Tuning saab 9-3 sportsedan uit 2003

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
lady 93
Geregistreerd lid

Re: Tuning saab 9-3 sportsedan uit 2003

Bericht door lady 93 » do 06 jan, 2005 22:48

kijk op www.maptun.se voor de mogelijkheden binnen nu en enkele maanden! :P [/quote]

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 06 jan, 2005 22:55

lady 93 schreef:kijk op www.maptun.se voor de mogelijkheden binnen nu en enkele maanden! :P
Voor de 1.8i zal helaas niets aangeboden worden.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 07 jan, 2005 0:33

Marky schreef:Voor de 1.8i zal helaas niets aangeboden worden.
Maar ja, die koop je dan ook niet met als eerste gedachte om te gaan tunen..

lady 93
Geregistreerd lid

Bericht door lady 93 » vr 21 jan, 2005 18:07

Wouter schreef:
Marky schreef:Voor de 1.8i zal helaas niets aangeboden worden.
Maar ja, die koop je dan ook niet met als eerste gedachte om te gaan tunen..
nee, het betreft danook een lease auto, min instap was alleen mogelijk op 1.8i dus vandaar de vraag of er nog meer muziek in zou kunnen zitten door te tunen!
Inmiddels begrepen via Maptun Sweden dat er mogelijkheden gaan komen voor de 1.8i. Dus nog even wachten wat de curves laten zien.

Groet Lady 93

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 21 jan, 2005 23:25

Aangezien de 1.8i in identieke vorm ook in de vectra en astra zit, zal je volgens mij bij chiptuning op een soortgelijke vermogenstoename moeten rekenen voor je saab als zou je een van de bovenstaande opels chippen.

Met een beetje zoeken kom ik op een 12 a 14 pk winst. Die kosten je bij de diverse chiptuners zo'n 460 tot 650 euro. Denk echter wel dat ze hier ook een ander luchtfilter in meenemen (ben je ook nog een 50 a 60 euro voor kwijt).

Al met al minder spectaculair dan het resultaat voor een turbo motor, maar ruim 10% extra is nooit weg toch?!

robertw

Bericht door robertw » vr 21 jan, 2005 23:34

Hoi Lady,

Pas maar op dat je geen gezeur krijgt met de leasemaatschappij. Ik zou ze zeker vooraf om toestemming vragen. Bij eventuele (motor)schade zullen ze het zeker niet laten de kosten op jou te verhalen en dan... dikke pret! En dan is 10 to 15% vermogenswinst eerder een achteruitgang dan vooruit...

Het is maar een advies, (ICT) consultants geven ook vaak advies terwijl ze nogal vaak geen benul hebben waar het over gaat.

fijn weekend!

/rw

zo, en nu eerst een bavaria!

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » za 22 jan, 2005 19:57

Vandaag bij asm utrecht geweest. Geïnformeerd naar vanalles maar ook naar een 9-3 ss 1.8t met chip. Hier werd erg leuk op gereageerd. Er stond er een achter waar ik wel even mee mocht rijden. Aanbod natuurlijk direct aangegrepen.....
Komt er voor rijden een zwarte vector met 4 uitlaten keurig weggewerkt in de bumper, mooi vector interieur en handbak. En door asm zelf aangepast audio waar ik echter niet naar geluisterd heb omdat ik de motor wilde horen. Een vergelijk qua audio had ik echter toch niet kunnen maken want ken de standaard in de 9-3 ss niet.

Na gevraagd te hebben wat een leuke route was omdat ik niet bekend ben in die directe omgeving een stuk gaan rijden, a12 erop, bij bunnik eraf en weer terug.

Wat een super rijdende auto zeg! Veel vermogen dat er redelijk soepel inkomt. Beschikbaar vanaf ongeveer 2000 rpm. Maar het belangrijkste ook nog eens waanzinnig soepel, 80 in z'n 5 en dan volgas en hij pakte zonder aarzelen op, dit heb ik weleens anders meegemaakt bij getunede saabs.

Het geluid van de 4 uitlaten was ook indrukwekkend maar op de duur misschien toch wat vermoeiend. Tevens vind ik het qua uiterlijk niet echt "saab-stijl". Wat verder erg opvallend maar dan positief was was het afblazen van de turbo, je kon door met het gas te spelen echt een soort "fluitje" oproepen. Schitterend!

Kort samengevat, de 9-3 ss 1.8t wordt met alleen al de chip een hele andere auto. De gewone 1.8t ben ik absoluut niet van onder de indruk maar deze specifieke auto kan wat mij betreft moeiteloos de vergelijking aan met een ss aero die ik ook gereden heb.

Willem

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » ma 14 mar, 2005 14:50

Dit weekend is er een 9-3 sport sedan 1.8t automaat met hirsch-chip aangeschaft.
Wat ik graag wil weten is wat voor benzine deze nodig heeft. Loopt hij op 95ron al goed en is dit slecht ivm eventueel pingelen? en is 98ron dus beter?

Willem

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » ma 14 mar, 2005 15:04

Het motormanagement houd rekening met de brandstof. En als er toch nog kloppingen zouden plaatsvinden dan merk je dat wel in de vorm van een fuel-cut oid.

Je kan dus zonder problemen Ron 95 tanken, maar als het goed is zouden de prestaties met Ron 98 (of 100+ Vpower uit duitsland) beter moeten zijn. Let wel op dat in Duitsland (en misschien ook wel op andere plaatsen) ook wel eens Ron 91 wordt verkocht, wat je dus liever niet wil hebben.

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » ma 14 mar, 2005 15:14

Dankje voor je snelle antwoord jelmer. Eigenlijk het antwoord waar ik op hoopte en wat ik verwachtte. Heb ik nog 1 vraagje; wat is een fuel-cut? en hoe merk je dit?

Willem

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 14 mar, 2005 15:16

Jelmer schreef:Het motormanagement houd rekening met de brandstof. En als er toch nog kloppingen zouden plaatsvinden dan merk je dat wel in de vorm van een fuel-cut oid.
Als het motormanagment merkt dat de motor pingelt, zal deze ingrijpen door de onsteking bij te stellen. Is dit echter niet voldoende zal ook de brandstofvoorziening aangepast worden en in een laatste fase zal ie de turbodruk teruggooien. Van een fuel cut is pas sprake als de turbodruk te hoog wordt, zonder dat de elektronica kan ingrijpen. (bv bij defecte driewegskleppen)

95 is dus op zich helemaal geen probleem, al zal ie wellicht op 98 iets sneller zijn. Echter, als er geen knock gedetecteerd wordt op 95, zal er op 98 geen verschil te merken zijn. Wellicht dat dit enkel voelbaar is tijdens de warme zomermaanden.

Wel is het zo dat je brandstofverbruik op 98 iets lager ligt (logisch als je bovenstaande leest), waardoor het prijsverschil miniem tot nihil wordt.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 14 mar, 2005 15:17

Dat is heel gemakkelijk, jij vraagt vermogen en de motor geeft ineens niks meer gevolgd door het weer wel geven van vermogen.
Je ervaart het als een schok.
Maar volgens mij is het met de moderne motoren zo dat deze electronisch wanneer het fout dreigt te gaan het vermogen terughalen.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » ma 14 mar, 2005 15:19

Een fuel-cut is, zoals het woord al zegt, dat er tijdelijk geen benzine wordt ingespoten ter bescherming van de motor.
Het effect hiervan is dat de auto van acceleren plotseling vermogen verliest (nogal abrubt) ik weet echter niet helemaal zeker of dit bij modernere versies nog wel gebeurt, aangezien het motormanagment zoveel 'slimmer' is geworden.

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » ma 14 mar, 2005 15:23

Wow, wat een antwoorden! :D Ik ben onder de indruk! :D
Kort samengevat is het dus zo dat de auto het op 95 prima zal doen maar iets minder vermogen zal leveren en iets onzuiniger zal zijn. In de hete zomermaanden is het verstandig om toch maar 98 te tanken?

Durf het bijna niet te vragen maar zijn er mensen die al gereden hebben met een 1.8t hirsch 195pk AUTOMAAT? Ik heb zelf gereden in een handgeschakelde waar ik een verhaaltje over heb geschreven iets eerder in dit topic.

Willem

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » ma 14 mar, 2005 15:24

marky schreef:Wel is het zo dat je brandstofverbruik op 98 iets lager ligt (logisch als je bovenstaande leest), waardoor het prijsverschil miniem tot nihil wordt.
:?: waar komt dat lagere brandstofgebruik van.
Als er geen klop wordt 'gezien' (de motor loopt met dezelfde parameters als hij op 98 zou lopen) dan is er geen verschil. Het Ron getal zegt enkel iets over klopvastheid niets over typisch vermogen. (per liter b.v.)

Plaats reactie