B206 Turbo in BMW E30-M3
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Re: B206 Turbo in BMW E30-M3
Zo'n krachtige motor vraagt wel iets van de versnellingsbak. Het lijkt er nu op dat de Getrag 260 niet helemaal tegen dit geweld bestand is (snel verergerende olielekkage).
Daarom een andere versnellingsbak opgezocht die wat meer koppel aan kan. Een GS5-39DZ (ZF versnellingsbak van een BMW 330D-E46, of 530D-E39)

Dit schijnt een erg sterke bak te zijn, alleen heeft deze een aangegoten koppelingshuis. De bedoeling is om er een deel van een Opel Omega 2.0 koppelingshuis voor te lassen (afslijpen ongeveer en daarna beide delen op de freesbank vlak frezen en uitlijnen op prise-as toplagereinde).
Daarom een andere versnellingsbak opgezocht die wat meer koppel aan kan. Een GS5-39DZ (ZF versnellingsbak van een BMW 330D-E46, of 530D-E39)

Dit schijnt een erg sterke bak te zijn, alleen heeft deze een aangegoten koppelingshuis. De bedoeling is om er een deel van een Opel Omega 2.0 koppelingshuis voor te lassen (afslijpen ongeveer en daarna beide delen op de freesbank vlak frezen en uitlijnen op prise-as toplagereinde).
-
gertram
- Donateur (3x)

Mooie uitdaging, ben benieuwd naar de uitkomst.
Je link werkt helaas niet.
Je link werkt helaas niet.
-
giuliettaevo
- Geregistreerd lid
Dat zijn idd zo ongeveer de sterkste bakken die je kunt vinden.
Hou er wel rekening mee dat ze een 1:1 overbrenging hebben in de 5. Overall gearing is dus hoger waardoor je waarschijnlijk een langer diff nodig hebt.
Getrag 260 heeft het toch goed volgehouden dan. Alleen olielekkage of ook nog mechanische geluiden of slechter schakelen oid?
Hou er wel rekening mee dat ze een 1:1 overbrenging hebben in de 5. Overall gearing is dus hoger waardoor je waarschijnlijk een langer diff nodig hebt.
Getrag 260 heeft het toch goed volgehouden dan. Alleen olielekkage of ook nog mechanische geluiden of slechter schakelen oid?
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Inderdaad de 5e gaat van 0,81 naar 1:1. Het huidige diff is 3.91 en gaat naar 3.25 (origineel voor een E30-M3). Dan komen we weer ongeveer op het zelfde uit.
De Getrag 260 bak maakte al vrij snel een wat jankend geluid, maar laatst kwam er gewoon echt teveel olie uit. Wat er precies aan de hand is weet ik nog niet.
De Getrag 260 bak maakte al vrij snel een wat jankend geluid, maar laatst kwam er gewoon echt teveel olie uit. Wat er precies aan de hand is weet ik nog niet.
-
Brinta
- Geregistreerd lid
Ik moest even dit linkje met je delen !
Keep up the good work !
http://www.saabplanet.com/aero-m3-turbo-drifter-500hp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Keep up the good work !
http://www.saabplanet.com/aero-m3-turbo-drifter-500hp/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Na wat puzzelen over waar de deelnaad het beste kan zitten, de daad bij het woord gevoegd:

Nieuwe koppelingshuisflens gevlakt op de freesbank.
De bak verticaal tussen twee centers geplaats en het slijptolletje op vast hoogte om een mooie haakse snede te kunnen maken (hoeft de bak niet helemaal uit elkaar):

De boel op elkaar gezet voor de uitlijning (prise-as in toplager in krukasboring)

De boel aan elkaar gelast en voor de zekerheid ook maar een aantal strippen/hoeklijntjes als spalkjes over de deelnaad gelast:

Ook de binnenkant doorgelast:

Het verschil tussen de oude Getrag 260 en de nieuwe ZF GS5-39DZ:

Nieuwe koppelingshuisflens gevlakt op de freesbank.
De bak verticaal tussen twee centers geplaats en het slijptolletje op vast hoogte om een mooie haakse snede te kunnen maken (hoeft de bak niet helemaal uit elkaar):

De boel op elkaar gezet voor de uitlijning (prise-as in toplager in krukasboring)

De boel aan elkaar gelast en voor de zekerheid ook maar een aantal strippen/hoeklijntjes als spalkjes over de deelnaad gelast:

Ook de binnenkant doorgelast:

Het verschil tussen de oude Getrag 260 en de nieuwe ZF GS5-39DZ:

-
iluvsanela
- Donateur (2x)

Zoals Macklemore al zei: This is fockin' awesome!
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Re: B206 Turbo in BMW E30-M3 -"spoedberaad!"
De koppelingsplaat van de BMW wil net niet helemaal vrij komen met de Saab-drukgroep (speciale voor 9000 Aero , 240mm) We hebben er nu een koppelingsplaat van een BMW 330d in zitten en die is op een paar tienden 10mm dik. Die dikte zou wel eens het probleem kunnen zijn (dikker dan de slag die de drukgroep kan maken), is mijn vermoeden.
Vraag: hoe dik is de koppelingsplaat van een 9000 Aero in 240mm?
Vraag: hoe dik is de koppelingsplaat van een 9000 Aero in 240mm?
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
8mm volgens:
http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=3&t=48300" onclick="window.open(this.href);return false;
http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=3&t=48300" onclick="window.open(this.href);return false;
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Dan zou je het vliegwiel af kunnen laten draaien!
-
giuliettaevo
- Geregistreerd lid
Paar ringetjes tussen vliegwiel en drukgroep en dan nog eens proberen of hij vrij komt.
Moet waarschijnlijk idd een kom draaien in het vliegwiel om de dikkere plaat kwijt te kunnen zonder verder naar buiten te komen met de drukgroep. Anders komt je afstand tussen druklager en drukgroep ook anders uit..
Moet waarschijnlijk idd een kom draaien in het vliegwiel om de dikkere plaat kwijt te kunnen zonder verder naar buiten te komen met de drukgroep. Anders komt je afstand tussen druklager en drukgroep ook anders uit..
-
ReinO
- Donateur (2x)

Heb je ook nog overwogen om een bak van sport sedan te plaatsen?
ik begreep dat daar weinig aanpassing voor nodig is. Of ie deze motor aankan weet ik niet, uiteraard.
maar supermooi gedaan en gedurfd!
ik begreep dat daar weinig aanpassing voor nodig is. Of ie deze motor aankan weet ik niet, uiteraard.
maar supermooi gedaan en gedurfd!
-
ReinO
- Donateur (2x)

Dat van die ringetjes proberen vind ik wel een mooie tip. Dan weet meteen hoeveel ruimte je nog moet winnen op
het vliegwiel.
het vliegwiel.