij het laden van de symbol tables.

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » wo 31 jul, 2013 13:28

Uiterraard heb die al geupload via bdm tool, maar is het connecten via canbus ? Want die verbinding is nog niet klaar of kan het ook via bdm,

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 31 jul, 2013 13:34

Ja, connecten via can bus. Dat gaat niet over bdm. Via bdm kan je alleen de complete bin uitlezen of flashen. Wil je live data zien/wijzigen dan moet je de canbus gebruiken.

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » wo 31 jul, 2013 14:17

oke dat dacht ik ook al, maar een bevestiging is fijn,

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » wo 31 jul, 2013 15:53

ram file's geunlocked,

maar via t5 kan ik zowieso niet in ecu komen, alleen via bdm tool en dan downloaden naar t5 suite,

maar als ik een andere bin in de ecu wil schrijven via bdmtool v2.0 geeft hij op het eind de melding Failed to write or erase the flash command timed out ?

iemand een idee

sram ophalen via bdm tools lukt ook niet,

Plaats reactie