voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bericht
door V6Aero » za 19 mei, 2007 21:37
edwardkommeren schreef:9-5 aero-estate schreef:
<FONT SIZE=0.05>
(ik ben me er van bewust dat chiptuning op zich ook niet echt nuttig is
Ligt er aan wat je nuttig vind, lager in de toeren kunnen rijden agv een hoger koppel is niet nuttig maar wel zuiniger, je maakt zo niet direct gebruik van het gestegen aantal pk's maar van de koppelwinst door lager in de toeren te kunnen rijden en zo dus brandstof te besparen

daar zit zeker wat in, ja, maar met 350 Nm heb je meeeer dan genoeg koppel om laag in de toeren te blijven en zuinig te rijden
het zal anderzijds wel nog soepeler rijden met wat meer Nm's tot je beschikking (zeker icm automaat)

-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » za 19 mei, 2007 21:50
Vind het in mijn geval met een 9-5 2.0t wel degelijk nuttig en ook erg fijn.

-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bericht
door V6Aero » za 19 mei, 2007 21:58
edwardkommeren schreef:Vind het in mijn geval met een 9-5 2.0t wel degelijk nuttig en ook erg fijn.

ik vond onze vorige 9-5 (2.0t) ook wat aan de tamme kant, maar heb er uiteindelijk niks aan gedaan, voor woon-werk verkeer was ie krachtig genoeg
ik zou als ik nu een 2.0t had en er nog wat jaartjes mee rond zou tuffen zeker een tuningssetje tegenaan gooien!
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » za 19 mei, 2007 22:16
9-5 aero-estate schreef:
ik zou als ik nu een 2.0t had en er nog wat jaartjes mee rond zou tuffen zeker een tuningssetje tegenaan gooien!
weet niet exact hoelang er nog mee te rijden maar was het toch wel van plan binnenkort.
was tenslotte 200 paarden gewend.
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bericht
door V6Aero » za 19 mei, 2007 22:17
hiervoor had je een (getunede?) 9000?
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bericht
door V6Aero » za 19 mei, 2007 22:18
edwardkommeren schreef:9-5 aero-estate schreef:
weet niet exact hoelang er nog mee te rijden maar was het toch wel van plan binnenkort.
was tenslotte 200 paarden gewend.
je gaat nog wel een paar jaar rondtuffen in je 9-5, toch? anders lijkt tuning me zinloos!
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bericht
door V6Aero » za 19 mei, 2007 22:27
als mijn garantie is verlopen ga ik me verder verdiepen in eventuele tuning van de Aero, waarschijnlijk wordt het een stage 1 van speedparts met open air kit en misschien een dumpvalve
iemand die nog tips of aanbevelingen heeft: ze zijn van harte welkom!

-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » za 19 mei, 2007 22:29
9-5 aero-estate schreef:hiervoor had je een (getunede?) 9000?
Nee , origineel 200 was zat
Wil er nog wel enkele jaren mee doen ja.
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bericht
door V6Aero » za 19 mei, 2007 22:32
dan zou ik zeker wat tunen!
-
ArjenH
- Geregistreerd lid
Bericht
door ArjenH » za 19 mei, 2007 23:56
hoe lang loopt jouw garantie nog 9-5 aero-estate ?
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bericht
door V6Aero » zo 20 mei, 2007 0:01
heb een jaar BOVAG genomen, in mijn geval dus nog tot medio februari 2008
-
Maarten
- Lid van verdienste
Bericht
door Maarten » zo 20 mei, 2007 3:16
sjoerdk schreef:Open air kit is toch een 'open luchtfilter'? Zoja, de motor kan dan meer lucht aanzuigen, waardoor je een lichte vermogensstijging zult hebben en de respons op het gaspedaal beter word.
Dit gaat alleen op als het luchtfilterhuis met papieren luchtfilter het meest restrictieve onderdeel van het inlaatsysteem is. De bottleneck zit echter ergens anders.
Zoals Hanm al schreef is er geen technisch argument te bedenken om zo'n luchtfilter te monteren. Een tegenargument heb ik wel: een sportluchtfilter wordt ingespoten met olie. Als een deel van de olie met de luchtstroom meegevoerd wordt en op de luchtmassameter terechtkomt zal deze minder nauwkeurige waarden kunnen afgeven aan de ECU. Dit is te ondervangen door de luchtmassameter af en toe te reinigen. Hieronder staat beschreven hoe je dat kan doen:
Sometimes, dirt (or oil from a performance air filter) will settle on the MAF which is mounted at the air box outlet and will cause missreadings. If you notice any problems with boost, it might be a good idea to clean the MAF.
This is how the cleaning is performed (thanks to Ollin Ruosaari for the advice): Buy some isopropanol spray (they often sell it where they sell electronic parts like resistors, LEDs, etc.). Remove your MAF. Once you have removed it, you will see a netting and behind that a few wires that run across the flow area. Aim the spray at these wires. Once done, allow the isopropanol to evaporate. You can use a hair dryer for approx. 10 minutes to make sure that the unit is dry. Remember to reset your ECU, otherwise it won´t be able to adjust to the new settings. You can do this by removing the battery cable for 15 minutes. Re-calibrate the ECU once the car is restarted.
Upgrades hoeven niet altijd technisch nut te hebben. Ik heb op mijn 9-5 ook een Forge bypassvalve gemonteerd met als belangrijkste argument dat hij zo mooi blinkt.

-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bericht
door V6Aero » zo 20 mei, 2007 11:46
wat is het grootste verschil tussen die van Speedparts en die van Forge?
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Bericht
door joachiem » zo 20 mei, 2007 12:03
dumpvalve niet doen!helpt niet en auto loopt minder mooi en je
verbruik kan omhoog gaan.
Open filter heeft ook geen nut kwa pk,s...alleen als je geen luchtmeer hebt bij extreem getunde turbo,s....dikke inlaat uitlaat turbo en veel druk en benzine,maar een stage 1 heeft het geen nut maar een leuke andere optie is een inleg filter van K&N!dit in combie met stage 1 is denk ik wel een goede set en je hebt geen gezeur met vreemde geluiden en schoonmaken van open filters en monteren van slangen pijpen etc

-
joachiem
- Geregistreerd lid
Bericht
door joachiem » zo 20 mei, 2007 12:09
Maarten schreef:sjoerdk schreef:Open air kit is toch een 'open luchtfilter'? Zoja, de motor kan dan meer lucht aanzuigen, waardoor je een lichte vermogensstijging zult hebben en de respons op het gaspedaal beter word.
Dit gaat alleen op als het luchtfilterhuis met papieren luchtfilter het meest restrictieve onderdeel van het inlaatsysteem is. De bottleneck zit echter ergens anders.
Zoals Hanm al schreef is er geen technisch argument te bedenken om zo'n luchtfilter te monteren. Een tegenargument heb ik wel: een sportluchtfilter wordt ingespoten met olie. Als een deel van de olie met de luchtstroom meegevoerd wordt en op de luchtmassameter terechtkomt zal deze minder nauwkeurige waarden kunnen afgeven aan de ECU. Dit is te ondervangen door de luchtmassameter af en toe te reinigen. Hieronder staat beschreven hoe je dat kan doen:
Sometimes, dirt (or oil from a performance air filter) will settle on the MAF which is mounted at the air box outlet and will cause missreadings. If you notice any problems with boost, it might be a good idea to clean the MAF.
This is how the cleaning is performed (thanks to Ollin Ruosaari for the advice): Buy some isopropanol spray (they often sell it where they sell electronic parts like resistors, LEDs, etc.). Remove your MAF. Once you have removed it, you will see a netting and behind that a few wires that run across the flow area. Aim the spray at these wires. Once done, allow the isopropanol to evaporate. You can use a hair dryer for approx. 10 minutes to make sure that the unit is dry. Remember to reset your ECU, otherwise it won´t be able to adjust to the new settings. You can do this by removing the battery cable for 15 minutes. Re-calibrate the ECU once the car is restarted.
Upgrades hoeven niet altijd technisch nut te hebben. Ik heb op mijn 9-5 ook een Forge bypassvalve gemonteerd met als belangrijkste argument dat hij zo mooi blinkt.

Dit is een probleempje met de open air systemen maar er is nog 1punt wat ook weer met de LMM `te maken heeft:lucht die de bov naar buiten gooit is wel door de LMM ge meten dus je lucht benzine verhouding klopt niet 100 meer en hierdoor kan de auto soms wat rijk gaan lopen.