custom turbo setup

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Ronald597
Geregistreerd lid

Re: custom turbo setup

Bericht door Ronald597 » di 21 mei, 2013 19:48

hoi ed ,.
mag ik mischien weten wat de voor en nadelen van heatwrap zijn ?
wilde het ook bij mijn uitlaat toepassen,
groetjes
ronald

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » di 21 mei, 2013 22:40

Ik heb de heatwrap van e..y vandaan
Hier een linkje van de titanium heatwrap.
http://www.ebay.co.uk/itm/Titanium-Heat ... 35b6fe8d05" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordeel van de heatwrap is dat een turbo sneller opspoelt als de uitlaatgassen minder snel afkoelen, ook zorgt het ervoor dat de temperatuur onder de motorkap lager blijft.
Nadeel is dat er dus meer hitte in het spruitstuk blijft hangen waardoor deze sneller kan scheuren.

Hou jullie op de hoogte!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 22 mei, 2013 8:54

Thanks voor de link.
Spruitstuk wilde ik niet aan beginnen bij mij, maar wellicht wel de downpipe en de delivery pipe.
Heb jij deze ook gedaan?

- hecht dat spult op elk materiaal (ook op pvc of siliconen?)
- maak jij gebruik van die rvs kabel-binders, waar ze in de advertentie over spreken?

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » wo 22 mei, 2013 9:30

Ik ga inderdaad ook de downpipe inzwachtelen met heatwrap.
Het spul werkt als een isolator, voordeel is dat bijvoorbeeld je deliverypipe minder snel opwarmt , daarentegen als het alsnog opgewarmd is, zal deze ook langer warm blijven ,wat natuurlijk aan nadeel is dan.
Het zal er vast wel op hechten ,ook op PVC .
Uiteindelijk vlecht je het gewoon strak omheen , het hecht niet aan een specifiek materiaal , dus denk ik dat het ook wel gaat lukken op PVC.
Ik heb ook de binders gebruikt , maar een slangeklem werkt misschien wel beter(minder mooi weliswaar)

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » vr 09 aug, 2013 20:10

Uiteraard niet stil gezeten. :D

Ik heb geen tussentijdse foto's kunnen maken ,alles moest in 2 dagen gemonteerd worden.
De auto is een daily driver.

Het spruitstuk pastte erg netjes ,is logisch natuurlijk aangezien alles op het reserveblok pas is gemaakt.
Externe wastegate zit erop ,blaast atmosferisch af.(overigens weet ik nog niet of ik dit zo wel laat ,de auto maakt echt een enorme herrie :twisted: als de wastegate openspringt en de uitlaatgassen worden gedumpt ,het lijkt een beetje op het geluid van een vrachtauto zonder uitlaat welke je zo nu en dan wel eens hoort en aan stoort.(vergelijk gaat niet helemaal op ,maar lijkt er wel een beetje op)
custom delivery pipe zit erop ,FMIC van Forge zit erop en is aangesloten.
En de 3 inch downpipe heb ik ter plekke gelast ,ook de tussendemper is ertussenuit.
1 jaar geleden had ik het laatste deel uitlaat (stuk achter de tussendemper ) al vervangen naar 2,5 inch met een Remus demper.
custom intake 3 inch zit er ook op met een AEM openluchtfilter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » vr 09 aug, 2013 20:18

Overigens zit het turbojasje er nu ook op.
Eerste testrit ging best goed ,maar de druk in het manifold drukte de klep van de wastegate al een beetje open bij 0,5 bar.
Dit zorgde er voor dat de turbo niet optimaal wilde opspoelen.
Dus een veer er extra in (dikke en dunne nu ,voorheen alleen de dikke) ,nu blijft de wategate wel dicht en spoelt de 19T als een gek op.
Draai nu nog steeds op stage 1 software (gt17) ,boost gaat nu naar 1,5 bar wat voorheen 1,1 ongeveer was met de GT17.
Met de enkele dikkere veer bleef de druk wel op 1,1 bar staan ,maar verloor deze ook op hogere toeren druk door de druk in het manifold.
Nu dus de druk iets te hoog ,maar hij gaat echt af ,niet normaal ,hij gaat niet in fuelcut of een andere beveiliging.
Het vandaag ook een AFR meter gemonteerd ,maar heb nog niet goed kunnen testen wat de waardes zijn bij stevig accelereren.
Vooral ook maar voorzichtig aandoen ,wl niet dit blok op de valreep opblazen.
Een blok met gesmede goodies is in de aanmaak!!!!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 09 aug, 2013 21:04

Mooi hoor, ben benieuwd wat je er uiteindelijk uit gaat halen!

Maar stuur je je waste gate niet "dual port" aan dus met over en "onder" druk? Dat is juist een van de voordelen...

Enne, rijd je nog op STG1 software rond? Kom, da's echt totaal fout gemapped... snel wat custom sh!t erin! Al was het om het zooitje te sparen...

Hup, hup, werk aan de winkel :-P+

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » vr 09 aug, 2013 21:24

Hoi Evo,
Om dual port te tijden heb ik een boostcontroller nodig ,nog kijken of dit goed kan werken met een T7 aansturing. Of hij moet volledig stand-alone natuurlijk.
Inderdaad moet er een tijdelijke mapping in komen tot een ander blok opgebouwd is.
Voel je je geroepen Evo? :D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 10 aug, 2013 12:22

Nou, geroepen... heb ik het een beetje te druk voor... Maar als je wilt, wil ik je heus wel helpen met het bouwen van een mooie bin voor je T7.

Ik heb me in het verleden wel eens verdiept in dual port controller mogelijkheden op T7. Vooral kijkende naar hoe ze dat bij scoobies en evo's doen (nee, daar komt mijn alias niet vandaan...). Zou ik weer eens moeten opgraven. Ik ben uiteindelik de weg van de strakkere veren ingeslagen. Was makkelijker en voldeed voor mijn doel...

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 10 aug, 2013 12:47

Wat een monter! 8)

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » za 10 aug, 2013 13:28

Is dat de saab met de oranje saab "stickers" waar ik regelmatig langskom bij het metro station Gerdesia?

Vette bak!!

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 10 aug, 2013 13:37

Wat een prachtige plek voor de turbo. Heel mooi gemaakt!

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » za 10 aug, 2013 16:53

Evo , misschien zou ik dit wel op prijs stellen.
De AFR meter geeft nog nergens een te arme afstelling in het toerengebied waar ik ooral in rijdt.
Heeft dus geen haast en wil de afstelling pas op orde hebben als het andere blok klaar is.
@ krizzie :twisted:

@ZSR bedankt!! maar nee , we hebben geen stickers op de auto zitten en wonen of werken niet in Kralingen.

@Gertram ook jij bedankt!

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » za 10 aug, 2013 17:31

Top werk!

Ben benieuwt hoe je 19t het gaat doen. Screamer pipe is juist iets wat ik wil op mijn toekomstige turbo setup. Vind dat zo gaaf :-)..

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » za 10 aug, 2013 18:02

Dank je Max,
Screamerpijp is voor even gasgeven wel leuk, niet als je geregeld flink gas geeft en dan een enorme herrie hoort.
Ik ben er nog niet zeker van, maar denk dat ik het weer gaat veranderen en hem in de downpipe laat blazen.(ook geen gezijk met de APK keuring.)

Plaats reactie