B206 Turbo in BMW E30-M3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
9399
Geregistreerd lid

Re: B206 Turbo in BMW E30-M3

Bericht door 9399 » ma 24 aug, 2015 18:21

Mag ik vragen welk luchtfilter je gebruikt (K&N?)? Heb je eventueel een linkje?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 24 aug, 2015 19:02

Voordelen E85 zijn meervoudig. Nadelen ook :)

Nadelen zijn oa. de aggresieve eigenschappen welke rubber aantasten en metalen kunnen doen corroderen. De SAAB hardware kan er echter prima mee overweg. Verder kan het idd lastig te bemachtigen zijn. Echter in bijv. Duitsland en Frankrijk is beschikbaarheid geen probleem.

Voordelen? :) Klopvastheid (meer voorontsteking mogelijk), geringere hoeveelheid lucht nodig om dezelfde hoeveelheid energie vrij te maken als benzine (en lucht is meestal de bottleneck bij tuning), grotere hoeveelheid energie nodig om te verdampen (zeg maar extra IC waardoor betere VE), etc, etc...

Als je E85 een keer probeert zul je versteld staan, en wil je niet anders meer...

Ik weet niet of jouw motormanagement makkelijk te updaten is, of het flex fuel aan kan of dat je bijv makkelijk ecu's met verschillende instellingen kunt wisselen?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 24 aug, 2015 19:49

en het rijdt ook soepeler en fijner: het is net alsof de motor het meer naar zijn zin heeft.
De verkrijgbaarheid is hier in Lelystad ook weer opgehouden helaas. Maar voor circuitgebruik natuurlijk helemaal geweldig als je er aan
kan komen.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » ma 24 aug, 2015 20:50

Verbruik is wel een stuk hoger.dat vereist grotere injectoren en brandstofpomp als voor benzine.

Verouderd ook snel,niet in je systeem laten zitten als je de auto stalt.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 24 aug, 2015 20:59

Andere pomp en injectoren gaan prima tot 330pk.
Daarboven wel een andere fpr en injectoren.
Hoe kom je bij je bewering giulietta?

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » ma 24 aug, 2015 21:33

Andere fpr hoeft niet als hij 875 dekas erin zet met een mooi brandstofpompje die die wss al heeft kan je best makkelijk 350pk halen...... toen de mijne nog reed hielde de 875 er tog wel mee op bij 1.9bar :-P+

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 25 aug, 2015 1:06

Idd E85 is een wereld van verschil.

Je kunt zoals evo al zei veel meer voor onsteking draaien doordat het een octaan van circa 105 heeft. Ook nog is lagere EGT waarde's.
Ook je powerband verbreed doordat je onderin al een stuk meer koppel kunt genereren.

Ik weet niet wat voor brandstof tank/leidingen je gebruikt. Wellicht dat deze bij jou er niet voor geschikt zijn.

Je zult waarschijnlijk wel je injectoren moeten upgraden. 630cc van siemens met 3.5 bar FPR zou wellicht nog gaan. 875's gaan heel lang goed, ook op 3bar.
in mijn 9-5 draai ik 875cc met 3.5bar FPR ( injectoren staan nu bijna gelijk aan 1000cc) en een 455 lph walbro in tank pomp. Injectoren beginnen nu alleen aan de kleine kant te raken :roll:.

875cc en 270+lph pomp zouden moeten volstaan voor een 400Pk aan de krukas op E85

Ik hoorde dat biesheuvel autosport vaten ging verkopen met E85, of dat waar is en te betalen dat is natuurlijk 2..

E85 trekt wel meer water aan. Dus als je het bewaard, bewaar het in goed afgesloten cans. Ik heb na 2 maanden opslaan geen nadelige gevolgen gehad met mijn E85, behalve dat het veel te snel weer op was ;-(+.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 25 aug, 2015 6:45

Andere fpr hoeft niet als hij 875 dekas erin zet met een mooi brandstofpompje die die wss al heeft kan je best makkelijk 350pk halen...... toen de mijne nog reed hielde de 875 er tog wel mee op bij 1.9bar :-P+
een fpr is iets goedkoper dan een pomp. en omdat de meesten hier toch niet verder dan ongeveer 320pk gaan.. en wel meelezen hier.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 25 aug, 2015 11:20

Kom heren... je kunt gewoon uitrekenen welke injector, fpr en pomp combo er nodig is. Zelfs hoeveel kwadraat je naar je pomp moet trekken.

370pk/500nm lijkt me overigens een hele mooie waarde voor die blazer. Heb je wellicht wat gegevens voor me qua voorontsteking / druk / afr / compressie / etc? Ben ik wel benieuwd naar :)

Ik heb het blok in mijn caab recentelijk opnieuw (laten) opbouwen. Gezien het mijn daily is en E85 in NL eruit gegaan is bij de gewone pomp ben ik voor een mooi setje deep dishes gegaan. Wil nu gaan kijken wat ik er met mijn 19T icm 278gr assen op 95 uit kan persen.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 25 aug, 2015 11:40

ReinO schreef:
een fpr is iets goedkoper dan een pomp. en omdat de meesten hier toch niet verder dan ongeveer 320pk gaan.. en wel meelezen hier.
Een hogere brandstof druk verkleint de opbrengst van je pomp juist alleen maar. Goede tip..

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 27 aug, 2015 17:32

ReinO schreef:Andere pomp en injectoren gaan prima tot 330pk.
Daarboven wel een andere fpr en injectoren.
Hoe kom je bij je bewering giulietta?
Verbruik op E85 is geloof ik een 30-40% hoger,dat moet je dus meer inspuiten. Als je met je originele spullen op benzine al richting de limiet zit ga je met E85 tegen een probleem aanlopen.

Ga maar eens bij Pieter van DP engineering buurten, die heeft veel ervaring met afstellen op E85. En ook met hoge vermogens. :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 27 aug, 2015 19:27

... en wij hier niet? :(

Bij een daily ligt het verbruik eerder zo'n 15% hoger. Soms zelfs minder. Onder vermogen kan je op E85 veel schraler draaien zonder pingel of te hoge egt's. Maar uiteindelijk houd alles natuurlijk op. Als je de keus hebt zou ik het zeker proberen!

Net weer een tank (a 70ct de liter) hier opgestookt. Geen circuit, maar is wel leuk om al die plastic led auto's in je spiegel kleiner zien te worden op de peage...

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » vr 28 aug, 2015 18:53

Hoor je mij niet zeggen...

ReinO vroeg mij iets en daar gaf ik antwoord op.Qua daily's op E85 zul je hier waarschijnlijk genoeg expertise op het forum kunnen vinden. Zou zelfs geen ander merk weten waar je meer info zou kunnen vinden. De auto waar het hier echter over gaat is geen daily en ook geen straatauto. De eisen die er aan gesteld worden zijn wat hoger.

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » vr 28 aug, 2015 21:24

Als ik zie dat maxmink samen met evo 400pk uit een 2.0t peuteren en lessen trekken uit een eerder opgeblazen motor, denk ik dat de raad die ze geven ook van toepassing is voor trackgebruik :-)

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 29 aug, 2015 8:37

giuliettaevo schreef:Hoor je mij niet zeggen...

ReinO vroeg mij iets en daar gaf ik antwoord op.Qua daily's op E85 zul je hier waarschijnlijk genoeg expertise op het forum kunnen vinden. Zou zelfs geen ander merk weten waar je meer info zou kunnen vinden. De auto waar het hier echter over gaat is geen daily en ook geen straatauto. De eisen die er aan gesteld worden zijn wat hoger.
Evo is ook bekend met de Trackday 9-3og, dus circuitervaring is er ook. :) (Weet alleen niet of die ook op E85 loopt?)

Plaats reactie