koelvin op de intercooler wel of niet.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » za 28 apr, 2007 20:27

joachiem schreef:Moet je kijken wat dat kost :shock: dit is ook als je aan je max kwa pk,s zit lijkt mij en een standaart 900turbo heeft dit echt niet nodig.
Oke ik geef je 2pk met warm weer en pray bar :wink:
2 pk ? Vandaag gemeten in Goes, Dik 21 pk meer op de wielen met nos koeling :shock:
Vond ik wel een topic kick waard :twisted:
Een dikkere intercooler kost het dubbele, en levert de helft....
Gelukkig is het dus geen slechte koop geweest :applause:

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 28 apr, 2007 20:48

Leuk maaru ik had de nos variant die ingespoten werd en dat gaf 160 pk meer.
Beetje zonde om dat op de intercooler te spuiten als erin een groter effect heeft.
John

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 28 apr, 2007 20:52

John.K schreef:Leuk maaru ik had de nos variant die ingespoten werd en dat gaf 160 pk meer.
Beetje zonde om dat op de intercooler te spuiten als erin een groter effect heeft.
John
En dan blijft je blok ook nog heel :roll:

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 28 apr, 2007 20:57

Wel op een aangepaste V8, zat boven de 450 Pk :twisted:
Bij een 900 zou ik niet meer dan 60 pk nozzles nemen, ik dacht dat de bak de zwakste schakel was bij een 900??

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » za 28 apr, 2007 20:58

jwaterink schreef:
John.K schreef:Leuk maaru ik had de nos variant die ingespoten werd en dat gaf 160 pk meer.
John
En dan blijft je blok ook nog heel :roll:
Toegegeven.......In het blok spuiten klinkt erg leuk, en zal ook gaan als de bliksem...
Maar ik ga me dan ook erg zorgen maken over de levensduur van de motor.......De mijne moet nog een paar ton mee, liefst zonder al te veel kosten :wink:

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 28 apr, 2007 22:37

Dat is een flinke toename Daan ! Koele inlaatlucht bevat meer zuurstof en geeft meer vermogen.
Maar is deze meting wel vergelijkbaar met normaal rijden op de weg ?
Als je op de dyno staat dan wordt er (hoop ik) wel wat verse lucht aangeblazen voor koeling maar het zal niet met 120 km/uur zijn !

Waarschijnlijkheb je bij voldoende rijwind ook zonder nos koeling al meer vermogen. Nos is natuurlijk wel goed voor sprintjes in de stad !

Een goedkopere methode is het sproeien van water op de intercooler, met een ruitensproeier pompje bijvoorbeeld.

Water/alcohol injectie na de intercooler geeft ook een temperatuur verlaging van de inlaatlucht. Tevens gaat het koolaanslag en pingelen tegen. Maar je moet wel een pomp en sproeier hebben die ook bij volle turbodruk nog werken. En je mag alleen ontkalkt water gebruiken 8)

Daantje schreef: 2 pk ? Vandaag gemeten in Goes, Dik 21 pk meer op de wielen met nos koeling :shock:
8)

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » zo 29 apr, 2007 6:52

Troll fan schreef:Dat is een flinke toename Daan ! Koele inlaatlucht bevat meer zuurstof en geeft meer vermogen.
Maar is deze meting wel vergelijkbaar met normaal rijden op de weg ?
Als je op de dyno staat dan wordt er (hoop ik) wel wat verse lucht aangeblazen voor koeling maar het zal niet met 120 km/uur zijn !

Waarschijnlijkheb je bij voldoende rijwind ook zonder nos koeling al meer vermogen. Nos is natuurlijk wel goed voor sprintjes in de stad !

Een goedkopere methode is het sproeien van water op de intercooler, met een ruitensproeier pompje bijvoorbeeld........
De rijwind wordt flink gesimuleerd met een ventilator, die blaast hard hoor, ik denk dat dit zeker wel te vergelijken is met 120 km/uur...
maar of dat nou zoveel uitmaakt.....
Wind kan lekker koel zijn, net als water....maar dat gas is bij uitspuiten -250 graden, het ijs staat er meteen op....kan geen wind of water tegenop lijkt me 8)

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 29 apr, 2007 11:14

Daantje schreef: het ijs staat er meteen op....
correctie: het ijs vliegt je zelfs letterlijk om de oren :twisted:

heb het zelf gezien en ben nu toch behoorlijk overtuigd dat het werkt hoor

Doe mij maar zo'n setje :wink:

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » zo 29 apr, 2007 15:34

dasdaas schreef:...............heb het zelf gezien en ben nu toch behoorlijk overtuigd dat het werkt hoor

Doe mij maar zo'n setje :wink:
mezelf schreef:......toegegeven.....erg duur, maar leuk gadget, een dikkere intercooler is duurder...het gesis is een goede manier om je auto te doen opvallen, ook zeer geschikt om fietsers te laten schrikken :twisted: en een spraybar staat toch beter als een koelvin.....
Afbeelding
http://www.carstylingoss.nl/NOS.htm zie onderaan de pagina
555 euri´s bij http://www.carstylingoss.nl/ ..... ik had er wel een erg lange levertijd op...... ik zou zeker eerst even bellen, en niet meteen naar oss scheuren :wink: geen idee waar Hulst ligt, maar klinkt niet dichtbij..
Heb je dan een set, is het zoeken naar een vulstation bij jou in de buurt..misschien ook de moeite waard om dit vooraf uit te zoeken...
succes :wink:

Zelf monteren is een eitje....al moest de mijne wel meer uit elkaar als ik verwacht had.....koplampen en richingaanwijzers moesten er afzonderlijk van elkaar uit(heb ik m´n booskijkers nog voor moeten doorzagen :cry: , bumper eraf, daarom ook wat plastic platen onder de auto..ff klooien met de draden van de mistlampen.....dat allemaal om een beetje fatsoenlijk bij de intercooler te kunnen....
Afbeelding
Afbeelding

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 29 apr, 2007 19:07

Daantje schreef:
joachiem schreef:Moet je kijken wat dat kost :shock: dit is ook als je aan je max kwa pk,s zit lijkt mij en een standaart 900turbo heeft dit echt niet nodig.
Oke ik geef je 2pk met warm weer en pray bar :wink:
2 pk ? Vandaag gemeten in Goes, Dik 21 pk meer op de wielen met nos koeling :shock:
KOELVIN OP DE INTERCOOLER WEL OF NIET?

Voor op de intercooler wat koeling door die NOS is geen gek iedee maar
zal het niet in gaan spuiten...kies dan voor een aqumist systeem ofzo.

En 60 pk boven op een 185....kom je op 245pk hihi hoe lang gaat dit goed?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 29 apr, 2007 20:17

ho even, goed lezen. Die extra koeling levert 21 pk extra op. Er zijn aan deze auto al diverse dingen aangepast voor die totale 60 pk lijkt me.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 02 mei, 2007 15:50

OK, een beetje late opmerking van mij vandaan, maar ik ontdekte deze nu net:

Afbeelding

Is ook een mogelijkheid tijdens een vermogensmeting. :lol:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 02 mei, 2007 15:59

Gasman, da's gewoon een ventilator om de rijwind te simuleren. Op een rollenbank heb je namelijk weinig rijwind en je motor heeft toch koeling nodig.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 02 mei, 2007 16:09

waxle schreef:Gasman, da's gewoon een ventilator om de rijwind te simuleren. Op een rollenbank heb je namelijk weinig rijwind en je motor heeft toch koeling nodig.
't was ook niet seieus bedoeld. :wink:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 02 mei, 2007 16:12

Fijn dat je weer terugbent, Gasman

Plaats reactie