APC turbodruk iets terugregelen
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: APC turbodruk iets terugregelen
Zelfde punt van boost neem ik aan. Bijvoorbeeld 0.7bar, dan "verslikt" de motor zich, bij een bepaalde druk zal de vacuumvervroeger op de verdeler de ontsteking gaan verlaten; te late onsteking+verlating=misfire. Doe maar zilver streepje zetten op vliegwiel bij 16 graden, stroboscooplamp op bougiekabel 1, sleutel 13 op verdeler. Stel niks voor, minder moeite dan knieschot vervangen 
-
elboero
- Geregistreerd lid
Haha mannen, ik waardeer de reacties echt heel erg. Maar veel is toch nog echt abacradaba voor me. Wastegates, actuator, vliegwiel, echt allemaal mooi dat het er op zit maar ik zou het niet weten te vinden, laat staan dat ik er iets aan kan doen
Moet nog een hoop leren, en voor het meeste geldt dat wanneer je het een keer gedaan hebt, het achteraf ongetwijfeld hartstikke makkelijk blijkt.
@krizzie, het zelfde punt qua turbometer, dus op de grens van oranje/rood. In meerdere versnellingen, maar altijd bij volgas en dan in wat hoger toerenbereik als de turbo op druk komt. Daar treedt het telkens op, niet bij cruisen of gewoon op de snelweg.
@krizzie, het zelfde punt qua turbometer, dus op de grens van oranje/rood. In meerdere versnellingen, maar altijd bij volgas en dan in wat hoger toerenbereik als de turbo op druk komt. Daar treedt het telkens op, niet bij cruisen of gewoon op de snelweg.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Maar dus niet op een bepaald toerental?
Dus als je de meter half oranje houdt (beetje spelen met het gas) en dan tot 5500rpm doortrekt is er niks aan de hand?
Je hebt ook nog niet heel duidelijk gezegd of het nou gestotter is (ontsteking of pingeldetectie) of dat je met je neus op de ruit zit (fuelcut)
Dus als je de meter half oranje houdt (beetje spelen met het gas) en dan tot 5500rpm doortrekt is er niks aan de hand?
Je hebt ook nog niet heel duidelijk gezegd of het nou gestotter is (ontsteking of pingeldetectie) of dat je met je neus op de ruit zit (fuelcut)
-
elboero
- Geregistreerd lid
Bij een bepaald toerental durf ik niet met zekerheid te zeggen Krizzie. Ik zal dat eens in de eerste gaten moeten houden.
Maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik zeggen dat wanneer ik de turbodruk halverwege het oranje hou, er niets gebeurt.
Met m'n neus op het raam is ietwat overdreven, maar het gaat in een fractie van volgas naar geen gas, en weer vol op het gas. Er is geen sprake van remmen ofzo. Gestotter is het ook zeker niet.
Maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik zeggen dat wanneer ik de turbodruk halverwege het oranje hou, er niets gebeurt.
Met m'n neus op het raam is ietwat overdreven, maar het gaat in een fractie van volgas naar geen gas, en weer vol op het gas. Er is geen sprake van remmen ofzo. Gestotter is het ook zeker niet.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Zou je het eens kunnen filmen misschien?
-
op
- Donateur (4x)

Ik heb deze week in een classic FTP gereden die ook precies op dat punt even inhield. De zeer ervaren Saab monteurs van wie die auto is zeiden dat de brandstofpomp de boosdoener is. Als die oud wordt levert die net niet meer de volle druk en krijg je dit verschijnsel.
Ik zou er gewoon eens een nieuwe pomp inhangen om te kijken of dat het is. Brandstoffilter zou het ook kunnen zijn als dat verstopt zit en niet optimaal doorstroomt.
Voor max boost heb je gewoon veel benzine nodig!
Ik zou er gewoon eens een nieuwe pomp inhangen om te kijken of dat het is. Brandstoffilter zou het ook kunnen zijn als dat verstopt zit en niet optimaal doorstroomt.
Voor max boost heb je gewoon veel benzine nodig!
-
ReinO
- Donateur (2x)

ben het al weer met je eens OP maar blijkbaar zijn we de enigen. De symptomen wijzen ook die kant op, maar TS denkt daar anders over.
Prima want uiteindelijk leren we allemaal van de oplossing en de weg er naar toe.
Prima want uiteindelijk leren we allemaal van de oplossing en de weg er naar toe.
-
elboero
- Geregistreerd lid
Mannen, alle mogelijkheden worden meegenomen. Als ik daar al anders over denk, dan is het puur vanuit mijn onwetendheid.
-
elboero
- Geregistreerd lid
Ik kan het wel eens proberen te filmen, zal ik even een geschikt moment voor moeten vinden en een veilige plek.
-
ReinO
- Donateur (2x)

het staat er minder sympathiek dan ik bedoelde misschien. ik probeer gewoon mee te denken en mijn ervaringen te delen in de hoop dat je klacht opgelost wordt.
Die dikkere fpr is iets van 25 euro meestal. de pomp kan het sowieso makkelijk aan als ie goed is.
gr
rein
Die dikkere fpr is iets van 25 euro meestal. de pomp kan het sowieso makkelijk aan als ie goed is.
gr
rein
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ontsteking afstellen is gratis zelfs... 
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Het is dat je zover weg woont, anders had ik 'm zo geflitst...
Een stroboscoop lampje (bij Conrad b.v.) kost niet veel, is een handig stukje gereedschap wat je in de toekomst nog vaak kunt gebruiken. Zo eentje van 3 tientjes volstaat.
Nog een stukje gereedschap; voelermaat voor de electrode afstand van je bougies te meten. Te grote afstand doet ook hikken bij vollast...
Een stroboscoop lampje (bij Conrad b.v.) kost niet veel, is een handig stukje gereedschap wat je in de toekomst nog vaak kunt gebruiken. Zo eentje van 3 tientjes volstaat.
Nog een stukje gereedschap; voelermaat voor de electrode afstand van je bougies te meten. Te grote afstand doet ook hikken bij vollast...
-
elboero
- Geregistreerd lid
Da's aardig, maar van alles Saabforummers konden we inderdaad niet verder van elkaar verwijderd zitten
Maargoed, als ik zo'n lampje zou hebben en het vliegwiel zou kunnen vinden, en het zou inderdaad blijken dat er een afwijking is, dan moet er ongetwijfeld nog iets gebeuren.
De bougies zou ik idd wel eens kunnen controleren!
Maargoed, als ik zo'n lampje zou hebben en het vliegwiel zou kunnen vinden, en het zou inderdaad blijken dat er een afwijking is, dan moet er ongetwijfeld nog iets gebeuren.
De bougies zou ik idd wel eens kunnen controleren!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Hier zie je het vliegwiel met daarop een streepje bij de 16.

Bij jou zit er nog een plastic cover over met een rond kijk-gaatje. Langs boven (tussen carterventilatieslang en dunne KVS-slang) kan je de rand van het vliegwiel zien.
Zet de auto in 5e versnelling en als je erin schijnt met een zaklampje en je duwt de auto en gaat het vliegwiel bewegen en zie je de ontstekingstijdstippen voorbij komen op het vliegwiel.

Probeer bovenstaande eens uit te voeren als dat lukt dan ben je al een heel eind, en dan heeft het nog niks gekost qua centjes

Bij jou zit er nog een plastic cover over met een rond kijk-gaatje. Langs boven (tussen carterventilatieslang en dunne KVS-slang) kan je de rand van het vliegwiel zien.
Zet de auto in 5e versnelling en als je erin schijnt met een zaklampje en je duwt de auto en gaat het vliegwiel bewegen en zie je de ontstekingstijdstippen voorbij komen op het vliegwiel.

Probeer bovenstaande eens uit te voeren als dat lukt dan ben je al een heel eind, en dan heeft het nog niks gekost qua centjes