Betere remmen voor mijn getunede 9-5 Aero Estate

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Nico77
Geregistreerd lid

Re: Betere remmen voor mijn getunede 9-5 Aero Estate

Bericht door Nico77 » zo 04 nov, 2012 14:32

U-Poll schreef:@carlsson: point taken. Ik dacht gewoon dat de 308mm schijven "big brakes" genoemd werden; ter onderscheid van de standaard 288mm. Blijkbaar is dat een lachertje, dus mij hoor je er niet meer over.

Ik zoek gewoon een béter remsysteem, maar ook weer niet uber-remmen die niet zouden misstaan in de racerij. De "Millerman setup" spreekt mij dan ook erg aan, het lijkt precies te zijn wat ik zoek: gewoon lekker/normaal rijden, maar af-en-toe flink kunnen doortrekken en remmen die dan matchen met het vermogen.
Dat is nu precies wat ik zoek! (voor volgend jaar dan, want geld is dadelijk op met nieuwe Downpipe..)

Maar ja, als je steeds harder kan dan moet je natuurlijk ook steeds beter kunnen remmen!! :idea: :roll:

Ik hoop trouwens niet dat ik nu :offtopic: ga, maar vind het een goede vraag en ben benieuwd naar de bevindingen!

maxmink93
Geregistreerd lid

Betere remmen voor mijn getunede 9-5 Aero Estate

Bericht door maxmink93 » zo 04 nov, 2012 14:45

Als ik je verhaal zo hoor denk ik dat je idd beter af bent met goede blokken ( EBC / ferodo) en goede schijven (EBC / brembo).
Big brake kit's kun je voor leuke prijs 2e hands kopen. Ik heb onlangs een set 330mm met 2 delige schijven, 4 pots remklauwen en stale remleidingen (misschien kun je ook stalen remleidingen overwegen?). Dit voor +/- de helft van de nieuw prijs.

330mm past trouwens nog in de meesten 17", hangt beetje van de klauwen en velgen (de vorm van de spaken) af.

mijn nieuwe aanwinst:
Afbeelding

Afbeelding

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 04 nov, 2012 15:34

carlsson schreef: Overigens zijn er soms ook verschillen in de maatvoering van de hoofdremcylinder, dus een Aero kan een iets grotere hoofdremcylinder hebben en dus wat meer rempower genereren.
Een grotere hoofdremcilinder (ik neem aan dat je doelt op de diameter, niet zozeer het volume) verkleint de slag van het rempedaal en vermindert de klemkracht van de remklauw bij een gegeven pedaaldruk. Ben er niet zeker van of dit is waar U-Poll op uit is.

Meest rationele keuze is de 'Millermansetup'. Goede schijven en goede blokken in standaard formaat, eventueel in combinatie met staalomvlochten remleidingen en verse remvloeistof.
Dat laatste wordt nogal eens over het hoofd gezien. Het goedje is hygroscopisch. Na verloop van tijd bevat het meer water. Water heeft een lager kookpunt dan remvloeistof waardoor het eerder gaat koken.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 04 nov, 2012 21:06

Dat laatste optie daar zou ik altijd mee beginnen, zeker als die "rubberen" remslangeinden toch al wat ouder zijn. Uiteraard ook regelmatig verse remvloeistof scheelt ook een hoop ellende.
Soms wel ff wat werk, want bij sommige sets zitten soms wat matige afsluitringen met bramen, dan heb je kans dat het gaat lekken :oops:

Uiteraard de bij je snelheid passende afstand houden, hoef je niet zo vaak vol in de ankers :-P+
Ik zeg altijd maar, de beste chauffeurs op de openbare weg, remmen het minste om dat ze beter anticiperen.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 05 nov, 2012 0:06

Maarten schreef:... en verse remvloeistof. Dat laatste wordt nogal eens over het hoofd gezien. Het goedje is hygroscopisch. Na verloop van tijd bevat het meer water. Water heeft een lager kookpunt dan remvloeistof waardoor het eerder gaat koken...
Yeps! Dat heb ik verleden week bij de 'herfstbeurt' dan ook (voor de zekerheid) laten doen: vers DOT4 sap er in. Ik merk nu inderdaad wat verschil, het remmen is iets minder sponzig geworden. Het ding remde al goed, maar is nu merkbaar beter.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » ma 05 nov, 2012 10:33

Ik zou inderdaad kiezen voor de Millersetup:

Brembo schijven
Ferodo DS2500 of Carbone Lorraine RC5+ linkje CL
Goodridge remleidingen

Als je dit hebt gedaan merk je zeker een flink verschil.

Waar ik trouwens ook benieuwd naar ben is welke blokken er worden gebruikt bij de KCP set-up.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 05 nov, 2012 12:46

ik kan me nog iets over veilig tunen herinneren dus ongetwijfeld alleen de aller, aller beste :wink:

My two pence on this... Volgens mijn inschatting behoort de TS toch nog wel tot een gemiddelde rijder (volgens duitse maatstaven :mrgreen: maar missschien zit ik er naast...)

In dat geval denk ik dat je aan de 308mm setup genoeg hebt. Je kunt kijken naar ander materiaal, zoals gegroefde schijven en betere blokken maar die setup is in princiepe voldoende. Wat wel belangrijk is is dat je je materiaal niet op remt... dus let goed op de dikte van je schijven en natuurlijk die van je blokken en ververs regelmatig je remvloeistof, bijv bij de grote beurt voor de vakantie oid...

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 05 nov, 2012 14:03

Theo ik zou als ik jou was gaan voor:

1. OEM Brembo 308mm schijven
2. Ferodo DS2500 blokken
3. Goodridge remslangen
4. Goeie kwaliteit remvloeistof zoals Motul RBF 600(DOT4) of Castrol SRF(DOT4), en sowieso ELK jaar je remvloeistof verversen ongeacht welke vloeistof je gebruikt!
(Vaak word er gezegd dat je deze vloeistoffen eerder moet vervangen dan normale DOT 4 vloeistoffen. Maar dat is niet zo de Technical advisor van Castrol zij mij dat je met die SRF max 18 maanden kunt doen)

Dat moet voor een rijder zoals jij voldoende zijn!

Deze setup zijn al heel veel gebruikt door engelsen op UK Saab forum en hier in NL ook een veel toegepaste set up.

Verder ver weg blijven van EBCredstuff,greenstuff en yellow stuff dat is rommel.

Je moet die Ferodo's wel goed in remmen(1 malig), zodat ze een 'Transfer layer' op je schijf leggen. Dan remmen ze echt helemaal super!
Zie daarvoor dit filmpje: http://youtu.be/Pi4BAuMjpbE?t=10m30s" onclick="window.open(this.href);return false;

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 05 nov, 2012 18:35

Mooi dat die setup al een naam heeft gekregen 8)
Maar inderdaad, naast de Ferodo/Brembo combi had ik ook de Goodridge slangen er al op, gevuld met Motul600.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 05 nov, 2012 19:10

Intussen heb je grotere remmen toch?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 05 nov, 2012 19:37

Yep, zie mijn eerdere post in dit topic.

Marijn900
Donateur
Donateur

Bericht door Marijn900 » do 08 nov, 2012 21:14

Top combi van Coen, rijd ik ook mee rond!

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » vr 09 nov, 2012 18:33

En ik die altijd dacht dat de grootte van de schijven er niet toe deed?
Het contactopppervlak van de blokken én de hoeveelheid zuigers i.c.m. remslangen die niet uitzetten was het belangrijkste dacht ik?

Grotere schijven warmen natuurlijk sneller op.
Maar voor straatgebruik heb je toch écht geen 345mm schijven nodig??

Correct me if I'm wrong.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » vr 09 nov, 2012 18:43

Grotere schijven koelen sneller af en door de grotere massa kunnen ze meer warmte absorberen.
345mm heb je onder normale omstandigheden niet nodig. Maar reken erop dat als je hard remt met een vaartje van 250km/h met 345mm toch een paar meter eerder stilstaat. hoeveel meter kan ik je niet vertellen. Maar 5% verschil is bij dergelijke snelheden toch al snel 10 tot 12 meter dat je eerder stil staat.

Nico77
Geregistreerd lid

Bericht door Nico77 » vr 09 nov, 2012 18:55

Dus voor straatgebruik niet nodig. :P

Plaats reactie