Tunen 1.9 TID

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Champers
Geregistreerd lid

Re: Tunen 1.9 TID

Bericht door Champers » za 16 feb, 2013 23:16

Effe abbonnementje nemen op dit topic want nu komt mijn "2.2 TiD of 1.9 TiD ?" vraagstuk terug naar boven, waarvoor ik KCP ook al eens gemaild had.
De reden dat dieseltjes "instorten" op pakweg 4500 rpm is quasi inherent aan hun werking.
Een diesel spuit zijn brandstof in net *voor* de cilinder terug boven is (BDP).
Met vaak slechts enkele (2-4) graden speling voor de inspuiting heb je aan 4500 rpm slechts 0.1 - 0.2ms de tijd om de brandstof in te spuiten.
Dusja, veel vermogen haal je er op die toerentallen niet meer uit omdat je gewoonweg de tijd niet hebt om in te spuiten...

Losstaande vraag voor Powertje & Kawaman: zou het volgens jullie mogelijk zijn om een 1.9 TTiD blok aan de babbel te krijgen in een 9-5 ?
Er is op dit forum hierover al gediscussieerd maar ik heb nog steeds geen sluitend antwoord gevonden en de koppel curve van die TTiD is ZO mooi...

* Trekt zich terug in zijn catacombe om nogmaals te peinzen of hij een 9-5 2.2TiD Vector laat Hirschen dan wel een 1.9 T(T)iD laat KCP'en en de oude neus er op te retrofitten *
Ik wil een 1.9 voor de power maar een 2.2 voor de looks ! *mopper ende vloeck*

Kalsoi: mag ik niet es met jou slOpel (mee)rijden ? :D

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » zo 17 feb, 2013 1:19

Champers schreef:
Kalsoi: mag ik niet es met jou slOpel (mee)rijden ? :D
hehe :mrgreen: ja dat mag je zeker, kan wel een keer geregeld worden ;)

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » di 19 feb, 2013 0:36

Champers schreef:Babbel :)
Het is voor ons geen probleem om een 1.9TTiD blok aan “de babbel” te krijgen in een 9-5, echter bij benadering kunnen wij de koppel curve ook leveren met een aangepast 1.9TiD blok. Het is dus niet noodzakelijk om die stappen te zetten, daar wij ook tot stage 6 gaan voor beide motoren en deze vermogens uiteindelijk gelijk uit komen.

Stage 4 voor het 1.9TiD blok (Z19DTH) is ook een goed voorbeeld dat zo'n aangepaste motor nog een stuk meer vermogen en koppel levert dan een 1.9TTiD standaard (Z19DTR).

Stage 4 houdt het volgende in:
460NM en 230PK
ECU Software upgrade
DPF Removal en regeneratie uitgeschakeld in de ECU
EGR uitgeschakeld in de ECU.
KCPerformance PreCat delete pipe
KCPerformance hybrid turbo upgrade “Stage 1”

Ons advies bij jouw vraag is vooral een nieuwe neus kopen zonder Xenon van het eerste type, dan zet je daar voor circa € 2000,- de “oude neus” op. Is veel aantrekkelijker dan een nieuwe motor aankopen met ECU en andere zaken om het geheel werkend te krijgen.

Champers
Geregistreerd lid

Bericht door Champers » di 19 feb, 2013 1:58

Ik hoopte om de TTiD koppel curve te krijgen zonder al te ingrijpende aanpassingen aan blok, EGR, DPF enzo :)
Maar het 1.9TTiD blok zou een heel andere ECU hebben dan een 1.9TiD, dus om een 9-5 te upgraden van 1.9 TiD naar TTiD is waarschijnlijk niet zo simpel...

Anyway woon ik nog steeds in België waar tunen, modden en verwijderen van DPF enzo niet erg geapprecieerd wordt door de keuring :evil:

Een oude neus heb ik (rij er mee rond zelfs :wink:) en Aero haaiebek heb ik ook liggen. Achtereen eens op jacht gaan naar een mooie 9-5 Estate 1.9 TiD :D
(of toch een 2.2 TiD en gewoon niet modden - ik blijf twijfelen)

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » di 19 feb, 2013 14:05

[]

Sinds wanneer zijn EGR en DPF ingrijpende aanpassing? :mrgreen:

Zonder deze aanpassingen lukt het ons ook om het zelfde vermogen of meer dan een TTiD te leveren echter zien wij gewoon meer heil in het voorkomen van (uitlaatgas nabehandelings) problemen. De keuring in België is tot nu toe nooit een probleem geweest, zelfs niet met een aangepaste Opel Astra.

Plaats reactie