King Cobra upgrade welke?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Tumalu
Geregistreerd lid

Re: King Cobra upgrade welke?

Bericht door Tumalu » zo 19 jan, 2014 1:59

maxmink93 schreef:Bij mijn weten past alles behalve de 2005> aero pijp, deze heeft een short nose TD04 nodig ipv een long nose td04 of gt17.

directe 90 graden bocht gaan bijna niet, we hebben het een en ander moeten vermaken om aan de airco braket om het passend te krijgen. Ook de 90graden bocht vanaf turbo is niet een normalen bocht, maar een hele platten. De neus van de turbo is het smalste stuk van de inlaat. De rest is allemaal 72mm (net geen 3").
Of gewoon zo mooi maken als ik het gedaan heb, kan ook ;-) Een aluminium beugeltje gemaakt en zit muurvast nu. Maar geldt dan wel voor een 9-3 T5 hehe.

Afbeelding

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 11 jun, 2014 13:19

Oké, ik ga mij er ook even mee bemoeien, want ik wil ook wel eens weten wat nu handig is. Ik heb al een T7 open luchtfilter, een grotere alu intercooler, 3" downpipe, 630cc inspuiting, standaard TD04 die al op mijn Aero zat, alu evap klepjes en forge dumpvalve. Ik wil gewoon meer/betere/stabielere turbodruk. Welke inlaat is handig? Ik heb eigenlijk geen zin om een stuk van mijn TD04 te gaan slijpen om er een shortnose van te maken. Ik vind de kosten voor een nieuwe TD04 shortnose voor bij de King Cobra ook te gek, dus dan blijft eigenlijk alleen die van Speedparts of GenuineSaab over?

Of heeft iemand andere slimme dingen te melden die niet gelijk € 200 ~ 300 kosten? Is de aanpassing op mijn long nose TD04 voor de King Cobra bijvoorbeeld wel goedkoop/makkelijk te realiseren. Ik heb nu die Cobra met part# 9192568 (zie ook foto hieronder). Die heeft al een iets dikkere kop dan een normale T5 inlaat schijnt? Maar in vergelijking met de King Cobra is het een iel ding.

Als ik namelijk naar deze foto kijk (links op de foto is volgens mij de onderkant), dat zie ik niet zo goed waarom die King Cobra niet zou passen? De aansluiting lijkt te kort te zijn aan de bovenkant, nietwaar? En dat is op te lossen met een siliconen slang. Het is dat ik beter weet en dat de aansluiting aan de onderkant het probleem is, omdat de Turbo nose 15mm te lang is. Dat schijn je af te kunnen laten slijpen? Maar ja, is die moeite van de turbo eruit slopen, laten aanpassen niet duurder dan een custom snorkel van GenuineSaab?

Afbeelding

Dit zie je ook goed in de vergelijking die G-Ice op z'n site heeft staan:

Afbeelding

En hier staat ook nog beschreven dat je het compressorhuis alleen moet vervangen van de TD04 om de King Cobra te kunnen aansluiten.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 11 jun, 2014 13:38

Wel een mooi ding hoor, die King Cobra 8)

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » wo 11 jun, 2014 14:38

Wat is het nut van de rechter op de onderste foto want die word alsnog af geknepen :mrgreen:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 11 jun, 2014 15:03

Dat zie je toch meteen, die rechter glimt meer! :lol:

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 11 jun, 2014 15:54

maikel2.0t schreef:Wat is het nut van de rechter op de onderste foto want die word alsnog af geknepen :mrgreen:
Ik vroeg me hetzelfde af. Hij lijkt mij dunner dan de middelste zelfs.

verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 11 jun, 2014 16:06

Dat is lastig te beoordelen vanaf de foto. Het gaat om de bocht aan de binnenkant van de buis. Die onderste bocht is bij de linkse het meest belemmerd, daar zit een vlak stuk die de flow meer afknijpt dan bij de king cobra. Vermoedelijk heeft die rechterbuis een betere flow door de bocht of is deze minder afgeknepen aan de binnenkant (bijvoorbeeld dunnere wanden).

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 jun, 2014 20:50

H1rsch cobra...

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 11 jun, 2014 21:25

Ik vind het een mooi ding maar er is toch relatie met onregelmatige druk of Lopen?
Heb dat alles niet en de mijne loopt er prima op.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 11 jun, 2014 22:58

Hij zal best prima lopen, maar je haalt gewoon simpelweg niet de druk die je met een grotere snorkel wel haalt. Het is heel simpel, je verbrandingstemperatuur gaat omhoog met koude lucht. Dus daarom een intercooler. Betere, grotere intercooler is koudere lucht. Dan wil je meer zuurstof. Net als met blazen in een vlam. Dan krijg je ook meer fik. Je hebt vast wel eens in een barbecue geblazen om het aan de praat te krijgen. Dus meer lucht kunnen aanzuigende met je turbo en deze daarna via een grotere intercooler beter kunnen koelen is meer vermogen. Simpeler is het niet uit te leggen. Daarom willen tuners dus dikkere snorkels, grotere turbo's en aluminium intercoolers. Dat icm grotere injectoren is dus meer benzine op de vlam en nog meer vermogen. Dus laten we hier niet de discussie gaan voeren of het beter is om onderdelen te vervangen, maar ons richten op welk onderdeel we willen hebben als vervanging.
JustWicked kreeg het niet voor elkaar een goed antwoord te krijgen, en ik doe nu poging 2.

Laat ik het ook anders Vragen: iemand ervaring met een King cobra of een snorkel van genuinesaab of een andere tuner?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 12 jun, 2014 7:54

Ja. Ik heb een King Cobra (via KCP).
Mooi ding, past goed op mijn TD04, hangt er netjes bij.
Allemaal niet zo spannend hoor.

Enige wat ik denk is; maakt het nou echt uit?
Als ik een dunnere pijp neem, dan kan er toch even veel lucht doorheen als een dikke pijp? Het enige verschil is de snelheid waarmee de lucht stroomt...
Met een turbo heb je volgens mij een geweldige lucht zuiger te pakken, die ook door een iets dunner pijpje gewoon alle benodigde lucht gaat zuigen.
En dan kan je natuurlijk een vergelijking maken over een olifant die probeert door een rietje te ademen, maar ik vraag me af of dat een goede vergelijking is.

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » do 12 jun, 2014 8:43

Natuurlijk is dat een goede vergelijking:p
Waarom zet je er dan als downpipe een 3" dikke omder ipv een originel;) zelfde principe....

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 12 jun, 2014 8:45

Omdat iets er uit duwen anders is dan iets er in zuigen :lol:
(en er uit lukt ook vaak ook nog wel redelijk, alleen zit je dan met temperaturen die sky high worden...)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 12 jun, 2014 8:57

Ik denk dat je die vraag moet stellen in relatie tot je mate van tuning. Ik denk zolang ik 1050 mg/c aan luchtmassa vraag dat het allemaal niet zo spannend is. Maar ga je naar de hogere waarden dan wordt het op een gegeven moment wel spannend.

Want als je qua doorsnede x snelheid dat je kan aanzuigen niet meer aan de vraag kan voldoen zal je naar een grotere doorsnede moeten, want de vmax van de lucht kan je niet veranderen (met de zelfde turbo).

Bij welke waarde dat is? Geen idee.

verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 12 jun, 2014 9:28

Heeft met drukval en relatieve drukken te maken. War is er mis met de H1rsch cobra? Prima oplossing voor pre '06 huizen. Wellicht wat moeilijk te vinden, maar als het makkelijk was was het ook niet zo leuk ...

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Plaats reactie