Welke 900 best voor tuning??

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » vr 09 mar, 2007 16:59

Maarten schreef::offtopic:

I respectfully disagree. :donot:

De '00 modellen kwamen in september '99, de Viggen was er al eerder, namelijk in mei. Het waren alleen coupé uitvoeringen in modeljaar '99, in modeljaar '00 kwam pas een cabriolet en 5-deursuitvoering van de 9-3 Viggen.

:fight_headbang: sorry...... you're right!

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 13 mar, 2007 10:03

SpeekTuning schreef:
Voor de conversie op een oud type 900 blok is het misschien het handigst om de trionic 5 van een '93-er 9000 turbo te nemen. Deze heeft de krukaspos.sensor al op de goede plek zitten.
Exact. Betekent wel dat je qua tuner enigzins beperkt bent in je keuze, maar na een 'extern' 57-tandig wiel+sensor voor het longblock (Sweedspeed) in mijn handen heb gehad zou ik toch voor Trionic 5.2 met de Hallsensor kiezen. Al was het alleen maar omdat ik niet graag 550 gram (ongebalanceerd!) gewicht aan mijn krukaspoelie plak...
SpeekTuning schreef: (ikzelf zou toch kiezen voor een vrij programmeerbaar systeem zoals bijv. van DTA)
T5 heeft als voordeel dat de hardware (vrijwel) 'niets' kost; je hebt geen nokkenassensor nodig, alle sensors e.d. die je nodig hebt voor het regelen van brandstof, ontsteking en laaddruk zo uit het Saabrek (c.q. de achtertuin van Elferink ;) ) te plukken zijn; de krukaspositiesensor zit al in een B202i EZK oliepompdeksel en een DI-cassette past ook zondermeer, het beschikt over de meest geavanceerde klopregeling die er bestaat en de expertise om Trionic te mappen voor E85 rijkelijk voorhanden is.

Voor wat betreft het 'vrije' aspect aan de programmeerbaarheid - zelfs in het geval van LH 2.2 waar je telkens een Eprom moet branden is bij het afstellen op de rollenbank het tijdverlies hoogstens calculeerbaar in minuten. En daarna blijf je er gewoon vanaf tot je iets verandert aan de mechanische configuratie - en dan zal je toch weer een testbank moeten opzoeken, vrij programmeerbaar management of niet. Overigens ondersteunt Emerald tegenwoordig DI; ik zou nooit meer terug willen naar een mechanische onststekingsverdeler...

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 13 mar, 2007 13:26

Interessant... is het lastig om de ECU te remappen naar waarden die bruikbaar zijn voor een B202-blok? Ik kan me zo voorstellen dat een Trionic5 uit een T2.3-blok een 'gullere' brandstofmapping heeft dan nodig voor een B202... Tech-2 verhaal of is het al direct hardcore programmeren?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 13 mar, 2007 14:18

Dat de Viggen (1999) al Trionic 7 is is zeer plausibel. Gezien er een 2.3 in ligt en die op dat moment al als Trionic 7 in de 9-5 is geplaatst is dat het meest logische.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 13 mar, 2007 22:54

waxle schreef:Interessant... is het lastig om de ECU te remappen naar waarden die bruikbaar zijn voor een B202-blok? Ik kan me zo voorstellen dat een Trionic5 uit een T2.3-blok een 'gullere' brandstofmapping heeft dan nodig voor een B202... Tech-2 verhaal of is het al direct hardcore programmeren?
Mijn Amerikaanse vriiend Damien Shulock bouwde een paar jaar geleden én van de allereerste c900s met T5 (ongeveer rond dezelfde tijd dat ik voor DI in combinatie met LH 2.2 ging). Hij gebruikte een 9000 Aero ECU en voor zover ik me kan herinneren was de brandstof/luchtverhouding in het lage belastinggebied ongeveer 40% te rijk. Dus inderdaad: remapping is een absolute 'must'. Wanneer je geen al te exotische configuratie van turbo, kop, zuigers (compressie), intercooler et cetera gebruikt, zou Map Tun of Nordic etc. op basis van jouw gegevens van de motor een programma moeten kunnen schrijven dat voor 90% optimaal is; voor de laatste 10% is de hand van de meester zelf nodig, maar dat zou makkelijk in één sessie moeten kunnen wanneer zo iemand op bezoek is bij de Nederlandse distributeur. Het alternatief is een retourtje Zweden per Saab...

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 14 mar, 2007 22:04

Klinkt als een zeer aanlokkelijke upgrade, Eric. Ik neem aan dat je zelfs met een stock-config toch wel redelijke winsten zou moeten kunnen behalen? Emerald M3D gaat kaal al over de toonbank voor 550 pond. Dan begint het pas... Kan me voorstellen dat je een Trionic-5-systeem voor minder dan dat moet kunnen krijgen. Betaalbaar en ondersteund door meerdere tuners... wat wil een mens nog meer.

DDJ
Geregistreerd lid

Bericht door DDJ » ma 23 apr, 2007 21:50

Hoeveel PK is er maximaal uit te persen zonder het blok zelf te wijzigen? M.a.w. alles mag alleen niet de nokkenas etc zelf wijzigen. Uitlaat, compu, IC mag allemaal wel. Weet iemand wie de meeste PK's heeft? Ben ik nou eens echt benieuwd naar :D

Plaats reactie