Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Het grote nIoff topic: mogelijke oplossing!
Mooi speurwerk! Er is altijd een oorzaak…
Wat betreft de NLoff, beperkt dit probleem zich alleen tot de 9-5 DE??
Wat betreft de NLoff, beperkt dit probleem zich alleen tot de 9-5 DE??
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Trouwens verbaas is me er ook wel over dat de aarding van bak naar chassis ook een erg dun kabeltje betreft dat naar verloop van tijd wel eens wil breken. Zo’n dikke aardingslitze zou ook veel beter zijn…
-
Gele aero
- Donateur (8x)

In de regel komt het het meest voor bij de 9-5DE maar ook eerdere versies kunnen er gevoelig voor zijn. Maar wat ik terugvind op internet gaat het in 80% van de gevallen om een DE versie.Wat betreft de NLoff, beperkt dit probleem zich alleen tot de 9-5 DE??
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Het grote nIoff topic: mogelijke oplossing!
Mooi gele Aero! Fijn dat je upgrades en tuning weer voelbaar zijn
Je hebt dus deze twee punten direct doorgeleid naar de min van de accu? Dat zou betekenen dat die massapunten of de massa die daarachter zit onvoldoende zijn. De vraag is hoe dat dan komt. Ze zijn niet veranderd door de jaren heen dacht ik.
Ik kan me daarom ook nog voorstellen dat een deel van het (resterend) probleem toch ook in de kabelboom zit:
De bomen die Dion verving zorgen tenslotte ook voor verbetering , of het was omdat ze losgemaakt werden en weer goed bevestigd.
Om dat uit te sluiten zou je alle onderdelen die via deze twee contacten op de massa worden rechtstreeks kunnen aansluiten, dat zijn er een stuk of zes denk ik.
Die massa van bak naar chassis had Steve ook al eens aangegeven inderdaad. Als je toch bezig bent is dat een zinnig safety voor een heleboel massa gerelateerde zaken, wellicht is het zelfs een van de massapunten hierboven die onder de maat raken met de jaren.
Je hebt dus deze twee punten direct doorgeleid naar de min van de accu? Dat zou betekenen dat die massapunten of de massa die daarachter zit onvoldoende zijn. De vraag is hoe dat dan komt. Ze zijn niet veranderd door de jaren heen dacht ik.
Ik kan me daarom ook nog voorstellen dat een deel van het (resterend) probleem toch ook in de kabelboom zit:
De bomen die Dion verving zorgen tenslotte ook voor verbetering , of het was omdat ze losgemaakt werden en weer goed bevestigd.
Om dat uit te sluiten zou je alle onderdelen die via deze twee contacten op de massa worden rechtstreeks kunnen aansluiten, dat zijn er een stuk of zes denk ik.
Die massa van bak naar chassis had Steve ook al eens aangegeven inderdaad. Als je toch bezig bent is dat een zinnig safety voor een heleboel massa gerelateerde zaken, wellicht is het zelfs een van de massapunten hierboven die onder de maat raken met de jaren.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Correctie, ik bedoel massaLuthart schreef: ↑do 29 aug, 2024 12:00Trouwens verbaas is me er ook wel over dat de aarding van bak naar chassis ook een erg dun kabeltje betreft dat naar verloop van tijd wel eens wil breken. Zo’n dikke aardingslitze zou ook veel beter zijn…
Aarding is iets anders…
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Gefeliciteerd! Mooi speurwerk! 
-
Gele aero
- Donateur (8x)

@Tubbe, zou inderdaad kunnen dat de kabelboom ook invloed heeft, die heb ik natuurlijk al eens vervangen. Maar denk dat het echte probleem om wat voor reden dan ook in de twee massapunten zit. Want als er alleen een extra draad vanaf het massapunt naar de accu wordt gelegd is het resultaat eerst goed, totdat de motor warm is en dan is het probleem weer (weliswaar in mindere mate) terug. Pas toen ik de draden van de massapunt hebben losgehaald en direct met de extra dikke draad naar de accu heb omgelegd was het probleem weg.
En dank voor de tip van de massa van de versnellingsbak, die zal ik t.z.t. gelijk even doen, heb toch nog twee van die dikke massadraden over.
Ook afgelopen dagen met het erg warme weer geen enkel probleem ervaren!
En dank voor de tip van de massa van de versnellingsbak, die zal ik t.z.t. gelijk even doen, heb toch nog twee van die dikke massadraden over.
Ook afgelopen dagen met het erg warme weer geen enkel probleem ervaren!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Wat je ook ziet is dat de massa van veel sensoren bijvoorbeeld allemaal aan elkaar zitten. Een soort ‘reference ground’. Dus meerdere massa punten apart naar de accu maken heeft misschien wel andere invloeden.
Wellicht alle massapunten schoonmaken en misschien nieuwe ogen eraan zetten. Kan ook zijn dat het koper teveel geoxideerd is. Dan krijg je overgangsweerstanden…
Wellicht alle massapunten schoonmaken en misschien nieuwe ogen eraan zetten. Kan ook zijn dat het koper teveel geoxideerd is. Dan krijg je overgangsweerstanden…
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Massapunt schoonmaken e.d. heb ik allemaal geprobeerd en zonder resultaat. Op meerdere fora op het internet zijn wisselende successen met extra massadraad vanaf de massapunten naar de accu, bij mij dus ook. Alleen die massa punten helemaal niet meer gebruiken lijkt dus te werken (in mijn geval). Ik ben geen elektra expert maar ik gok dat het iets met de hitte te maken heeft op die plek (en geen idee waarom een D.E. er wel last van heeft en eerdere 9-5’s niet)
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Zijn de massa punten op de motor niet hetzelfde als bij een 9-3? Beide modellen voeren dezelfde motoren…
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Het grote nIoff topic: mogelijke oplossing!
Ofwel de biopower koppen van de (meeste) DE’s is anders, of de warmte heeft een ander effect (koeling DE’s is significant minder dan mk1/2, ding was altijd bloedheet (m’n vorige 9-5 that is))
-
9000-95
- Donateur

Warmte kan zeker een factor zijn in oxidatie van kabels. Maar dit is allemaal gewoon te meten natuurlijk. Spanning verschillen gaan uitmeten. Kan je de theorie dat dit echt het probleem is zo bevestigen of ontkrachten.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik vind dat de T5 motoren ook best wat warmte genereren. Elke keer als ik de kap open doe als de motor warm is denk ik wat een hitte. Ik kan de DI cassette bijvoorbeeld nauwelijks aanraken. Dus die is dan zeker 60+ graden. En toch staat de watertemp altijd strak 90graden…Tubbe schreef: ↑zo 01 sep, 2024 16:22Ofwel de biopower koppen van de (meeste) DE’s is anders, of de warmte heeft een ander effect (koeling DE’s is significant minder dan mk1/2, ding was altijd bloedheet (m’n vorige 9-5 that is))
Door warmte neemt de ohmse weerstand toe. Klopt. Neem aan dat Saab tijdens het ontwikkelen wel testen heeft gedaan onder verschillen omstandigheden.
Maar een slecht contact/massa kan vreemde storingen veroorzaken. Net als vocht in de auto… gecorrodeerde contacten. Kapotte stekkers kan ook! Dat de borgclip afgebroken is waardoor het probleem zo ineens ontstaat en weer verdwijnt.
Wellicht is het eens interessant om met een scope te meten. Sommige storingen zijn namelijk niet uit te lezen of te meten met een multimeter…
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Veel signalen zijn PWM signalen. Deze kun je alleen meten met een scope. Doordat de voltages klein zijn is de kans op storing groot, daarom is ‘puls width modulation’ uitgevonden. Deze werkt met frequenties.
Een praktisch voorbeeld is de dimmer voor de lampen thuis. Deze schakelt heel vaak per seconden aan en uit. Hoe hoger de frequentie hoe feller de lamp gaat branden en andersom hoe zwakker.
Een praktisch voorbeeld is de dimmer voor de lampen thuis. Deze schakelt heel vaak per seconden aan en uit. Hoe hoger de frequentie hoe feller de lamp gaat branden en andersom hoe zwakker.
-
Dennis 9-5 Hirsch
- Geregistreerd lid
Geweldig topic! Heb hetzelfde probleem hier met mijn DE uit 2007. Ben al tijdje bezig met zoeken naar de oorzaak en reeds heel wat vervangen en niets helpt. Zou toch wat zijn als de oplossing van gele aero de juiste is.
@gele aero, probleem nog steeds verholpen?
Ik heb de massakabels bestelt en komen donderdag binnen. Ik kan niet wachten om ze te bevestigen zoals je omschreven hebt. En dan maar weer testen.....
Volgens de link van sebastiaan ergens in het begin van dit draadje naar het engelse forum, is het idd zo dat slechte aarding een pingel alarm kan geven aan de ecu.
Ik ben benieuwd en zal hier laten weten of het voor mij gewerkt heeft.
@gele aero, probleem nog steeds verholpen?
Ik heb de massakabels bestelt en komen donderdag binnen. Ik kan niet wachten om ze te bevestigen zoals je omschreven hebt. En dan maar weer testen.....
Volgens de link van sebastiaan ergens in het begin van dit draadje naar het engelse forum, is het idd zo dat slechte aarding een pingel alarm kan geven aan de ecu.
Ik ben benieuwd en zal hier laten weten of het voor mij gewerkt heeft.