voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
Sander
- Forum Admin
Bericht
door Sander » do 04 mei, 2006 12:34
dader schreef:Misschien moet je Saabconsult zelf bellen ik weet dat Wiering al iets van 6 Turbo's op LPG heeft verkocht of dit ftp zijn weet ik niet.
Heb ik gedaan, maar degene die de LPG installaties inbouwt voor Saabconsult zei letterlijk "het kan, maar ik zou het zelf niet willen, het rijdt niet lekker"
Dat heeft te maken met een te snelle terugval in toeren als je het gaspedaal los laat.
ik schreef:De "hofleverancier" voor het inbouwen van LPG in 900 classics van Saabconsult (Jos van Ommeren) vertelde me door de telefoon dat het inbouwen wel kan, maar dat hij het zelf niet zou willen hebben. Hij vertelde dat als je het gas in een keer los laat dat het toerental te snel terug valt en de motor mogelijk afslaat. Hij raadde het indirect eigenlijk af...
Sander
-
GMe
- Geregistreerd lid
Bericht
door GMe » do 04 mei, 2006 12:57
Landi LSI LPG installatie in laten bouwen bij Noy in Heumen voor €1750.
Moet ik wel bij zeggen dat ik mijn oude LPG tank zelf heb overgezet uit mijn vorige Saab. Dus de prijs is zonder tank! Verder moest ik tot 2 maal toe naar de importeur Vogels in Son om de boel fatsoenlijk ingeregeld te krijgen. Maar nu loopt het goed met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 : 8,5
-
dader
- Geregistreerd lid
Bericht
door dader » do 04 mei, 2006 13:28
Sander schreef:dader schreef:Misschien moet je Saabconsult zelf bellen ik weet dat Wiering al iets van 6 Turbo's op LPG heeft verkocht of dit ftp zijn weet ik niet.
Heb ik gedaan, maar degene die de LPG installaties inbouwt voor Saabconsult zei letterlijk "het kan, maar ik zou het zelf niet willen, het rijdt niet lekker"
Dat heeft te maken met een te snelle terugval in toeren als je het gaspedaal los laat.
ik schreef:De "hofleverancier" voor het inbouwen van LPG in 900 classics van Saabconsult (Jos van Ommeren) vertelde me door de telefoon dat het inbouwen wel kan, maar dat hij het zelf niet zou willen hebben. Hij vertelde dat als je het gas in een keer los laat dat het toerental te snel terug valt en de motor mogelijk afslaat. Hij raadde het indirect eigenlijk af...
Sander
Ik had het gelezen hoor. Maar ik denk dat ze bij SC iets heel anders zullen vertellen en kan me niet voorstellen dat ze na zo'n dure ingreep allemaal met beroerd lopende motors zitten.
-
Sander
- Forum Admin
Bericht
door Sander » do 04 mei, 2006 13:37
kon / kan ik me ook niet voorstellen eigenlijk, maar voor zo'n 1500 euro een dure gok om er achter te komen of het wel of niet waar is...
Sander
-
dader
- Geregistreerd lid
Bericht
door dader » do 04 mei, 2006 14:16
Sander schreef:kon / kan ik me ook niet voorstellen eigenlijk, maar voor zo'n 1500 euro een dure gok om er achter te komen of het wel of niet waar is...
Sander
Beste wat je kunt doen is zoveel mogelijk eigenaren achterhalen.
Forummer Koert heeft ook een turbo op LPG trouwens.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Bericht
door Bubba » do 04 mei, 2006 14:45
dader schreef:Beste wat je kunt doen is zoveel mogelijk eigenaren achterhalen.
Ik heb net m'n 9-5 Aero (FPT) op gas laten zetten. Staat allemaal op
viewtopic.php?t=10282, vanaf pagina 12 de "uitslagen"...
Wellicht dat je daar iets aan hebt. 't is weliswaar geen 900, maar toch...
-
GMe
- Geregistreerd lid
Bericht
door GMe » vr 05 mei, 2006 14:57
Zo vandaag is mijn 900S LPT een heuse FPT geworden

Na de intercooler en primair 7 is nu ook de APC ingebouwd. De turbometer komt nu bijna tot 1 bar. Zoals verwacht loopt het als een speer op LPG

Kortom, laat je niks wijs maken dat het allemaal moeilijk, moeilijk, moeilijk is zo'n Saab 900 turbo op LPG. Zo snel mogelijk LPG erin en je lacht je iedere keer weer rot als je aan de pomp staat

-
MISTY
- Geregistreerd lid
Bericht
door MISTY » vr 05 mei, 2006 19:09
Heb je de ontsteking nog moeten bijstellen?
-
GMe
- Geregistreerd lid
Bericht
door GMe » vr 05 mei, 2006 19:16
Misschien
moet het wel ........... maar ik heb het
niet gedaan ........... iets wat goed draait moet je van afblijven hebben ze me altijd geleerd

-
Sander
- Forum Admin
Bericht
door Sander » wo 17 mei, 2006 23:45
Het gaat gebeuren: komende week wordt er een Landi LSI LPG systeem in de Saab gebouwd (bij dezelfde inbouwer als waar GMe zijn installatie heeft gekocht).
Het is niet goedkoop, maar na wat speurwerk lijkt het wel een mooi systeem (zonder kans op back-fire e.d.).
Ik vond zelfs handleidingen, inbouwinstructies en onderdelenlijsten op internet van dit systeem. Hier in las ik:
Maximaal kan de grootste injector voor dit systeem 30-40 kw aan. Nu wordt er per cylinder een injector geplaatst. Verderop staat dan dat een motor maximaal 128kw mag hebben voor dit systeem.
Nu heeft mijn 900 turbo S 'maar' 118kw, dus dat is prima in orde.
Ik had nog wel het plan om de APC te gaan aanpassen zodat deze dezelfde specificaties krijgt als de 'befaamde' Red Box. Dan komt het vermogen ruim boven de 128 kw te liggen, namelijk rond 136 kw.
Het maximale vermogen (waar het hier om gaat, toch?) wordt neem ik aan alleen bij een bepaald aantal toeren gehaald (5500 tpm)? Dus als je niet te extreem rijdt dan houdt je zelf het gevraagde vermogen van de auto onder de 136 kw en waarschijnlijk ruim onder de 128 kw (max van het systeem).
Mijn vraag: hoe nadelig is dan het te grote vermogen na aanpassing van de APC?
Er lijken mij geen consequenties. Als ik de Saab een keer echt op zijn staart zou willen trappen, schakel ik wel naar benzine over en fort, vlammen maar!
Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Ik ben wel benieuwd.
Groeten,
Sander
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » wo 17 mei, 2006 23:50
Gaaf zeg! Zoiets lijkt me ook wel wat... Wat mij geleerd is, is dat LPG een grotere klopvastheid heeft dan gewone benzine, dus juist met hard trappen zou de APC minder snel ingrijpen dan op benzine, maar ik kan het mishebben natuurlijk:)
-
Sander
- Forum Admin
Bericht
door Sander » do 18 mei, 2006 11:12
En het is toch best spannend.
Iemand een idee over het maximale vermogen dat wordt opgegeven bij een LPG-systeem? (zie beschrijving hierboven)
Alvast dank.
Sander
-
GMe
- Geregistreerd lid
Bericht
door GMe » do 18 mei, 2006 11:18
Mooi dat je ook een Landi LSI erin laat zetten. Je kunt inderdaad alle documentatie en handleidingen downloaden op
http://www.vogelsautogas.nl
Wat betaal jij nu voor een complete installatie bij Noy?
Wees kritisch op het afstellen van het geheel. Had het idee dat ze daar niet heel bedreven in waren. Laat ze in ieder geval een CO meting doen waar jezelf bij bent !! Twijfel je straks aan de juiste afstelling maak dan gewoon een afspraak bij Vogels in Son. Ze doen daar niet moeilijk over.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Bericht
door Paul99 » do 18 mei, 2006 11:56
Sander schreef:En het is toch best spannend.
Iemand een idee over het maximale vermogen dat wordt opgegeven bij een LPG-systeem? (zie beschrijving hierboven)
Alvast dank.
Sander
Ik heb wel eens hier op het forum gelezen dat dat het vermogen voortvloeit uit de maximale opbrengst van een injector. Je motor zou 136 kW kunnen produceren, maar doet dat niet omdat er te weinig LPG ingespoten wordt. De injectoren kunnen het gewoon niet aan. Het gevaar daarvan lijkt me dat je op een te arm mengsel gaat rijden, dus nog hogere temperatuur van de uitlaatgassen, dus verhoogde kans op verbrande kleppen.
-
Sander
- Forum Admin
Bericht
door Sander » do 18 mei, 2006 12:10
GMe schreef:Mooi dat je ook een Landi LSI erin laat zetten. Je kunt inderdaad alle documentatie en handleidingen downloaden op
http://www.vogelsautogas.nl
Wat betaal jij nu voor een complete installatie bij Noy?
Wees kritisch op het afstellen van het geheel. Had het idee dat ze daar niet heel bedreven in waren. Laat ze in ieder geval een CO meting doen waar jezelf bij bent !! Twijfel je straks aan de juiste afstelling maak dan gewoon een afspraak bij Vogels in Son. Ze doen daar niet moeilijk over.
Waar kan ik bij de afstelling op letten? Wat was er bij jou niet goed afgesteld?
Hebben ze bij Vogels misschien de instellingen voor jouw Saab opgeslagen?
Dan zou die insteling voor mijn Saab misschien een goede basis instelling kunnen zijn (die dan verder aangepast kan worden).
Groet,
Sander