T5 voor beginners en gevorderden
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
Re: T5 voor beginners en gevorderden
bin heeft nu wel de goede grote en is een T5.5 bin?
af en toe gebeuren er inderdaad vage dingen...
af en toe gebeuren er inderdaad vage dingen...
-
9323
- Donateur (2x)

Yep. Heb wel t idee dat de combi t5suite/windows7x64 niet echt lekker werkt...
-
9000-95
- Donateur

W7 64bits ellende werkt idd niet lekker met de canbus drivers (en ook niet met heel veel andere software
)
Mogelijke oplossing: T5suite onder XP 32 bits draaien in virtual box onder W7-64.
Breder werkende oplossing: zoek een oem W7 32 bits cd, format c doen en je compu opnieuw installeren met W7 32 bits, je zult aangenaam verrast zijn. Mag met dezelfde licentiecode van billie. Let wel even op of er W32 drivers beschikbaar zijn voor je hardware, is met nieuwer spul helaas vaak niet meer het geval.
Wat is je inspuittijd bij warme motor stationair? Zou rond de 2 msec moeten liggen. En wat doen je fueltrims? Adapt_inj_imat! en Adapt_injfaktor!
Mogelijke oplossing: T5suite onder XP 32 bits draaien in virtual box onder W7-64.
Breder werkende oplossing: zoek een oem W7 32 bits cd, format c doen en je compu opnieuw installeren met W7 32 bits, je zult aangenaam verrast zijn. Mag met dezelfde licentiecode van billie. Let wel even op of er W32 drivers beschikbaar zijn voor je hardware, is met nieuwer spul helaas vaak niet meer het geval.
Wat is je inspuittijd bij warme motor stationair? Zou rond de 2 msec moeten liggen. En wat doen je fueltrims? Adapt_inj_imat! en Adapt_injfaktor!
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
ik haal mijn oude DELL PII-266 wel te voorschijn 
-
9323
- Donateur (2x)

Ga ik morgen bekijken. Koppel dan ook de accu weer even af. Kan ik kijken wat voor waarden de ecu geeft voordat-ie in check engine schiet.9000-95 schreef:
-
9000-95
- Donateur

voor je de accu loskoppelt even de fueltrims checken, anders staan ze weer op nul.
ik vermoed dat er flink geadapteerd wordt richting rijk, zoja dan weet je eigenlijk zeker dat er iets mis is met je brandstof systeem
ik vermoed dat er flink geadapteerd wordt richting rijk, zoja dan weet je eigenlijk zeker dat er iets mis is met je brandstof systeem
-
9323
- Donateur (2x)

fuel trims geven beide de waarde '1' aan. Injection duration kan ik niet goed aflezen, want de schaal van het diagram is verdwenen (?). Graph die meeloopt staat helemaal onderin beeld, voor wat het waard is.
Tijdens opwarmfase is AFR 16, daarna 18,4. Dat klopt dus wel; de auto loopt wat rijker als hij koud is. Maar bij lange na niet rijk genoeg.
Tijdens opwarmfase is AFR 16, daarna 18,4. Dat klopt dus wel; de auto loopt wat rijker als hij koud is. Maar bij lange na niet rijk genoeg.
-
AlexJ
- Donateur

Nog even over de combiadapter... Hoe flash ik de ECU in de auto?
Ik heb een t5 20mhz ecu op de kop getikt. Gisteren omgebouwd tot t5 ecu met t7 apc.
De ecu heeft geen pinnetjes op de printplaat om de combiadapter op te connecten. Ik zal dus moeten flashen vanuit de auto...
Ik wil nu mijn stage 6 bin erop flashen. De Ecu zit in de auto.
Ik start t5 suite.
Ik druk 'go online', en de boel loopt vast. (failed to open canbus)
Als ik druk op 'connect ECU', lukt het soms wel.
Bij online tuning kan ik vervolgens de ECU flashen / writen. Dit ging goed, althans, de procedure duurde 5-10 minuten, en is afgerond zonder foutmelding. Natuurlijk de BIn file weer uitgelezen (twee keer zo snel ongeveer als write), en een binary compare gedaan. Helaas heel veel verschillen!
Hoe kan dit nu? ECU gesloopt met de ombouw? Komt dit vaker voor? Of is er een andere manier om de ECU vanuit de auto te flashen met de combiadapter?
Ik heb een t5 20mhz ecu op de kop getikt. Gisteren omgebouwd tot t5 ecu met t7 apc.
De ecu heeft geen pinnetjes op de printplaat om de combiadapter op te connecten. Ik zal dus moeten flashen vanuit de auto...
Ik wil nu mijn stage 6 bin erop flashen. De Ecu zit in de auto.
Ik start t5 suite.
Ik druk 'go online', en de boel loopt vast. (failed to open canbus)
Als ik druk op 'connect ECU', lukt het soms wel.
Bij online tuning kan ik vervolgens de ECU flashen / writen. Dit ging goed, althans, de procedure duurde 5-10 minuten, en is afgerond zonder foutmelding. Natuurlijk de BIn file weer uitgelezen (twee keer zo snel ongeveer als write), en een binary compare gedaan. Helaas heel veel verschillen!
Hoe kan dit nu? ECU gesloopt met de ombouw? Komt dit vaker voor? Of is er een andere manier om de ECU vanuit de auto te flashen met de combiadapter?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Ik zou hem met CAN Flasher flashen. Heb het ook wel eens geprobeerd in T5Suite maar elke keer vreemde verschijnselen, Bin weg, toerental op 7000, vast lopen ect.
Als hij met CAN Flasher niet wil en checkengine brand ook niet met deze ECU in de autoben je je Bin kwijt en moet je even solderen
.
Als hij met CAN Flasher niet wil en checkengine brand ook niet met deze ECU in de autoben je je Bin kwijt en moet je even solderen
-
AlexJ
- Donateur

Edit: never mind, link gevonden: klik
(ik dacht dat die tool niet werkte met de combi adapter, maar er schijnt een config file bij te zitten
)
Thx Bennie! Gaan we proberen vnv!
(ik dacht dat die tool niet werkte met de combi adapter, maar er schijnt een config file bij te zitten
Thx Bennie! Gaan we proberen vnv!
-
AlexJ
- Donateur

Ook met t5 can flasher geen succes... Flashen en lezen zonder fouten, maar binary compare levert veel verschillen op...
Wat is er mis? Wat bedoel je met 'even solderen', bennie?
Wat is er mis? Wat bedoel je met 'even solderen', bennie?
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
even solderen om een BDM verbinding te maken?
-
AlexJ
- Donateur

Een ander vraagje: hoe sluit ik een WBL en een EGT sensor aan op de combiadapter? Iemand een idee?
De combiadapter heeft bepaalde aansluitmogelijkheden voor externe sensoren, zie het plaatje hieronder:

Ik zal dus m.b.v. een seriele connector/plug, de kabels aan moeten sluiten.
De echte vraag die ik heb is dus eigenlijk, hoe verleng ik de kabels van de sensoren tot aan de combiadapter?
Voor mijn innovate MTX-L:
Deze heeft output draden:
Voor mijn Auber EGT:
Dit lijkt lastiger, want deze sensor / display-unit heeft geen output-draden. Hoe zou ik deze kunnen 'doorlussen' naar de 'thermocouple + ' en 'thermocouple - ' ? Zou ik draden kunnen trekken, desnoods de officiele verlengdraad van Auber EGT, en deze kunnen bevestigen in de meter-unit (dus 2 draden onder het schroefje in de meter-unit, zowel de 'thermocouple + ' van de sensor, als de verlengdraad 'thermocouple + ' naar de combiadapter) ?
De combiadapter heeft bepaalde aansluitmogelijkheden voor externe sensoren, zie het plaatje hieronder:

Ik zal dus m.b.v. een seriele connector/plug, de kabels aan moeten sluiten.
De echte vraag die ik heb is dus eigenlijk, hoe verleng ik de kabels van de sensoren tot aan de combiadapter?
Voor mijn innovate MTX-L:
Deze heeft output draden:
Moet ik dan de gele draad verbinden aan 'ADC 1'? En hoe verleng ik deze draad? Wat voor draad gebruik ik? (gaat over +/- 70 cm schat ik zo, van de linker a-stijl tot het dashboardkastje).Optionally, the YELLOW (Analog out 1) and/or BROWN (Analog out 2) can be connected to the analog inputs of other devices such as data loggers or ECUs. If either one or both of these wires are not being used isolate and tape the wire(s) out of the way. The default analog outputs are as follows: Analog output one (yellow) is
0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39 AFR. Analog output two (brown) is 1.1V = 14 AFR and .1V = 15 AFR. This is a simulated narrowband signal.
Voor mijn Auber EGT:
Dit lijkt lastiger, want deze sensor / display-unit heeft geen output-draden. Hoe zou ik deze kunnen 'doorlussen' naar de 'thermocouple + ' en 'thermocouple - ' ? Zou ik draden kunnen trekken, desnoods de officiele verlengdraad van Auber EGT, en deze kunnen bevestigen in de meter-unit (dus 2 draden onder het schroefje in de meter-unit, zowel de 'thermocouple + ' van de sensor, als de verlengdraad 'thermocouple + ' naar de combiadapter) ?
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik zag dat het gewoon koperdraad was dus geen rare toestanden
de innovate kabel komt tot de middenconsole: dus een metertje extra draad doet het wel. ook aardedraad heb je nodig by the way
dan kun je de kabelmantel laten zitten
wil je hem niet eerst alleen op de meter aansluiten en later pas op de ecu?
de innovate kabel komt tot de middenconsole: dus een metertje extra draad doet het wel. ook aardedraad heb je nodig by the way
dan kun je de kabelmantel laten zitten
wil je hem niet eerst alleen op de meter aansluiten en later pas op de ecu?
-
AlexJ
- Donateur

Hij komt niet op de ECU rein, maar op de combiadapter.
En in eerste instantie kom de sensor a.s. vrijdag alleen op de meter/klokje, maar van het weekend wilde ik hem toch wel ff doorlussen naar de combiadapter. Dan heb ik 1. complete logfiles, en 2. de mogelijkheid tot 'auto-tune' (fine tunen).
En in eerste instantie kom de sensor a.s. vrijdag alleen op de meter/klokje, maar van het weekend wilde ik hem toch wel ff doorlussen naar de combiadapter. Dan heb ik 1. complete logfiles, en 2. de mogelijkheid tot 'auto-tune' (fine tunen).