Voor ieder wat wils of wat voor auto heb je dan?
Heb je een saab 900ng dan kun je het beste TECH2 gebruiken want dan kun je alles!
Maar voor simpele zaken alleen de motor kun je gebruiken:
OPCOM OBD2
Wil je dan je automaatbaklampje resetten na vervangen van een sensor of zo + je motor lampje vervangen dan gebruik je:
ELM327 OBD2
Het vreemde van de Saab 900ng is dat je met ELM327 niet overal bij kunt komen, zoals je SRS airbag resetten of je cabriodak even bekijken of zo of ABS
Dat ligt hem aan 1 simpel feit.
DIE ZIJN OBD1 via de OBD2 plug
Waarom is dat zo?
Omdat het SRS airbag systeem in de 900ng afgeleid is van de 900 en OBD2 in 1996 pas werd ingevoerd op Europese autos.
Dus omdat de 900ng in 1994 op de markt kwam zit er vanalles op. De automaatbak komt uit Japan en daar hadden ze al OBD2 dus hee inderdaad de ELM327 is OBD2 dus daarom leest ie dat ook.
Dus je hebt in weze een OBD1 reader nodig met een OBD1 connector die je op een OBD1 stekker verloop naar OBD2 zet. Dat is alles. Dan lees je ook OBD1 uit. Alleen moet je nog wel de juiste software op je computer installeren om dat uit te lezen.
De software daarvoor is dus gewoon TECH2WIN
TECH2WIN is de software versie van TECH2 die dus alles uitleest.
Maar je kunt ook de VXDIAG reader kopen die in een keer ook je OBD1 en OBD2 signaal leest.
http://vxdiag.blogspot.nl/2016/02/free- ... -gds2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het schijnt voor heel veel mensen niet duidelijk te zijn hoe dit zit en je vind het eigenlijk niet zo 1 2 3 op internet terug.
Mijn eigen uitleesapparaten op een rijtje:
1. OPCOM OBD2 voor mijn opel vectra b 2.0 16v (en dus saab 900 ng alleen de motor)
2. ELM327 OBD2 voor mijn saab 900ng 2.0 turbo se cabrio automaat (software versie met autowolf universele scanner van
http://www.autowolf.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
3. GM tech2 OBD1 Scanner voor mijn Saab 900ng met OBD1 stekker die verloopt naar OBD2 te koop op internet voor autos tm 1995 dus ook mijn 1998 Saab 900ng omdat die op de markt kwam in 1994 en er niets veranderd is aan de onderdelen ten opzichte van de 1994 versie. (dat moet je weten)
4. nog een tech2 scantool op tech2win basis
Daarnaast kun je gebruik maken van Tech2Win daar heb je overigens ook gekraakte versies van. Je zou het maar nodig hebben.
Voorbeeld:
Dus achterlijke zaken als een andere SRS airbag unit kopen en installeren omdat je airbag lampje blijft branden is volkomen onzinnig. Gewoon dat ding resetten. Koop je wel een adere unit en zou je 1 jaar later de oude unit terugbouwen dan is je lampje ook gewoon uit.
Conclusie:
Uiteindelijk is het mega handig om wel deze dingen te bezitten. Zeker als je bijvoorbeeld je automaatbak sensor hebt vervangen en je zelf je storingslampje niet kunt resetten. en je telkens naar de dealer moet om 25 tot 80 euro per keer te betalen dat de zaak gereset wordt.
Want als je automaatbaklampje blijft branden blijft de automaat in de noodloop functioneren en dat maakt het rijden in de Saab bijna onmogelijk. Dan ga je verschrikkelijk langzaam.
Cabriodak is meer iets voor de gevorderden. alhoewel er best een en ander op internet te vinden is.
Wel voor gevorderden is het remappen van de motor ECU om de auto te tunen.
En bijvoorbeeld het vervangen van de belachelijk prijzige T5 turbo druk regulator dat ding kun je vervangen met een van de 9-3 of 9-5 die wel goedkoop is. maar dan moet je wel eerst een en ander programmeren in de ecu met Tech2 je moet ook de ecu openen en wat soldeerwerk verrichten.
Bij tuning kun je je MAP sensor foppen zodat je geen fuel cut krijgt bij 1 bar dan kun je hogere turbo drukken draaien. Zo doen ze dat. Ik vind het allerminst een aanrader omdat je de boel juist netjes en heel moet houden. Dat gedoe met tuning is echt onzin je maakt alles kapot terwijl je helemaal niet zulke hoge benzinekosten wilt hebben.
Iedereen die snel wilt rijden en weinig brandstof wilt verbruiken moet gauw een oude Honda CRX ed9 of VTEC kopen of eerste model CRX 1.5 of 1.6 16v die dingen liepen 1:20