vermogen kwijt

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Danny T
Geregistreerd lid

Re: vermogen kwijt

Bericht door Danny T » wo 20 mar, 2013 9:39

@Tanisha; Ik heb geen Biopower. Ik weet niet of dit uit maakt i.v.m. normale software.

OBD2 geeft ook geen foutmelding vwb vacuumlek. Als er een lek is ligt dit dan binnen de marges? Het verbruik ligt ook erg hoog (11,9- 100). Kan een Klein lekje (als die er al is) al zo'n hoog benzineverbruik veroorzaken?
De wastegate werd ook genoemd als mogelijke veroorzaker (niet goed sluiten?) voor het hoge verbruik en het verlies van vermogen. Deze is er samen met de turbo 30.000 km oud. Hoe kan dit gecontroleerd worden?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 20 mar, 2013 10:24

ja dat maakt uit biopower regelt namelijk veel meer en maakt dus van een klein lek een percentage e85 waardoor je amul en aadd normaal blijven

bij een lek wordt je turbodruk ook hoger om de de luchtvraag te kunnen halen

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » wo 20 mar, 2013 21:57

tanisha schreef:ja dat maakt uit biopower regelt namelijk veel meer en maakt dus van een klein lek een percentage e85 waardoor je amul en aadd normaal blijven

bij een lek wordt je turbodruk ook hoger om de de luchtvraag te kunnen halen
Tech2 gaf wel 30 procent ethanol aan wat dus kan wijzen op een lek. Maarrrr...ik heb geen biopower software (voor zover ik weet).
Dit moet ik even aan gijs vragen.
Wat ik uit jou reactie begrijp is dat amul en aadd hogere waardes moeten hebben wanneer het geen biopower is.
Klopt dit?

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » wo 20 mar, 2013 22:10

Misschien kan Gijs aangeven waarom de Tech2 ethanol weergeeft terwijl jij geen software hebt voor ethanol. Nu ik je eerste post nogmaals lees realiseer ik me idd dat het wel apart is. Je hebt geen open sid wel? Heb je een obd2 uitlees apparaat? Ik zou bijna denken dat maptun toch bio software op je auto heeft toegepast :D

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » wo 20 mar, 2013 22:29

Sinds verleden week een open sid en obd2 is ook aanwezig. Deze geft niets aan.
Waarom zou maptun biosoftware plaatsen? Trouwens.software is door Saab Tholen geplaatst in 2009.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 20 mar, 2013 22:38

Danny T schreef:Tech2 gaf wel 30 procent ethanol aan wat dus kan wijzen op een lek. Maarrrr...ik heb geen biopower software (voor zover ik weet).
Dit moet ik even aan gijs vragen.
Wat ik uit jou reactie begrijp is dat amul en aadd hogere waardes moeten hebben wanneer het geen biopower is.
Klopt dit?
aadd en amul geven aan hoeveel er geadapt is op korte en lange termijn
biopower software ziet het eerst als een zoveel% e85 en pas later als iets wat bijgesteld moet worden de aadd en amul waardes blijven daarom lager dan de gewone software die eerder hogere aad en amul waardes geeft

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » wo 20 mar, 2013 22:44

Ik ga Gijs even een pb tje sturen voor wat opheldering en om te reageren op dit topic.
Wat ik allemaal voorbij zag komen was voor mij abracadabra.....

inactief
Geregistreerd lid

vermogen kwijt

Bericht door inactief » wo 20 mar, 2013 22:59

Omdat we 3 software versies gebruikt hebben als test. Waaronder die waar ik zelf mee rijd. Dat is een biopower versie.

Nu zit er weer je eigen software (geen biopower) in, met als enige aanpassing open SID.

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » wo 20 mar, 2013 23:25

ahaaaa, dat is dan duidelijk.
Maar dan moet ik dus mijn ecu resetten om de amul en aadd waardes van een NON- bioversie te krijgen. Toch?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 20 mar, 2013 23:38

Nee, er zit nu je originele non bio tune in, die heeft de non bio amul / aadd.

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » wo 20 mar, 2013 23:45

De amul en aadd waardes die ik eerder noemde zijn die dan goed? In een ander topic (amul/ aadd) lees ik hele andere waardes voor non-bio.
(even off topic: Ik las een oud topic van jou over intercoolers. Welke IC is het nu geworden?)

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » do 21 mar, 2013 8:22

Ok, in dat geval is het handig even te kijken naar de amul en aad die je nu ziet op je open sid. Deze lees ik niet terug. Als je een vacuum lek hebt verwacht ik dat deze vrij hoog zullen zijn. Van wat ikgelezen heb op meerdere forums is dat dit of een lek aan de inlaatzijde kan zijn of je luchtmassameter die onjuiste waarden doorgeeft. Ook je lambdasensor kan trouwens de oorzaak zijn maar die is nieuw begrijp ik? Is het echt een nieuwe en zo ja een originele?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 21 mar, 2013 8:41

buiten dat zijn er nog meer zaken die aadd en amul doen stijgen zelfs een turbo die op zijn eind loopt kan hoge waardes geven

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » do 21 mar, 2013 9:05

rs13 schreef:Ok, in dat geval is het handig even te kijken naar de amul en aad die je nu ziet op je open sid. Deze lees ik niet terug. Als je een vacuum lek hebt verwacht ik dat deze vrij hoog zullen zijn. Van wat ikgelezen heb op meerdere forums is dat dit of een lek aan de inlaatzijde kan zijn of je luchtmassameter die onjuiste waarden doorgeeft. Ook je lambdasensor kan trouwens de oorzaak zijn maar die is nieuw begrijp ik? Is het echt een nieuwe en zo ja een originele?
De amul en aadd zijn nu -48 en -13 ( heb nog geen reset uitgevoerd). Lambda sensor is nieuw maar niet origineel. Ik heb binnen enkele dagen een andere lmm om uit te proberen. Het lijkt mij trouwens sterk dat mijn lmm al kapot is bij 30.000km. Ik ga deze nogmaals reinigen dit weekeinde.
tanisha schreef:buiten dat zijn er nog meer zaken die aadd en amul doen stijgen zelfs een turbo die op zijn eind loopt kan hoge waardes geven
Turbo is uitgeloten. Welke zaken zijn er nog meer dan?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 21 mar, 2013 9:28

echt alles wat met inlaat en brandstof te maken heeft kan de waardes beïnvloeden
een mooi voorbeeld was de oude 9-3 van jermo waar we pas bij de sloop er achter kwamen dat er een verkeerde pakking tussen de motor en het inlaatspruitstuk zat en daardoor extreem hoge amul en aadd waarden gaf

Plaats reactie