Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Wouter1973
Geregistreerd lid

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Wouter1973 » do 30 nov, 2023 15:48

Tubbe schreef:
do 30 nov, 2023 14:50
Mijn auto had problemen op LPG maar op benzine waren ze nog groter op zo’n moment.
Kortom bij een hoger octaangetal (e85 105, lpg 100-108) gaat het langer goed. Verbranding is met e85 ook koeler wat mogelijk een verschil maakt?
Dat is bijzonder. Want naar het octaangetal kijkend lijkt dit een logisch verhaal. Dan zou het pingelen de maatgevende factor worden voor wel of niet terugschroeven van het vermogen.
Maar ik heb een andere ervaring: juist op LPG eerder last van negatieve nIoff. Wat mij ook logisch lijkt omdat LPG trager (en heter) verbrandt. En dus meer baat heeft bij vervroegde ontsteking (die dus bij nIoff juist wordt verlaat). En ook meer Volts nodig heeft om te ontbranden dan benzine (vandaar dat op LPG de bougies nog wel eens gegapt worden).

vril-9000
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vril-9000 » vr 01 dec, 2023 8:11

Beste,

Ben ik blij dat ik dit topic gevonden heb; ik heb exact dezelfde (warmte) problemen waar ik en mijn garagist niet aan uit komen.

Lees ik het goed dat probleem voornamelijk optreedt bij getunede exemplaren en bij de nieuwere (wel en niet getunede) Dame Edna modellen?
Heeft iemand geprobeerd de originele software weer terug te zetten?

Een ander ding wat bij mijn auto opvalt zijn deze twee sensoren, die dicht boven de uitlaat zitten. Hiervan zijn de kabel omhulsels of kapot of broos:
- Bij de bovenste sensor is bij mij het rubber los gescheurd en dit zou kunnen betekenen dat die sensor (en kabel) aangetast kan zijn wat verkeerde meetwaarden registreert.
- Bij de onderste sensor is de buitenkant van de kabel broos/brokkelig en het zal mij niet verbazen dat die kabel aangetast is wat ook verkeerde meetwaarden genereert.

Heeft iemand deze sensoren - met kabels - al een keer vervangen? Deze sensoren lijken mij het meest gevoelig te zijn voor motortemperatuur en zeker bij tuning met 3" downpipe.

Afbeelding

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » vr 01 dec, 2023 10:13

vril-9000 schreef:
vr 01 dec, 2023 8:11

Een ander ding wat bij mijn auto opvalt zijn deze twee sensoren, die dicht boven de uitlaat zitten. Hiervan zijn de kabel omhulsels of kapot of broos:
- Bij de bovenste sensor is bij mij het rubber los gescheurd en dit zou kunnen betekenen dat die sensor (en kabel) aangetast kan zijn wat verkeerde meetwaarden registreert.
- Bij de onderste sensor is de buitenkant van de kabel broos/brokkelig en het zal mij niet verbazen dat die kabel aangetast is wat ook verkeerde meetwaarden genereert.

Heeft iemand deze sensoren - met kabels - al een keer vervangen? Deze sensoren lijken mij het meest gevoelig te zijn voor motortemperatuur en zeker bij tuning met 3" downpipe.
Dat is de APC driewepklep en de druksensor, als ik het goed zie. Ik heb deze reeds vervangen door nieuwe exemplaren, maar dit heeft bij mij het probleem niet opgelost. Het is volgens mij trouwens een misvatting dat dit probleem zich alleen voordoet bij de latere bouwjaren. Mijn 9-5 is van 2005 en heeft er ook last van.
Of vooral getunede auto's gevoelig zijn voor die negatieve nIoff weet ik niet. Mijn 2.3t is wel getuned. Kan me voorstellen dat er dan meer kans is op hitte / hogere temperaturen onder de motorkap, maar dat is een invulling die ik niet per se kan onderbouwen.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » vr 01 dec, 2023 10:20

Wereldwijd staan er verschillende berichten op allerlei fora, daar zijn het eigenlijk allerlei jaargangen maar geeft tuning wel vaker een probleem, wellicht omdat eigenaren dan ook hogere verwachtingen mogen hebben bij de prestaties en er ook navenant gebruik van maken. Ook zijn er verschillende berichten uit de VS waar mensen in andere klimaten rondrijden en dit al eerder hebben geconstateerd. Daarbij lijkt het wel zo te zijn dat ook die auto’s oorspronkelijk geen probleem hadden wat wijst op het degraderen van een of meer onderdelen waardoor het probleem over de tijd zich manifesteert. De DE’s vallen volgens mij op omdat hun koeling onder de kap minder is door het nieuw front ontwerp en ondanks hun lagere leeftijd sneller dit soort vergelijkbare klachten ontwikkelen.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » zo 03 dec, 2023 16:45

We pakken het onderwerp ergens in het voorjaar wel weer op. Met de huidige temperaturen nergens last van 8)

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » di 26 dec, 2023 12:47

Gisteren met drie extra passagiers een flink stuk gereden. Geen abnormaal hoge temperaturen, en toch merk ik dan dat het vermogen op een gegeven moment teruggeschroefd wordt. Op de terugweg (met alleen ikzelf aan boord) komt het vermogen dan weer terug. Dus wat ik hier ook al ergens las: de mate van belasting (extra passagiers of een aanhanger) is ook van invloed. :-S+

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 27 dec, 2023 14:54

Met meer passagiers en bagage moet de motor wat harder werken en wordt 'ie iets warmer. Niet iets wat je persé aan je dash of zelfs via ODB2/OpenSID ziet, maar de warmte van het blok verdeelt zich homogener door het metaal naar buiten. Dat betekent een hogere temperatuur onder de motorkap en dus meer opwarming van de luchtaanvoer.

vril-9000
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vril-9000 » wo 27 dec, 2023 19:58

Bij mij zie ik het volgende:

Bij een buitentemperatuur van 10 graden, start de auto met Tair=10 (is Tair uitgedrukt in graden celsius?).
Naarmate de motor warmer wordt zie ik dat de Tair hoger wordt. Zo klimt hij zo naar Tair=40.
Ik houdt hem niet continu in de gaten maar als Tair=40 heb ik een negatie Ioff en houdt de motor in.

Vraag: Hoe kan ik een Tair=40 hebben als het buiten 10 graden celsius is?
- Kan het zijn dat hij valse lucht aanzuigt (voorbij de intercooler)?
- Kan het zijn dat mijn lucht-temperatuur sensor in de inlaat defect is?
- Is dit Tair-getal niet gebaseerd op graden celsius?

Van de week zijn mijn freeze-spuitbussen binnengekomen.
Ik wil gaan ik experimenteren om dit koudemiddel op sensoren te spuiten
(normaal gebruik ik dit om defecte electronica componenten op te sporen).
Ik wil bij een negatieve Ioff telkens 1 sensor kortstondig bevriezen en kijken wat het resultaat is.

De sensoren/klepjes die ik wil testen zijn:

- Gasklephuis-solenoid
- Oxy-sensor in de uitlaat
- Map-sensor in de luchtinlaat
- Maf-sensor in de luchtinlaat
- Air bypass-klep in de luchtinlaat
- Intake luchttemperatuur-sensor
- Turbo-activator
- Vacuum-klepjes
- Krukas-sensor
- Bypass-klep in het koelsysteem
- Koelvloeistof temperatuur-sensor
- Stuk van de kabel die aan de cassette zit.

Wordt vervolgd!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 27 dec, 2023 20:45

Ipv op je SID te kijken kun je beter met T7suite loggen en in alle rust kijken wat er wanneer gebeurt.

Ik zie dat je in NB woont. Als je er zelf geen zin in hebt om je in de Suites te verdiepen, kan ik er wellicht een laptop aan hangen als je je test rig voorbereid hebt.

vril-9000
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vril-9000 » wo 27 dec, 2023 23:18

Dag EVO,

Graag wil ik gebruikmaken van jouw voorstel.
Ik heb je zojuist een intern berichtje gestuurd.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » zo 31 dec, 2023 11:43

vril-9000 schreef:
wo 27 dec, 2023 19:58

De sensoren/klepjes die ik wil testen zijn:

- Gasklephuis-solenoid
- Oxy-sensor in de uitlaat
- Map-sensor in de luchtinlaat
- Maf-sensor in de luchtinlaat
- Air bypass-klep in de luchtinlaat
- Intake luchttemperatuur-sensor
- Turbo-activator
- Vacuum-klepjes
- Krukas-sensor
- Bypass-klep in het koelsysteem
- Koelvloeistof temperatuur-sensor
- Stuk van de kabel die aan de cassette zit.

Wordt vervolgd!
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 31 dec, 2023 12:11

vril-9000 schreef:
wo 27 dec, 2023 23:18
Dag EVO,

Graag wil ik gebruikmaken van jouw voorstel.
Ik heb je zojuist een intern berichtje gestuurd.
Ik heb je toen ook geantwoord, heb je die nog ontvangen?

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » ma 11 mar, 2024 16:29

Nu het buiten weer wat warmer wordt merk ik ook weer dat de 9-5 steeds vaker inhoudt. Inmiddels begint het best irritant te worden dat een overwegend behoorlijk vlotte 9-5 (DionHPT getuned) nog maar amper met het verkeer meekomt als het vermogen door de ECU wordt teruggeschroefd. Met twee of drie inzittenden kan je de klok er op gelijk zetten dat dit gebeurt met deze temperaturen. Tijdens de winterperiode had ik nergens last van.
In dit topic komt nog steeds geen eenduidige oplossing naar voren, dus ik waak er even voor om geld te steken in het willekeurig aanpakken van allerlei zaken zoals een nieuwe intercooler of het na laten lopen van de kabelboom.
Zelf al eens e.e.a. gepost over mijn probeersels, vervangen van bepaalde onderdelen, andere DI cassettes en bougies etc, maar ik heb daar nog geen resultaat mee geboekt.
Iemand anders al eens systematisch bezig geweest met zaken, bepaalde sensoren vervangen wellicht, of op een andere manier ontdekt waar dit probleem toch in zit en hoe het opgelost kan worden?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 11 mar, 2024 18:02

Helaas is er nog steeds geen eensluidende oplossing. Ik heb zo'n beetje alle voor de hand en minder voor de hand liggende zaken vervangen, maar houd het probleem. Wel is het niet zo erg als bij jou, want bij deze temperaturen heb ik er echt geen last van. Dit is zo langzamerhand de heilige graal van de Saab rijders aan het worden; wie weet de uiteindelijke oorzaak hiervan. Op geen enkel forum, zowel nationaal als international is er een echte oplossing gevonden.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » ma 11 mar, 2024 18:31

Gele aero schreef:
ma 11 mar, 2024 18:02
Helaas is er nog steeds geen eensluidende oplossing. Ik heb zo'n beetje alle voor de hand en minder voor de hand liggende zaken vervangen, maar houd het probleem. Wel is het niet zo erg als bij jou, want bij deze temperaturen heb ik er echt geen last van. Dit is zo langzamerhand de heilige graal van de Saab rijders aan het worden; wie weet de uiteindelijke oorzaak hiervan. Op geen enkel forum, zowel nationaal als international is er een echte oplossing gevonden.
Dat klinkt hoopgevend 8)
Het gaat bij deze temperaturen op zich redelijk goed. Tot dat ik -bijvoorbeeld- even ga tanken als de motor goed op bedrijfstemperatuur is (als je op LPG rijdt moet dat toch om de paar honderd kilometer) en daarna weer verder rijd. Alsof tijdens de korte stilstand de temperatuur nog zo ver oploopt dat daarna kennelijk het vermogen teruggeschroefd wordt. Ik dacht: even een slinger geven aan het onderwerp. Misschien is er iemand die wél echt resultaat heeft bereikt en zijn of haar oplossing hier wil delen.

Plaats reactie