T5 voor beginners en gevorderden
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Re: T5 voor beginners en gevorderden
Bouwjaar 96, AMD 28F chipset 16mhz, donor is hetzelfde. Heb net een getunede BIN van forummer 9000-95 met 'gewone' t5.5 ingeschoten en warempel, Stationair loopt-ie nu netjes! Ga even een proefritje maken nu.
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
ik heb ooit eens een ECU van een forummer gebruikt om te kijken of een APC klep werkte, die ECU had dezelfde klachten als die jij beschrijft, zeker dezelfde BIN uit de bibliotheek gebruikt.....
Heb je een link naar de bin die je nu gebruikt hebt? of staat ie niet op ecuproject?
Heb je een link naar de bin die je nu gebruikt hebt? of staat ie niet op ecuproject?
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Ik ben nog aan het testen, maar het begint erop te lijken dat dit meer te maken heeft met de manier van flashen. Ik gebruikte per abuis het protocol voor de AMD 29F chipset, terwijl ik hier een AMD 28F heb...
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Net een proefrit gemaakt met BCV aangesloten en een "4660833 Stage 1-met 2.0Aero boostmap" in de ECU, maar dan 'gewoon t5.5' geflashed. (volgt-u 'm nog?)
Stationair prima, rijden prima. Niks meer aan het handje. Kom alleen met de verse turbodrukmeter niet verder dan half geel. Verder geen andere rare meldingen, dus ik denk dat deze (2e hands en ongetest) BCV al overleden is. Jammer.
Het maakt blijkbaar dus wel degelijk uit welke manier van flashen je gebruikt. Goed opletten is het devies.
Stationair prima, rijden prima. Niks meer aan het handje. Kom alleen met de verse turbodrukmeter niet verder dan half geel. Verder geen andere rare meldingen, dus ik denk dat deze (2e hands en ongetest) BCV al overleden is. Jammer.
Het maakt blijkbaar dus wel degelijk uit welke manier van flashen je gebruikt. Goed opletten is het devies.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Half geel is basisdruk, heb je Boost Control wel aangezet in de firmware? Ja klopt als je het verkeerde ECU type selecteert flasht hij wel maar dan gaat het niet goed. Heb dit ook wel eens meegemaakt omdat ik dacht een 16Mhz ECU te hebben ipv een 20Mhz omdat er ook een 16Mhz BIN erop stond dus aangenomen dat de ECU dit ook was......
In mijn Bib komt de 460833 BIN niet voor!? Of bedoel je 4660833 B204E-9000 C2?
Hierin staan de firmware settings al goed maar je boost control bias niet ( Reg_con_mat!), PID ook niet en de fuelcut niet. Weet niet wat hij na een tune me up doet maar dit zijn de belangrijkste mappen die je druk regelen.
In mijn Bib komt de 460833 BIN niet voor!? Of bedoel je 4660833 B204E-9000 C2?
Hierin staan de firmware settings al goed maar je boost control bias niet ( Reg_con_mat!), PID ook niet en de fuelcut niet. Weet niet wat hij na een tune me up doet maar dit zijn de belangrijkste mappen die je druk regelen.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Was een 6je vergeten. Een standaard 4660833 idd.
De Tuningwizard gooit de boostcontrol automagisch aan, dat kan ik ook in de Firmware zien.
Boostcontrol Bias staat op 45%, (wat doet dat veld precies?)
Fuelcut staat op 1,54… lijkt me te kloppen? (Ik ben die fuelcut al eens tegengekomen toen ik nog niet wist dat het slangetje van de wastegate lek was. Lekker snel was-ie toen)
De Tuningwizard gooit de boostcontrol automagisch aan, dat kan ik ook in de Firmware zien.
Boostcontrol Bias staat op 45%, (wat doet dat veld precies?)
Fuelcut staat op 1,54… lijkt me te kloppen? (Ik ben die fuelcut al eens tegengekomen toen ik nog niet wist dat het slangetje van de wastegate lek was. Lekker snel was-ie toen)
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
Dat klopt ook wel want standaard is de 4660833 een 2.0LPT....die zouden moeten aanpassen na de tuningwizard stage 1. Heb dat al een beetje proefondervindelijk geprobeerd....bennie schreef: Hierin staan de firmware settings al goed maar je boost control bias niet ( Reg_con_mat!), PID ook niet en de fuelcut niet. Weet niet wat hij na een tune me up doet maar dit zijn de belangrijkste mappen die je druk regelen.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Nuttige tip om te kijken of je T5-BCV of APC-klep dood is:
Ga ik morgen ff proberen, gewoon om het uit te kunnen sluiten.Set to ohms, red lead to centre pin (T5) other lead to outside pin, should be 3 ohms, same to other outside pin.
if that is ok, take small 9v battery, positive lead to centre pin, BRIEFLY, touch outside pin, then other outside pin. It should click.
DO NOT leave the leads hooked up, you may burn the coils inside.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Net even een Tune me up gedaan over de BIN en idd alles gaat goed en staat goed. Moet haast wel een hardwarematig probleempje zijn....
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
T5-klep even doorgemeten, weerstanden lagen iets boven de 3 ohm, 3.4 en 3.2… geen idee of dat wat uitmaakt. Getest met spanning, en hij klikt wel. Typisch toch. Kun je de ecu ook doormeten om te checken of de aansturen van de T5-klep het nog doet?
Ik heb vanochtend bij Elferink 2 T7 kleppies gescoord, denk dat de ombouw toch handiger is. Jammer dat ik het niet haalde voor de LPG-afspraak, dan moet ik nog maar een keer terug als ik de handel op benzine goed heb draaien.
Ik heb vanochtend bij Elferink 2 T7 kleppies gescoord, denk dat de ombouw toch handiger is. Jammer dat ik het niet haalde voor de LPG-afspraak, dan moet ik nog maar een keer terug als ik de handel op benzine goed heb draaien.
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
had je een originele op een namaak klep? Ik heb eens een namaak gehad die was niet (meer) luchtdicht waar door het hele ding niet meer functioneerde. Die klikte nog wel gewoon maar dat komt door de magneetjes die er in zitten die nog wel goed functioneerde. Soms helpt met lucht doorspuiten ook wel want ik heb gelezen dat er ook wel eens wat prut in kan verzamelen.
Wat kost zo'n t7 klep eigenlijk bij elferink? Als er toch al gesoldeerd gaat worden in de ECU......
Wat kost zo'n t7 klep eigenlijk bij elferink? Als er toch al gesoldeerd gaat worden in de ECU......
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Ori klep… T7 klep is nieuw al niet te duur, maar bij Elferink voor een tientje oid. kun je gokje voor wagen 
-
9000-95
- Donateur

heb je wel 12V op de middelste pin van de apc klep? Komt van een aparte zekering. Zonder spanning rij je ook op basisdruk.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Euh… niet gemeten eerlijk gezegd. Goeie tip!
Provisoir stappenplan voor een LPT-FPT-conversie:
Kopen/lenen:
• USBDBM kopen via johnc;
• gestabiliseerde voeding regelen die minimaal 15v levert, liefst iets meer;
• Donor ECU regelen;
• 1 mm boortje kopen;
• Soldeertin kopen;
• Soldeerbout met fijne punt;
Voorbereidende actiepunten
• .NET 3.5 installeren op een ouwe XP-laptop;
• T5SuiteII installaren;
• Driver voor de USBBDM opsnorren en installeren;
• BDM Tool installeren;
• Donor ECU openschroeven;
• Gaatjes boren op de plek waar de connector moet komen;
• Connector solderen;
Daadwerkelijk tunen
• Laptop opstarten;
• ECU aan de USBBDM prikken;
• Voedings-kabels aan de ECU koppelen;
• USBBDM in de laptop;
• Voeding aan;
• BIN downloaden uit de Donor-ECU en opslaan;
• T5Suite opstarten;
• BIN opzoeken die bij de BIN in je auto past;
• BIN met de wizard naar stage 1 tunen;
• Eventueel boost terugbrengen naar 1 bar max voor je LPG-installatie;
• Even checken wat de chipset is van je ECU;
• Nieuwe BIN in je ECU schieten met het juiste protocol (T5.2, T5.5 of T5.5-AMD-29F)
Provisoir stappenplan voor een LPT-FPT-conversie:
Kopen/lenen:
• USBDBM kopen via johnc;
• gestabiliseerde voeding regelen die minimaal 15v levert, liefst iets meer;
• Donor ECU regelen;
• 1 mm boortje kopen;
• Soldeertin kopen;
• Soldeerbout met fijne punt;
Voorbereidende actiepunten
• .NET 3.5 installeren op een ouwe XP-laptop;
• T5SuiteII installaren;
• Driver voor de USBBDM opsnorren en installeren;
• BDM Tool installeren;
• Donor ECU openschroeven;
• Gaatjes boren op de plek waar de connector moet komen;
• Connector solderen;
Daadwerkelijk tunen
• Laptop opstarten;
• ECU aan de USBBDM prikken;
• Voedings-kabels aan de ECU koppelen;
• USBBDM in de laptop;
• Voeding aan;
• BIN downloaden uit de Donor-ECU en opslaan;
• T5Suite opstarten;
• BIN opzoeken die bij de BIN in je auto past;
• BIN met de wizard naar stage 1 tunen;
• Eventueel boost terugbrengen naar 1 bar max voor je LPG-installatie;
• Even checken wat de chipset is van je ECU;
• Nieuwe BIN in je ECU schieten met het juiste protocol (T5.2, T5.5 of T5.5-AMD-29F)
-
kql
- Donateur (4x)

Nog wat extra opties:
- lawicell can-usb ding kopen om via de canbus te flashen, kun je tevens via de uitleesconnector + dilemma's dashboard live data lezen.
- of als je de bdm route (evt via een parallelle poort bdm ding) wilt gaan maar (zoals ik) geen soldeerheld bent: setje 'pogo pins' scoren (zijn een soort verende pennetjes die een in zo'n pin-header kunt steken), bdm connectoren een beetje schoonkrabben, beugeltje buigen om de pin-header + pogo-pins op zijn plek te houden.
Overigens werkt een ecu connector uit een sloper erg fijn ..
/koen
- lawicell can-usb ding kopen om via de canbus te flashen, kun je tevens via de uitleesconnector + dilemma's dashboard live data lezen.
- of als je de bdm route (evt via een parallelle poort bdm ding) wilt gaan maar (zoals ik) geen soldeerheld bent: setje 'pogo pins' scoren (zijn een soort verende pennetjes die een in zo'n pin-header kunt steken), bdm connectoren een beetje schoonkrabben, beugeltje buigen om de pin-header + pogo-pins op zijn plek te houden.
Overigens werkt een ecu connector uit een sloper erg fijn ..
/koen