How-To montage 2de Stabilisator-stang (achter) 9-3)OG
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: How-To montage 2de Stabilisator-stang (achter) 9-3)OG
He Nico,
het leek alsof je met alleen een krik onder de auto met die achteras bezig was?
pas je wel op?
groet
Rein
het leek alsof je met alleen een krik onder de auto met die achteras bezig was?
pas je wel op?
groet
Rein
-
AlexJ
- Donateur

Inderdaad zeg!
Ff paar tientjes uitgeven aan bokjes, dit is spelen met je leven...
Ff paar tientjes uitgeven aan bokjes, dit is spelen met je leven...
-
Nico77
- Geregistreerd lid
Vond het ook wel dapper van mijzelf! En dom!
Normaal gebruik ik ook bokjes, maar heb die eind van de zomer weggegooid, omdat ze niet helemaal goed meer waren en ik dacht dat ik toch niet meer buiten op de stoep onder de auto zou gaan liggen...
Toch maar even twee nieuwe halen denk ik...
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
How-To montage 2de Stabilisator-stang (achter) 9-3)OG
Vandaag opschool nog een auto van de krik laten mieteren, dus pas er maar mee op
...
-
Maartenschuur
- Geregistreerd lid
Ik heb m ook en t effect is zeker merkbaar! Ook bij mij kwam de oude stang makkelijk los, misschien hielp het dat we eerst de remmen ontlucht hadden, de remvloeistof heeft het mooi losgemaakt!
-
Ronald597
- Geregistreerd lid
Je merk zeker verschil . Vooral op de afritten en opritten op de snelweg . Held minder over
Ook op rotondes enzo . Kun je ietjes harder over . Hihi funn
Vooral in combinatie bulletins b8 en eibach veren.
Toch overweeg ik nog eentje van Genuine Saab te bestellen . 25mm dikte .
Ook op rotondes enzo . Kun je ietjes harder over . Hihi funn
Vooral in combinatie bulletins b8 en eibach veren.
Toch overweeg ik nog eentje van Genuine Saab te bestellen . 25mm dikte .
-
Nico77
- Geregistreerd lid
Ik rijd er nu een weekje mee rond en sinds gisteren met een nieuwe 3" DP en ik moet zeggen dat ik blij ben dat die tweede stabi er op zit!
Rechtuit houdt hij beter zijn spoor en bochten pakt hij echt veel strakker!
Blijf het een fantastische lowbudget 'upgrade' vinden!!
Ben wel benieuwd trouwens of die 25mm van Genuine nog meer effect heeft?!?!
Rechtuit houdt hij beter zijn spoor en bochten pakt hij echt veel strakker!
Blijf het een fantastische lowbudget 'upgrade' vinden!!
Ben wel benieuwd trouwens of die 25mm van Genuine nog meer effect heeft?!?!
-
Ronald597
- Geregistreerd lid
de auto rijdt inderdaad wat strakker op de weg .
aleen op de snelweg bij ongelijke delen op de weg is hij heel erg gevoelig aan de achterkant , magoed , daarom doe je het ook voor . de ene voordeel is de andere nadeel .

aleen op de snelweg bij ongelijke delen op de weg is hij heel erg gevoelig aan de achterkant , magoed , daarom doe je het ook voor . de ene voordeel is de andere nadeel .
-
Robbert
- Donateur (6x)

Even voor de volledigheid een stukje hier neer zetten.
Re: wat heb je vandaag aan je auto gedaan.
Berichtdoor Chilly-Pepper » za 05 jan, 2013 18:01
He he ...eindelijk vandaag de dubbele ARB (anti roll bar) er onder geklust...
Viel best mee om te doen, het enige wat een beetje tegen zat was een afbrekende originele bout....uiteraard onder de veerschotel du no way ruimte (lijkt het) om het rot ding er uit te prutsen.... echter als je de remleiding uit zijn klemmetje wipt, kan je de andere moer aan het plaatje een kwartslag draaien, waarmee het plotseling wel mogelijk word... maar voor je daar bent...
Voor de rest staat hier op het forum een foutje bij diegene die dit al een keer gedaan hebben...
De bouten hoeven niet langer te zijn dan 6 cm... Ik ben gegaan voor de 10mm RVS boutenmoeren combi...dus ook de originele gaaten iets moeten opboren.
Gebruikte materialen... 4 RVS plaatjes, 4 M10 moeren als afstandsbus tussen de 2 bars, 4 RVS 10 mm 6cm bouten, 4 RVS 10mm lock moeren.
Test ritje..... Ohoo.. dat is lekker zeg... veel strakker, absoluut geen go kart gevoel... heel positief... had ik veel eerder moeten doen...
Een absolute aanrader
TIP: Demonteer zelf bij een allemerken sloper de bar.. veel goedkoper dan bij de merk sloper...
Re: wat heb je vandaag aan je auto gedaan.
Berichtdoor Chilly-Pepper » za 05 jan, 2013 18:01
He he ...eindelijk vandaag de dubbele ARB (anti roll bar) er onder geklust...
Viel best mee om te doen, het enige wat een beetje tegen zat was een afbrekende originele bout....uiteraard onder de veerschotel du no way ruimte (lijkt het) om het rot ding er uit te prutsen.... echter als je de remleiding uit zijn klemmetje wipt, kan je de andere moer aan het plaatje een kwartslag draaien, waarmee het plotseling wel mogelijk word... maar voor je daar bent...
Voor de rest staat hier op het forum een foutje bij diegene die dit al een keer gedaan hebben...
De bouten hoeven niet langer te zijn dan 6 cm... Ik ben gegaan voor de 10mm RVS boutenmoeren combi...dus ook de originele gaaten iets moeten opboren.
Gebruikte materialen... 4 RVS plaatjes, 4 M10 moeren als afstandsbus tussen de 2 bars, 4 RVS 10 mm 6cm bouten, 4 RVS 10mm lock moeren.
Test ritje..... Ohoo.. dat is lekker zeg... veel strakker, absoluut geen go kart gevoel... heel positief... had ik veel eerder moeten doen...
Een absolute aanrader
TIP: Demonteer zelf bij een allemerken sloper de bar.. veel goedkoper dan bij de merk sloper...
-
viggentroll321
- Donateur

Ik heb de Genuine 25mm ARB en is echt de beste upgrade die ik gedaan heb
-
Ronald597
- Geregistreerd lid
hoi troll,
hoe heb je de 25 mm besteld ? uit amerika ?
wat waren de verzendkosten ?
groetjes
hoe heb je de 25 mm besteld ? uit amerika ?
wat waren de verzendkosten ?
groetjes
-
viggentroll321
- Donateur

Ja ik heb hem in Amerika besteld, maar de verzendkosten weet ik echt niet meer, maar het viel wel mee, bij elkaar zo rond de 100 euro of zo, tis 2 jaar geleden. Wel een aanrader hoor, maar die dubbele hoor ik ook goeie berichten over, en is veel goedkoper en makkelijker op de sloop te halen of bij jeroen. Ik kan het verschil niet vergelijken
-
AlexJ
- Donateur

Ik ben dus wel benieuwd naar het verschil tussen die roll bar, een een dubbele! 
-
johnb52
- Donateur (7x)

Nico77 schreef:
Als eerste de auto aan de achterkant omhoog gezet en begonnen aan het weghalen van de oude stang. Dit ging bij mij opzienbarend makkelijk. Ik kon het gewoon met dopje 13 losdraaien!
Die 2 plaatjes die aan de bovenkant zitten, kan je die gewoon hergebruiken?
-
vdLindenMM
- Geregistreerd lid
Ik zit een beetje met een gedachtespinsel. Is het niet makkelijker (weet niet of het mogelijk is) om verstelbare droplinks te monteren? Dan kan je op een afgelegen plek wat testen met de voor- en achterkant tot een redelijk gemiddelde.
Want als je achter de rol van de body door een dubbele stabi aanzienlijk minder maakt en aan de voorkant niets verandert dan kan je wachten op een heftige overstuur reactie in grensgevallen. Vooral in de regen heb je kans dat je dan in 1 keer door je zijruit zit te kijken. En heb je geen ervaring met een overstuur situatie met een voorwiel aandrijver dan ben je passagier in je eigen auto.
Ik kwam op het bovenstaande gezien het vele gekl**i uit het verleden met de formule wagen op Zandvoort en mijn rallyauto's om een goede setup te krijgen bij droog en regen. En onder die auto's zaten instelbare droplinks.
Want als je achter de rol van de body door een dubbele stabi aanzienlijk minder maakt en aan de voorkant niets verandert dan kan je wachten op een heftige overstuur reactie in grensgevallen. Vooral in de regen heb je kans dat je dan in 1 keer door je zijruit zit te kijken. En heb je geen ervaring met een overstuur situatie met een voorwiel aandrijver dan ben je passagier in je eigen auto.
Ik kwam op het bovenstaande gezien het vele gekl**i uit het verleden met de formule wagen op Zandvoort en mijn rallyauto's om een goede setup te krijgen bij droog en regen. En onder die auto's zaten instelbare droplinks.