900s aero diverse update,s en upgrades.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Lennart.
Geregistreerd lid

Re: 900s aero diverse update,s en upgrades.

Bericht door Lennart. » do 05 aug, 2010 13:22

Versterkte bak er onder gelijk ? ik was nog een beetje aan het rondkijken maar er zijn maar weinig auto's die zo'n slechte bak hebben als een 900.
straks heb je alles perfect mooi eropzitten gaat je bak kaduuk.

Ik las laatst op saab-central dat er iemand was die had er vrede me als hij een jaar met een versnellingsbak kon rijden.
elk jaar bakje wisselen voor een gereviceerde!?!?! Ben benieuwd!

ziet er goed uit!

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 05 aug, 2010 15:37

Ik las laatst op saab-central dat er iemand was die had er vrede me als hij een jaar met een versnellingsbak kon rijden.
elk jaar bakje wisselen voor een gereviceerde!?!?! Ben benieuwd!
Was die niet toevallig een Donkerblauwe "lichtelijk" verbouwde Steilneus? :P Die gast had ook stickers op z'n deur zitten met tandwieltjes (als in hoeveel bakken al aan gort gedraaid) :lol:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 05 aug, 2010 15:49

Dan zou ik toch maar eens een versterkte bak laten bouwen met rechte vertanding, maakt wel veel herrie maar als je toch rijdt als een mong**l (anders gaat niet elk jaar je bak kapot) maakt dat ook niet uit natuurlijk...

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 05 aug, 2010 16:04

Het is toch eerder de bak zelf die vervormd met al dat koppel dan de tandwielen die het niet aan kunnen?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 05 aug, 2010 16:54

De tandwielen van een 900 zijn ook niet extreem overbemeten. Als het diff of de pignon het houden omdat de handel daar versterkt is, dan breekt er wel weer een tandwiel. Het is altijd de zwakste schakel die het eerste gaat.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 05 aug, 2010 20:51

JanWessel schreef:
bennie schreef:Nu de onstekking nog even goed krijgen omdat hij op 5 graden voor TDC loopt stationare
5 graden is 5 graden te laat... standaard hoort de DI op 10 te staan. Ik denk dat je sensor een tandje te ver naar achteren staat... (1 tand is 5 graden)
Ja dit zou je haast gaan denken maar hij zit echt op het 20ste gat na de de grote sleuf! Zal voor de zekerheid morgen nog een keertje kijken of het echt wel zo is :) .
Het vreemde eraan is ook dat je soms wel een keertje 10 graden ziet op het vliegwiel maar meestal 5 en dan een keertje 10 en dan weer een tijdje 5 :o .
Nu heb ik er vandaag een nieuwe cassette op gedaan en nieuwe beougie,s erin maar hij blijft nog steeds een beetje hokkeren tussen de 2500 en 3000 toeren. Hij loopt al wel een heel stuk beter dan dat hij liep! Veel betere gasklep respons, hetzelfde nu zoals mijn broers 9-5 met gas geven en loslaten 8) . Beetje het gevoel of je in een andere (nieuwere) auto rijd! 8)
Nu het ik de sensorkabel terug moeten geleiden om de sensor heen en denk dat dit wel eens het probleem kan zijn van het hokkeren (zie 2de foto in post van mij hierboven). Het zou ook nog kunnen zijn dat de injectoren te groot zijn voor de ecu. Er zit namelijk een b204E ecu in met de injectoren van een B234L. Ik wissel morgen de ECU om voor de b234L ecu en dan even kijken of het beter is. MAP sensor zou ook nog wel eens slecht kunnen omdat bij een bepaalde waarde van map de onsteking ook op 5 graden BTDC wordt gezet.
Allemaal dingen die ik nog kan proberen :D ! Wel jammer dat ik mijn CAN/USB nog niet heb want dan had ik er de laptop erachter gehangen om te zien waar het euveltje zit.....

Afbeelding

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 05 aug, 2010 20:55

Welke bougies heb je nu gestoken? Klopt de electrode afstand?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 05 aug, 2010 21:10

R-type bougies en 1,1mm elektrode afstand. Aangeraden is de BCPR7ES-11.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 05 aug, 2010 21:18

JW die heb ik er idd ingedraaid vandaag en zaten er ook in! Morgen gaat er NGK bcpr7evx 1.1 in. Heb toch meer vertrouwen in deze bougies en gaan ook nog eens veel langer mee! Wel duur geintje........

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 05 aug, 2010 21:36

Om even te reageren op de versnellingbakdiscussie hier: Lekker in een itje gaan rijden als je bang ben om een versnellingbak te moeten wisselen!!! Bakken kunnen best veel hebben maar het ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat. Vaak wordt er zeer slecht ontkoppeld en gekoppeld door de bestuurder van 2 naar 3 en vinden ze het gek dat de 3 klap zegt!! :depressed: Natuurlijk moet je de 3de versnelling ook gewoon een beetje ontzien omdat deze idd niet alles kunnen hebben....
Genoeg voorbeelden gezien met een standaard bak en 300+ pkaas wat jaren goed gaat al! Koppel gewoon niet te vroeg laten komen maar bij en standaard lpt en fpt piekt dit al heel erg snel wat erg slecht is voor je bak en elk jaar nieuwe bandjes nodig! :badteeth1:

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » do 05 aug, 2010 22:06

Nog even over de versnellingsbakken. De doos van het differentieel is nou niet bepaald een stijve constructie. Kijk maar eens goed naar die foto met de brokken tand. En zo heb ik er meer gezien. Om die reden bouw ik tussen het deksel en het huis zo'n plaat van Saabsport. Een heel stalen deksel is mij iets te veel werk om te maken (probleem is het vlakhouden) en dan is de oplossing van Saabsport briljant eenvoudig. Ik begrijp ook wel dat met beleid het koppel loslaten de levensduur verlengd. Maar als ik zo mijn koppelingsplaat bekijk dan heeft ie toch aardige klappen gehad, terwijl ik maar 193 pk op de wielen heb. Veren ingeslagen en uit hun houder gescheurd en gekristalliseerde plekken op het loopvlak van het vliegwiel en drukgroep. Maar ik wil de koppelingsplaat als de zwakste schakel dus gaat er weer een standaard Sachs plaat in maar nu met een strakkere drukgroep.
Is goedkoper en sneller te vervangen dan een bak. En ik ga niet boven de 240 pk aan de wielen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 05 aug, 2010 23:25

windekind schreef:En ik ga niet boven de 240 pk aan de wielen.
Ooh dan valt het mee Henk :D :D 8)

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 06 aug, 2010 14:20

bennie schreef: Ja dit zou je haast gaan denken maar hij zit echt op het 20ste gat na de de grote sleuf! Zal voor de zekerheid morgen nog een keertje kijken of het echt wel zo is :) .
Het vreemde eraan is ook dat je soms wel een keertje 10 graden ziet op het vliegwiel maar meestal 5 en dan een keertje 10 en dan weer een tijdje 5 :o .
Nu heb ik er vandaag een nieuwe cassette op gedaan en nieuwe beougie,s erin maar hij blijft nog steeds een beetje hokkeren tussen de 2500 en 3000 toeren. Hij loopt al wel een heel stuk beter dan dat hij liep! Veel betere gasklep respons, hetzelfde nu zoals mijn broers 9-5 met gas geven en loslaten 8) . Beetje het gevoel of je in een andere (nieuwere) auto rijd! 8)
Nu het ik de sensorkabel terug moeten geleiden om de sensor heen en denk dat dit wel eens het probleem kan zijn van het hokkeren (zie 2de foto in post van mij hierboven). Het zou ook nog kunnen zijn dat de injectoren te groot zijn voor de ecu. Er zit namelijk een b204E ecu in met de injectoren van een B234L. Ik wissel morgen de ECU om voor de b234L ecu en dan even kijken of het beter is. MAP sensor zou ook nog wel eens slecht kunnen omdat bij een bepaalde waarde van map de onsteking ook op 5 graden BTDC wordt gezet.
Injectoren kun je gewoon mappen met T5Suite hoor... los daarvan: als de sensor goed staat, dan zou de ECU zelf de handel wel op 10 graden moeten houden. Dat-ie fluctueert kan ook liggen dat het signaal niet helemaal lekker is. Dat risico is wel aanwezig met een sensor die zo gemonteerd is he... dat trilt en beweegt altijd wel wat, ten op zichte van een sensor die in het blok zelf verankerd is. Triggerwheel precies in het midden ook? Gebalanceerd?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 06 aug, 2010 15:36

Ik kan vanaf hier niet beoordelen of het steuntje stijf genoeg is. Nog een denkrichting: hoe heb je de kabelboom gebouwd? Lopen de kabels van de sensor en bv de injectoren langs elkaar. Wellicht dat ze elkaar storen. En heb je het triggerwheel hard op de krukas zitten of zit de rubber trillingsdemper in de poelie er nog tussen?

Anyway: eerst maar eens de flaptop eraan om een fatsoenlijke diagnose te stellen lijkt me.

Ziet er goed uit!

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » vr 06 aug, 2010 16:10

Triggerwheel zit op de airco poelie(stukje terug te zien op foto,s) dus kan geen last hebben van het rubber tussen de krukas poelie.

Triggerwheel zelf heb ik zien draaien en die loopt strak+is afgedraaid zoals Bennie een stukje terug ook al schreef,op het filmpje kun je het wel een beetje zien hoe mooi het triggerwheel rond loopt.

De sensor zal idd bij een x aantal toeren kunnen gaan trilen/resonatie, en dat kan het overslaan/klein hokje wel eens verklaren maar het steuntje zit aardig stijf en is vrij kort en extra stug gemaakt schreef Bennie stukje terug.

@JanWessel:Ecu zal normaal moeten aanpassen en ervoor moeten zorgen dat de motor idle 10graden gaat draaien en daarom is het zo raar dat hij 5a6graden loopt en dan 1xover de 10graden loopt en dan 5graden.
Zal wel even afwachten zijn op wat goodies, dan kan Bennie alles uitlezen en eventueel aanpassen...of je ook de voor ontsteking stationair kan veranderen weet ik niet?maar dat is mischien nog een optie om die 5graden op 10 te krijgen.

Plaats reactie