geschikte handbak voor 630Nm+ isToegezegd Slot SVP compleet

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: geschikte handbak voor 630Nm+ isToegezegt

Bericht door Geronimo1 » ma 24 sep, 2012 16:49

AlexJ schreef:Kun je niet gewoon een gewone t5 bak met de juiste koppeling/drukgroep (voor 650+ nm) gebruiken.
Leg gewoon een andere bak op reserve. En dan kijken hoe lang 't beestje heel blijft.
That's the way :P
700nm+ Nuance...

Edit; verschillende forummers en twee garagehouders hebben mij dit prive ook geadviseerd.
Vandaar nu meer(blijft tricky..) zekerheid voor deze keuze!

Mvg Geronimus _)

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 24 sep, 2012 17:28

Mijn T5 9000 Aero heeft al twee bakken versleten in de afgelopen 160.000 KM. De eerste ging ca 35.000 km na de tuning kapot. Toen een gereviseerde met sper erin. Deze was na 112.000 KM de klos. Nu ook een licht versterkte bak gemonteerd bij mij. Wat precies weet ik niet. Maar het was een volledige revisie met aanpassingen aan de assen.

In de setup die ik zo lees zou ik altijd een sper doen. Gewoon een Qauiffe wormwielensper. Geen platensper, die zijn echt nadelig in je weggedrag (rotondes en parkeren)

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 24 sep, 2012 18:07

Injectie, is het voor jou mogelijk na te kijken wat er precies met je bak is gebeurt. Interessant om te weten of de kosten van de gedane upgrades het waard zijn (voor iedereen natuurlijk een andere afweging) ten op zicht van het steeds stuk rijden van je bak. :lol:

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » ma 24 sep, 2012 19:31

AlexJ schreef:Injectie, is het voor jou mogelijk na te kijken wat er precies met je bak is gebeurt. Interessant om te weten of de kosten van de gedane upgrades het waard zijn (voor iedereen natuurlijk een andere afweging) ten op zicht van het steeds stuk rijden van je bak. :lol:
Juist, alles Fun en wel maar de eerlijkheid gebied mij te melden dat als je er volwassen mee omgaat.
Je je kosten steeds berekent....
Ik vind twee bakken op 160.oookm zeer acceptabel,teken ik voor.
Uiteraard moet je er niet voor naar de dealer...,Jeroen nou...en hoezo niet gezellie in NO-polder :D
Heb er nu twee voor de prijs van een eh....een half kwart...ts :oops: hah
En ga met Fun-Saab hoogsten 10.000km per jaar rijden dus kan 16 jaar vooruit... :wink:
Enne komen steeds meer bakkies op de markt...

En dat vindt ik echt top, dat zonder dit forum, ik het gewoon met mijn oude 850station was blijven doen. (want vindt oude C70 niet mooi.) met 600000km+ op de teller. Rijdt nog steeds kan er gewoonweg geen afscheid van nemen... :love:

Edit; voor de echte criticasters, stel dat ik die twee bakken binnen no-time aan gort rijdt...
tdo4 erop en vortgaan met de Saab.
En je hebt de sch(r)ik van je leven gehad....en jullie en ik weten zeker wat je in de toekomst beter kunt laten, _)

Maar voorlopig ga ik voor de empirie :wink:

dat van het sper ga ik uitzoeken ook wastte kost uutenraard :| SuperThnx voor info
Mvg Geronimus _)

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » ma 24 sep, 2012 20:05

willeme 1 schreef::offtopic:

zit er verschil in de gebruikte olie in de sterkere bakken ?
Eh..Ja moet ff denken wat je bedoelt.
Als je ander soort/verhouding bedoelt weet ik niet.
Maar hoe zwaarder je een bak belast des te meer superfijnschraapsel er in komt.
Buiten het feit dat het ergens afgeschraapt wordt komt het ook nog weer ergens tussen.
maar dat heb je dus ook in standaard bakken dat moet er dus uit.
Want dat schraapsel verroest\verbindt zich met de olie die zo zijn opti-smerende eigenschappen verliest.
En ook de bak dus zelf aantast. 600Nm erop en Crack,bang tandweeltand in een mili-split second..

Bij gewoon gebruik is deze troep weg te krijgen met 60000km T/M 110000KM intervallen en dan verschoont men niet alles maar maar 20% o.i.d.

Bij veel meer Nm. veel sneller(alles) verversen.
Is natuurlijk intrinsiek belangrijk want hier ligt kern, de zwakste schakel ,in de overbrenging.
En als iemand nog verder aanvullingen heeft graag! Maar voorgaand gesprek had ik ongeveer met Henk Baan
waarin we elkaar aanvulden (populair :teleporter: causaal herleiden oid :roll: )

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 24 sep, 2012 20:12

LSD heeft wel degelijk zin, zie http://www.quaife.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; maar relatief kostbaar. Grip is niet het sterkste punt van de 900/9.3 NG en als het wat vochtiger wordt en zelfs gaat vriezen gaat hij spinnen als een gek.
Ook in bochten wordt een wiel altijd wat ontlast, dat gaat vervolgens spinnen, dus je verliest grip en je kunt het vermogen niet goed inzetten.
Nadeel van een 900/9.3 Cabrio cabrio is ook de veiligheid, niet echt geschikt om een flinke koprol mee te maken.
Dan zit je met de modernere 9.3 Sport cabrio met automatisch omhoog schieten rolbeugeltjes bij de achterbank al een stuk beter.

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » ma 24 sep, 2012 20:30

carlsson schreef:LSD heeft wel degelijk zin, zie http://www.quaife.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; maar relatief kostbaar. Grip is niet het sterkste punt van de 900/9.3 NG en als het wat vochtiger wordt en zelfs gaat vriezen gaat hij spinnen als een gek.
Ook in bochten wordt een wiel altijd wat ontlast, dat gaat vervolgens spinnen, dus je verliest grip en je kunt het vermogen niet goed inzetten.
Nadeel van een 900/9.3 Cabrio cabrio is ook de veiligheid, niet echt geschikt om een flinke koprol mee te maken.
Dan zit je met de modernere 9.3 Sport cabrio met automatisch omhoog schieten rolbeugeltjes bij de achterbank al een stuk beter.

Ja is zeker zo daarom spreek ik ook van hoog James Dean gehalte.

Maar loop wat langer mee en zou, deze nog te worden maschine, niet aan mijn zoon meegeven.

Lijkt wat op volledig uitgeklede Porshe zonder sper geen 4wd Geen Tc. en geen Abs. Bewust rijden...als op de Motor

Moet het als de coureurs tot aan de jaren-60 rijden, die reden met onmogelijke vermogens zonder bovenstaand enne ...geen monocoque.
En geen opduw spelletjes etc, puur voor eigen veiligheid he, dus ook als je opgeduwt wordt, lekker aan de kant een SaabCab waardig.

Moet er niet mee gaan dollen en rollen,,,...

MVG Geronimo

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 25 sep, 2012 1:03

Geronimo1 schreef:Ik vind twee bakken op 160.oookm zeer acceptabel,teken ik voor.
En ga met Fun-Saab hoogsten 10.000km per jaar rijden dus kan 16 jaar vooruit... :wink:
Vind dat je wat snel bent met aannames doen... De 9000 van Injectie heeft geen >400 pk en geen 630 Nm. Daarbij gingen de bakken na heel verschillende intervallen kapot, dus echt een lijn daarin kun je nog niet van spreken. Bovendien ken je de rijstijl en software van Injectie niet, dat speelt ook mee om de boel heel te houden (of juist niet). Om dan te concluderen dat je met 2 bakken 160.000 km en 16 jaar toe kan is op z'n minst opmerkelijk. Het kan net zo goed 2 jaar en 5.000 km zijn of juist meer.
Verder: er komen steeds minder bakken op de markt. Er worden wel meer Saabs gesloopt (vaak in z'n geheel doorgedraaid dus niks op de markt) dan bijgemaakt maar niet uit allemaal komt een goede bak. Nieuwe bakken worden er niet meer gemaakt dus elke bak die je aan gort trekt is er een minder... Niet dat er een acute schaarste in goede bakken zal ontstaan, die is er al namelijk :o

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » di 25 sep, 2012 2:31

Sapphire schreef:
Geronimo1 schreef:Ik vind twee bakken op 160.oookm zeer acceptabel,teken ik voor.
Vind dat je wat snel bent met aannames doen... De 9000 van Injectie heeft geen >400 pk en geen 630 Nm. Daarbij gingen de bakken na heel verschillende intervallen kapot, dus echt een lijn daarin kun je nog niet van spreken. Bovendien ken je de rijstijl en software van Injectie niet, dat speelt ook mee om de boel heel te houden (of juist niet). Om dan te concluderen dat je met 2 bakken 160.000 km en 16 jaar toe kan is op z'n minst opmerkelijk. Het kan net zo goed 2 jaar en 5.000 km zijn of juist meer.
Verder: er komen steeds minder bakken op de markt. Er worden wel meer Saabs gesloopt (vaak in z'n geheel doorgedraaid dus niks op de markt) dan bijgemaakt maar niet uit allemaal komt een goede bak. Nieuwe bakken worden er niet meer gemaakt dus elke bak die je aan gort trekt is er een minder... Niet dat er een acute schaarste in goede bakken zal ontstaan, die is er al namelijk :o
Is geen spelt tussen te krijgen wat je zegt Sapphire,
Er zijn zo veel variabelen die ik niet eens kan benoemen zoals de b,v de stand van de sterren op het moment dat de legeringen voor de verschillende delen van de bak uitharden. Ik noem maar wat he..
Nam gewoon de info uit het de reactie en deed een rekenkundig lagere school sommetje mee. :wink:
Maar in mijn zelfde reactie stelde ik al gelijk de belachelijkheid of de relatieve waarde van mijn aanname aan de orde
want ik ben natuurlijk ook ten alle tijde mijn eigen criticaster he.. :roll:
Treksterkte, legering, natuurkundige berekeningen,foutieve koolstofwaarde in de mm3, iemand die zijn bak werkelijk afracht of een super natuurlijk schakeltalent. En ga zo maar door,,ETCETERA.Alles mee of alles tegen! Je moet er gewoon geluk mee hebben.
En we gaan gewoon geluk af dwingen ja af te dwingen. :bow:
Zul je zien heb je straks de sterkste bak van het Noordelijk halfrond klapt mijn koppeling er door heen :wink:
omdat er ff te veel bio. Ethanol verstookt werd omdat de Duitser zijn vader waar ik altijd tankt het gewoon bij Euro 95 in de ondergrondse tank had gedaan,,omdat die vader die Bauer is teveel koolzaad had geperst. Warum...Ich weiss nicht, Woehahaha :D
Eerst de maschin maar in elkaar bouwen... Wat jij Jeroen...Goede Morge..nou :wink:

Met Vr.Groet Geronimus _) :thinkof:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 25 sep, 2012 8:25

als injectie al moeite heeft om standaard bakken met 320pk heel te houden! :roll: en ik kan je op een briefje geven dat dit een zeer goed geprepareerde wagen is

maar lees het topic van injectie eens door dit is een wagen met een wisselend vermogen omdat de auto ook voor woon werk verkeer is rijd deze op lpg en dan is het vermogen lager als op benzine

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » di 25 sep, 2012 13:12

carlsson schreef:LSD heeft wel degelijk zin, zie http://www.quaife.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; maar relatief kostbaar. Grip is niet het sterkste punt van de 900/9.3 NG en als het wat vochtiger wordt en zelfs gaat vriezen gaat hij spinnen als een gek.
Ben er dus ingedoken, zeker ook mede door advies van Sapphir Maar technische aspekt van verschillende sperd. en manieren om dit te doen en hoe het uitwerkt op de weg!! En ook met al de verschillende weertypes ook nog,en de juiste keuze hierin maken :-S+ gaat mij boven de Caab-pet.

Wel lijkt het me idd raadzaam en het kan nog,Omdat de Caab echt wel wringt in snelle bocht.
Heb het niet over cetrifugaal krachten.
*Waarom zou ik hiervoor niet een Viggen Sperd. gebruiken. Weet een donor te staan.
*Zou die de Nm aankunnen?
*En waarom zou ik het evt.niet moeten doen?

Lijkt me altijd beter dan niets en is betaalbaar.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: geschikte handbak voor 630Nm+ isToegezeg(t)d

Bericht door evo » di 25 sep, 2012 13:16

Ik zeg sequential dog box :-P+

en voor degenen die niet weten wat dit is... kijk bijv. hier voor een leuke lees: http://www.carbibles.com/transmission_bible.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » di 25 sep, 2012 13:17

evo schreef:Ik zeg sequential dog box :-P+
Sorry voordat ik ga googlen en nog gekker word :wow:

En wat gaat dat kosten!!!?

Maar serieus evo, waarom geen Viggen sper?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 25 sep, 2012 13:22

Ik heb d'r een linkje bij geplaatst... :mrgreen:

Viggen met sper? het ligt er helemaal aan hoe je je wagen behandeld. Ik kan mensen aanwijzen die hun koppeling, bak en de helereutemeteut met minder dan 200pk slopen. Maar ook waarvoor het tegenovergestelde geldt. Mijn 4SP AUT uit mijn 9-3 heeft er inmiddels al bijna 380.000km op zitten en doet het nog steeds heel goed, terwijl hij bij tijd en wijle nu tussen de 340 a 360pk met max koppels van 440nm voor zijn kiezen krijgt. Terwijl SAAB er origineel maar 240nm op los liet...

Rijden als een aap en je krijgt alles stuk, maar met beleid kun je zaken heel lang goed houden... hoe lang? Daar zal niemand je antwoord op kunnen geven tot je het probeert...

PS. ik schat dat je voor een 4SP dog box onder de 5k wel klaar bent.

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » di 25 sep, 2012 13:33

evo schreef:Ik heb d'r een linkje bij geplaatst... :mrgreen:
Jaja :wink: , ben druk aan het lezen :cooldude2:
Thnx

Gesloten