900s aero diverse update,s en upgrades.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Torsten
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900s aero diverse update,s en upgrades.

Bericht door Torsten » vr 13 aug, 2010 22:25

bennie schreef:Kleppendeksel is eerst met glas gestraald en daarna gespoten met hittebestendige verf tot 650 graden ofzo, inlaat trouwens ook. Ja idd nog even de puntjes op de i zetten met boutjes enzo.

Die linkjes voor de kabelboom afwerking zijn wel handig maar is niet wat ik bedoel. Ik bedoel het linnen achtige tape wat bijvoorbeeld ook om de kabelboom heen zit die van zekeringkast naar voren loopt dat spul! :D
Dat kun je ook gewoon bij (geloof het of niet) brezan kopen!

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » za 28 aug, 2010 22:37

Even een update:

Motor is er weer uit en ligt compleet uitelkaar! :mrgreen: Diverse delen naar Zomermotorsport gebracht in Holten waar het één en ander wordt aangepast.

Lijstje met ding die ze gaan doen:

Drijfstangen shotpeenen, alles uitwegen.
Wossner 91mm gesmede zuiger erin. Blok natuurlijk boren en honen.
krukas balanceren.
Vliegwiel met drukgroep balanceren.
krukaspoelie balanceren.
Blok spuiten.
Klevite HD schaallagers.

Nu moet er ook nog zuiger koeling in komen maar hoe dit precies te doen weten we nog niet en ben ik nog aan het uitzoeken wat mogelijk is.

De mogelijkheden zijn:

Nozzles erin tappen.
Gatjes van 1mm in de zijkant van het schaallager huis boren en dan gericht op het hete deel van de zuiger (onder) maar van beide hier ben ik niet zo,n fan van omdat dat de Hoofschaallagers van extra gaten moet worden voorzien, ect.

Mooiste oplossing is direct vanaf een oliekanaal een orginale zuigerkoeling spoeier tappen maar of hier plek voor is weet ik zo niet en ga ik morgen even bekijken bij mijn ander blokje.

Hier kun je goed zien hoe het kan maar niet echt een mooie oplossing als je het mij vraagt :? .

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=118816'" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kb-silvolite.com/test/articl ... ad&A_id=64" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding van hoe ongeveer een orginele zuigersproeier eruit ziet:

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 29 aug, 2010 0:20

Zo, dat gaat richting serieuze tuning! Gaaf hoor, hier hou ik wel van 8)

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » zo 29 aug, 2010 0:21

http://www.perma-cool.com/Catalog/Cat_page13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
evt een extra oliekoeler.........

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » zo 29 aug, 2010 11:45

koning!

tweemeter
Donateur
Donateur

Bericht door tweemeter » zo 29 aug, 2010 12:10

Erg gaaf dit, word er jaloers van :D .

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 29 aug, 2010 12:52

Ik dacht Kawaman en Kalsoi al (prettig) gestoord waren met die classic blokjes, maar jij gaat nog een stapje verder. :lol:

Hoeveel power wil je er uit gaan halen? Of wil je het meest perfect lopende classic blokje ever hebben? :P

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 29 aug, 2010 21:06

Dat het één van de mooist lopende B202 blokjes van Nederland wordt is wel duidelijk! 8) Ik wil een blokje hebben waar ik op kan vertrouwen en niet bang hoef te zijn dat het kapot is na een circuitdagje! Het vermogen, ja goede vraag!
Als ik zo ga schatten moet 350 pk haalbaar zijn met 2 bar turbodruk, zolang het koppel niet te hoog is en er vloeiend met de toeren mee in komt kan het best lang goed gaan met de bak.
Maar er zullen voor dat vermogen wel nog wel het één en ander aangepast moeten worden, zoals de koppelingsplaten, ect .

Niet jaloers worden tweemeter! :wink: Gewoon een blokje aanschaffen en en wegbrengen naar een bedrijf zoals ik hem heb heen gebracht. Wel even 1600 euries meenemen! :shock: :oops: En dan ben je er nog lang niet! :lol:

Nu ik toch niet verder kan tot het blok terug is ben ik begonnen met het motorruim schoon te maken en de vliegroest aan de randjes enzo weg te halen. Hierna wordt een gedeelte opnieuw gespoten.
Heb alle delen die van de motor af komen onvet en een aantal delen voorzien van hitte bestendige lak silvergrijs. Alle denkbare rubbers, keeringen, o-ringen, pakkingen zullen ook vernieuwd worden.
Heb een 9-5 dynamo van 130amp aangepast zodat deze straks ook gemonteerd kan worden :) .

Als het motorruim klaar is en blokje terug is ga ik foto,s maken.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 29 aug, 2010 21:20

1600,- voor het lijstje wat je in je vorige post opsomde? Dat vind ik nog wel mee vallen ergens. :o

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 30 aug, 2010 18:51

Dubbele van een revisie blokje bij Elferink!

Hier zit de zuigerkoeling ook nog niet bij in. Vandaag er nog even over gehad met Zomer en besloten het eerst even te laten zitten en eerst wat meer info erover zien te vergaren. De kans dat de oliedruk op alle schaallagers hierdoor iets lager wordt is erg groot! De kans dat de oliestraal niet goed gericht is op de zuiger is ook aanwezig wat de werking ervan te niet doet en je wel een iets lagere oliedruk hebt.

Ook nog even gevraagd of ze het pasvlak waar de kop op komt (weet zo de juiste benaming ervan niet) willen schoonvlakken (2 tiende mm ofzo) zodat alle roest/vuil en oneffenheden weg zijn en worden er nieuwe vriesdoppen gemonteerd :D .

Wordt Vervolgd.....

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 30 aug, 2010 19:04

In hoeverre komt dit eigenlijk in de buurt van zo'n geprepareerd blok welke in de 5cijferige getallen lopen?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 09 sep, 2010 20:36

Begrijp je vraag niet helemaal Krizzie!? Maar waar zijn er blokken tekoop die meer als 10.000 euries kosten!?

Helaas moet ik nog zowieso een weekje wachten voor ik het blokje op kan halen omdat ze wachten op de drijfstangen :( .

Het is alleen dan nog wachten op de bestelde delen hieronder maar denk dat ik tegen de tijd kop bak ect er weer op zit deze delen ook wel binnen heb 8) .

Besteld via Ebay:
Olie toevoer, water toevoer/retour van staalomvlochten 6 AN leiding met fittingen, bochtjes ect. Bij deze aanbieder: http://stores.ebay.com/Performance-Dyna ... 34.c0.m322" onclick="window.open(this.href);return false;
En Samco koelwaterslangen in de kleur rood zodat deze mooi bij de DI cassete past 8) .
20 meter Uitlaat tape voor het spruitstuk, turbo en downpipe.

Helaas konden de bestelde velgen niet geleverd worden en kan deze aankoop niet door gaan :( . Als het budget het weer toelaat ga ik de OZ velgen bestellen! 8)

Als het blokje terug is zal ik een paar foto,s maken.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 09 sep, 2010 21:17

Een tijdje terug bood een forummer hier een 300+ pk T8 blok (en auto) aan wat geloof ik redelijk in de papieren was gelopen om aan die waardes te komen. :roll:

Maar mocht dat fout zijn, denk het bedrag dan even weg. :P

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 10 sep, 2010 0:06

Dat klopt, was een blok van Van Oeteren (sweedspeed). ik wilde dat gister eigenlijk ook al schrijven maar uiteindelijk niet op ok gedrukt. 1600 euro voor een geprepareerd blok valt dus nog "reuze" mee, sommige revisiebedrijven vragen al meer. Overigens was dat geen 16V blok maar een T8 blok geprepareerd voor 380 pk en 8800 rpm, dat vraagt natuurlijk wel om grondige aanpassingen zeker met een 8 klepper. Het blijft een hoop geld evengoed maar ik vind het wel een top project en gaaf om te volgen! Ben heel benieuwd naar de resultaten. Dit is nou interessante tuning :)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 10 sep, 2010 1:23

Ik kan best veel dingen bedenken nog die ik zou kunnen laten doen maar kom dan nog niet in de buurt van de 10.000! Eerder 5000 :lol: . Maar was dit geen blok met cilinderkop, inlaat, uitlaat??

Tijdje terug ook de bak even ontdaan van alle olie en tot mijn verbazing zag ik daar een pignonlagerhuis van een chillcast bak! :shock: Nu weet ik dat er sommige bakken deze wel hebben en ander weer niet en aangezien de bak gereviseerd is kan het zijn dat deze er toen is ingezet. Maar wat ik leek te zien wat dat het huis van gegoten metaal was en dacht "zal wel kloppen" maar na een beetje speurwerk zou dit niet kloppen en moet de deksel er wwer vanaf om toch even zeker van mijn zaak te zijn. Er stond trouwens wel een Saab onderdeel nr in!

Hier een leuk linkje over chillcast bakken enzo: http://www.performance96.co.uk/Project_ ... arbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie