T5 voor beginners en gevorderden

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
inactief
Geregistreerd lid

Re: T5 voor beginners en gevorderden

Bericht door inactief » wo 19 dec, 2012 13:34

Auto tune is een functie die grappig is, maar niet perse een verbetering op je huidige maps.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 19 dec, 2012 15:10

Agree.... zet niet teveel hoop in op de auto-tune functie. Ik heb meer vertrouwen in loggen en handmatig aanpassen, loggen en aanpassen, loggen en aanpassen....

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 19 dec, 2012 16:09

Okee, goed dat jullie even de verwachtingen managen hier! Ik weet uberhaupt niet of er veel bijgesteld moet worden. Heb eerder het idee dat de Saab goed loopt in open loop, terwijl de closed loop wat 'schokkerig' gaat...

Mijn eerder gestelde vraag blijft natuurlijk gewoon staan, ik zou graag beide sensoren aan de combiadapter hangen om compleet te kunnen loggen. De ervaring leert dat het op de weg letten i.c.m. op de schermpjes/metertjes kijken niet goed samengaat. Liever achteraf de data nog eens uitpluizen vanachter de pc. Daarom dus de vraag, wie o wie weet hoe ik de kabels kan verlengen?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 19 dec, 2012 18:10

Zoals je al weet kun je de draden van de thermokoppel niet zomaar verlengen... Dus of Auber of Combi-adapter... Zul je er daarna iets anders mee moeten.

Wat betreft de Innovate... Dat mag duidelijk zijn. Je kunt overigens meerdere hoog ohmige apparaten aan een analoge output hangen... Bijv je Combi-adapter en een klokje. Of zoals in mijn geval de T7 ECU en een klokje. Ik log dan gewoon via de ECU en T7Suite.

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 19 dec, 2012 23:37

Misschien ga ik nu iets doms vragen/zeggen, neem mij dan niet kwalijk, want ik heb een ernstig lange werkdag achter de rug, en probeer je te volgen.

1. De EGT sensor: Inderdaad, dat die niet met willekeurige kabel te verlengen is, heb ik uitgebreid meegemaakt. De vraag is dus, of doorlussen met officiele auber verlengkabel de meting beinvloed. Zonee, dan bevestig ik de verlengkabel aan de meter, in dezelfde aansluiting waar ook de sensor zit.
2. De Innovate is eigenlijk niet duidelijk :oops: Ik heb 1 draadje, en die wil ik naar mn combi adapter trekken. Wat voor kabel gebruik ik hiervoor? En moet ik nog ergens rekening mee houden met de aansluiting?
3. Het verhaal over de analoge output (welke ? of bedoel je de input van de combiadapter?) waar ik meerdere hoog ohmige apparaten (welke ? bedoel je de Innovate lambda?) aan kan hangen volg ik ook niet geheel... of toch wel?

Nogmaals sorry als ik knullig overkom... wellicht dat een voor jullie logische stap voor mij niet geheel logisch is. :lol:

Thx voor de replies so far! :)

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » do 10 jan, 2013 0:13

Tweede ECU: check
APC-klep: check
15V-adapter: check
Header pins en soldeerbout: check
T5SuiteII: check
USBBDM-adapter: onderweg

We kunnen bijna beginnen. Alleen nog 'ff' de distributie vervangen.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » vr 18 jan, 2013 20:20

Usbbdm adapter is binnen, nu nog de juiste drivers. Heb al navraag gedaan, nog geen antwoord, dus heeft iemand van hier misschien ook een linkje? Via Pb is ook prima natuurlijk..

Edit: inmiddels voorzien

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » za 19 jan, 2013 0:32

Probleempje met online tuning van de VE map. Hij geeft wel de juiste cell aan maar vult hem niet met de gemeten ARF,s. Als ik online de ARF feedback map probeer te openen loopt deze zo goed als vast. Hij loop er wel doorheen maar tergend langzaam. Proccessorload loopt erg hoog op en fans begginnen te loeien.

Heb het loggen uitgezet en generate ARF maps ook en ga morgen even testen of het er mee temaken heeft.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 03 feb, 2013 1:58

Vandaag ermee gereden maar nog steeds geen feedback ARF,s. Nu had ik nog een ander Bin/project klaar staan om erin te flashen met een 3d Reg_kon_mat! Deze erin en alles werk weer! 8) Zal wel temaken hebben gehad met teveel backup,s in de project folders.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » zo 03 feb, 2013 19:23

Wie weet het antwoord op mijn vraag... Hoe flash ik een ecu, in de auto, met de combiadapter?
Via de 't5 can flasher' krijg ik de ecu uitgelezen. Maar, als ik een andere terugflash, dan lukt dit niet!
De flash lijkt te lukken (groene balk loopt van 0% naar 100%), en alles gaat zonder foutmeldingen.
Als ik daarna de ECU weer uitlees, blijkt de oude flash er nog op te staan! (dus er is niks geflasht).

Iemand een idee? Andere aanpak? Andere tool?
(via t5suite flashen lukt ook niet)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 03 feb, 2013 19:41

Dacht gisteren ook even via de can te flashen met canflasher maar ging niet helemaal goed! :oops: Waarschijnlijk het verkeerde flashmem type/snelheid gekozen. Bin zat er wel in maar was corrupt. Vervolgens maar op de oude vertrouwde BDM manier gedaan.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 03 feb, 2013 21:30

AlexJ schreef:Hoe flash ik een ecu, in de auto, met de combiadapter?
in elk geval zorgen voor voldoende spanning (15-16V) op de programmeerspanning aansluiting, anders ben je bij voorbaat kansloos. Programmeerspanning moet op pin 65 vd ecu, is bij een 9000 heel handig doorgelust naar de SFI connector maar hoe dat bij een 900NG zit weet ik niet.

En dan nog is het een beetje een loterij, T5 flashen over canbus wil lang niet altijd lukken. Heb het een aantal keren geprobeerd maar meestal resulteerde het in een corrupte bin.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » zo 03 feb, 2013 21:56

Aha! Andere spanning... Interessant!
Op t bureau gaat t lezen/schrijven met dezelfde spanning!
Goeie tip!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 03 feb, 2013 23:17

klopt, omdat je op 't bureau de hele ecu op die hogere spanning voedt inclusief de programmeer spanning aansluiting van de chips (pin65). Dat kan omdat de spanning voor de rest van de ecu intern wordt afgeregeld en de interne regelaar geen moeite heeft met 16V input. Wel zo makkelijk want je hebt dan maar één voedingsspanning nodig.

Maar in de auto ligt het anders, pin 65 is daar niet aangesloten dus de chips krijgen geen programmeerspanning. Je zou pin 65 aan het boordnet kunnen knopen maar 12V is te weinig om te flashen. En het hele boordnet op 16V zetten is ook geen best idee, rest van de electronica in de auto vindt dat wellicht niet grappig... Vandaar dat je in dat geval pin 65 van een aparte 16V voeding moet voorzien.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 03 feb, 2013 23:45

Of omsolderen met de nieuwere flashchip, dan heb je geen programmeerspanning en voeding op pin 65 nodig. Welk type moet ik nou ook alweer kiezen in Canflasher met deze chips of hangt dat af van proccesor snelheid? :oops: Is al weer een tijdje geleden dat ik ermee bezig ben geweest.

Het lukte mij eerder altijd wel om gewoon in de auto te flashen op contact maar gisteren niet om één of andere reden.....

Plaats reactie