eaton m45 compressor blijkt m65

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
joachiem
Geregistreerd lid

Re: eaton m45 compressor vragen

Bericht door joachiem » za 10 dec, 2011 15:51

Werkt alleen onder in de toeren...dus heb je even snel zonder turbo-gat 0,8bar....maar boven in de toeren is het niets meer en daarom gooien ze die dingen vaak in in combi met een echte turbo op een wagen,even de turbo op gang brengen zeg maar :lol: intercooler zou ik er gewoon op zetten want de lucht word echt wel warmer dan dat het er van buiten in gaat duss daar win je zeker wel wat mee.

Loop nog altijd met het idee om een centrifugaal compressor op een 900 te zetten maar je haald er nooit mee wat je met een goede turbo kan halen dus vandaar ben ik daar niet verder mee gegaan toen.

Succes met dit project :D

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 10 dec, 2011 15:57

Misschien wel leuk voor degene die het volgt maar niet precies weet hoe een SC werkt. Een filmpje die je moet zien als je wil weten hoe de SC precies werkt:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_vaw5zwnhrA[/youtube]

Ik heb zelf een MR2 AW11 gehad (het eerste hoekige model). Deze is in Japan als SC geleverd. Dat was een baanbrekende auto destijds, en kon in acceleratietests een Ferrari 308 de baas. Ik heb in Amerika een zogenaamde Half-Cut besteld, een auto die bij het schutbord afgezaagd is en waar dus alles bijzit om je MR2 om te bouwen naar originele SC specificaties.

Hier een filmpje van een MR2 AW11 SC, dan kun je je wat voorstellen van het heerlijke geluid wat zo'n ding maakt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zZpYcluVOSU[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=k834XqJJIFE[/youtube]

Verder kwam ik tijdens het google'en deze post nog tegen:
By the way what youve got there is an Eaton M45 which will requare an intercooler due to its smaller size your going to have to spin it up much faster then an M62 and your going to genarate alot more heat to do the same job.
Dus daar wordt wel weer gesproken over een intercooler omdat een kleiner huis meer warmte maakt. Je doet deze conversie uit vermogensoverwegingen (niet uit comfort of souplesse ofzo) dus waarom niet gelijk de intercooler monteren?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 10 dec, 2011 17:04

Tja zit ook standaard op een VAG 1.4 TSI, 160 pk/240 NM makkelijk weer op te voeren door b.v. Abt tot iets rond de 210 pk/290 NM.
Dat is dus 150 pk per liter, een 2.0 liter met die combinatie kan het dan tot zo'n 300 pk schoppen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 10 dec, 2011 18:34

ik heb de eaton m45 compressor maar gekocht is wel een leuk dingetje om mee te gaan experimenteren

heb er ook maar 200,- voor betaald zou eigenlijk op een cross auto komen maar de vorige eigenaar vond dat toch te veel werk

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 10 dec, 2011 21:33

Leuk, hou ons maar op de hoogte van de supercharged Saab 8)

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: eaton m45 compressor gekocht!

Bericht door Krizzie » zo 11 dec, 2011 0:27

Hoe werkt dat eigenlijk als je een SC met een Turbo combineert? Soort klep er tussen ofzo? Als die turbo ineens 2.0Bar gaat aanzuigen dan trek je die SC aan gort? :P

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » zo 11 dec, 2011 19:32

carlsson schreef:Tja zit ook standaard op een VAG 1.4 TSI, 160 pk/240 NM makkelijk weer op te voeren door b.v. Abt tot iets rond de 210 pk/290 NM.
Dat is dus 150 pk per liter, een 2.0 liter met die combinatie kan het dan tot zo'n 300 pk schoppen.
Die redenatie klopt niet helemaal... :|

De Eaton compressor kan een maximum hoeveelheid lucht verplaatsen bij een maximum toerental. De motor die er aan vast zit maakt in feite dan niet zoveel uit, hoewel bv een 16v dankzij betere flow meer vermogen zal leveren als een 8v. Met een 1.4 motor zul je een hogere druk kunnen halen als op een 2.0. De opbrengst van de Eaton is 45 cubic inch (737 cm3 per omwenteling), vermenigvuldigd met het maximumtoerental dat hij mag draaien geeft dat een bepaalde luchthoeveelheid en die is bepalend voor het vermogen. En aangezien het ontwerp bedoelt is voor relatief lage druk wordt de lucht bij hogere drukken relatief snel heter en is het geen slecht idee om die lucht te koelen.

Vriend van mij heeft een Alfa 2.0 TS met een eatom M45 erop. de 8v TS motor is een van de beter flowende 8v motoren, standaard heeft deze motor atmosferisch al 145-148k en 200Nm. De M45 is met een zo klein mogelijke poelie uitgerust en komt als de motor op top toerental is heel erg in de buurt van het maximum toerental van de eaton. De motor levert met intercooler rond de 200 pk en 290 Nm koppel.

Ik zie graag dergelijke projecten maar ik ben bang dat je teleurgesteld gaat worden als je meer als 200-220 pk wilt gaan behalen. Maar in ieder geval succes ermee. :)

Dat ze bij de Mini Cooper S de originele supercharger in zijn geheel wisselen als je een Works set koopt zegt ook al wat. :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 12 dec, 2011 0:35

dat was wel een beetje het beoogde aantal pk's ik wil ongeveer de waarden van de mercedes slk halen waar het ding af komt als die ook nog onder de 7 sec naar de honderd gaat ben ik tevreden
het moet dan ook nog net goed gaan met de lpi

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 12 dec, 2011 12:47

@Giuliettaeva,
Tja, kleine motoren zijn iets eenvoudiger op te voeren, de VW Polo R WRC haalt al 300 pk uit een 1.6 Turbo. Schijnt ook nog op soort biogas te rijden en een aanzienlijk lagere CO2 productie te hebben.
http://youtu.be/wZtZExauRgs" onclick="window.open(this.href);return false;

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 12 dec, 2011 17:03

carlsson schreef:Dat is dus 150 pk per liter, een 2.0 liter met die combinatie kan het dan tot zo'n 300 pk schoppen.
Dus als ik zo'n ding op mijn Jaguar V12 6 liter zet pompt die combinatie er volgens jouw redenering zo'n 900 pk uit? :)

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 12 dec, 2011 17:37

Sounds like a plan! :mrgreen:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 12 dec, 2011 19:07

@Sapphire,
Dat was wel een voorbeeld voor een auto met compressor EN turbo.
Op zo'n Jag moeten dan twee turbo's en misschien ook 2 compressors 8)

Uiteraard moet die formule wat worden aangepast al je te veel last kreegt van interne wrijving, dat is het grote voordeel van wat kleinere motoren.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » ma 12 dec, 2011 19:30

carlssan schreef:@Giuliettaeva,
Tja, kleine motoren zijn iets eenvoudiger op te voeren, de VW Polo R WRC haalt al 300 pk uit een 1.6 Turbo. Schijnt ook nog op soort biogas te rijden en een aanzienlijk lagere CO2 productie te hebben.
Allemaal heel leuk maar het ging hier over een Eaton M45 op een Saab motor en niet een Eaton en een turbo... en met alleen die Eaton ga je dus geen 300 pk halen.

Waarom zouden kleinere motoren beter op te voeren zijn? Als je bij grotere motoren dezelfde methodes en materialen gebruikt wordt het vermogen niet ineens minder oid. :? 300 pk uit een 1.6 turbo is nauwelijks een prestatie overigens, bijna 30 jaar geleden haalden ze meer als 1200 pk uit 1.5 8 kleppers met turbo. :)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 12 dec, 2011 19:41

Idd ergens vind ik het wel jammer dat de turbo niet meer toegestaan is in de formule 1, dat had al veel eerder motoren kunnen brengen die vandaag de dag "uitgevonden" worden. Maarja eerst kwam er nog even een Amerikaanse periode, ofwel bigger is better.

Maar mogelijk komt de turbomotor terug in de F1 8)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 13 dec, 2011 10:04

carlsson schreef:Tja zit ook standaard op een VAG 1.4 TSI, 160 pk/240 NM makkelijk weer op te voeren door b.v. Abt tot iets rond de 210 pk/290 NM.
Ohja, die blokjes schijnen vaak te ploffen! Ik ken al 2 voorbeelden uit mijn indirecte omgeving, maar het internet is er over volgeschreven. Als je dan ook nog DSG hebt ben je helemaal aan de beurt. In het begin even geleverd met 170 pk, daarna al gauw met 160 pk. Niet dat het helpt. Toch rijdt het wel leuk, voor de 100.000km dat het heel blijft... :wink:

Plaats reactie