Stage 5 bmtastic , Te Koop in onderdelen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stage 4 / 5 +300 pk

Bericht door evo » vr 17 mei, 2013 9:48

Bmtastic schreef:Als je heel de post goed door gelezen hebt zie je dat er ook een WBL is .
Zie je ook dat er een nieuwe pomp op zit .
Om meer vermogen eruit te halen moet je een 4.0 FPR plaatsen ( op aanraden van jou).
Gijs heeft enkel data ter beschikking over deka's maar nog niet over een 4.0 FPR .

Van daar de vraag . :fight_poke: Wakker worden ;)
Je enthausisme is lovenswaardig. Echter bekruipt me het gevoel dat je nog niet precies weet wat je wilt, waarom en/of hoe?

Op wiens aanraden heb je een 4.0 bar FPR gekocht? Toch niet de mijne? Ik heb een link naar een STG4 setup van M@ptun gepost. Daar hebben ze het over een 3.5 bar FPR. Dat is 16% boven de normale druk. Ook geef ik aan dat hoger ook bestaat. Maar 4.0 bar is meteen 33% meer druk, da's best pittig. Ik zou dan op zijn minst je injectoren goed laten reinigen en nakijken.

Maar als je nu toch de M@tun site open hebt staan :wink: . kijk dan eens wat ze doen om met de latere 2.3L over de 300pk te komen... (http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=43" onclick="window.open(this.href);return false; ) Iets wat ze voor jouw model niet in hun assortiment hebben. Maar wat is o.a. het verschil tussen beide?

Ik wil niet zeggen dat de M@ptun manier de juiste of enige manier is maar het is wel een beproefde. Je hoort me overigens niet zeggen dat je naar M@tun moet gaan, maar hun site kan je een goed idee geven van wat een werkbare combinatie zou kunnen zijn. (Ben ondertussen overigens wel flink reclame voor ze aan het maken... zal d'r eens geld voor gaan vragen :-P+ )

Dus, een hogere brandstofdruk kan je meer vermogen opleveren. Hoe verder je van de standaard druk gaat hoe minder beproefde setups je zult vinden, dus zal er meer custom gemaakt moeten worden. O.a. Hirsch & Maptun hebben beide met 3.5 bar FPR's gewerkt. Nordic heeft zelfs "extreme" tunes geleverd met 3.8 bar FPR's. Tunes voor 4.0 bar FPR ben ik nog niet in het wild tegen gekomen, maar alles kan natuurlijk, vraag blijft echter waarom... je zou wellicht beter bij die vermogens naar een andere injector kunt grijpen.

WBL had ik idd over het hoofd gezien. Is alweer een poosje geleden dat ik je tread had gelezen. Zit ie er ook al werkend in? Nieuwe pomp ook? Top!

Succes!

Bmtastic
Geregistreerd lid

Bericht door Bmtastic » vr 17 mei, 2013 12:12

Bedankt voor deze nuttige info . :thumbup2:
Ik wil gewoon het maximum uit deze saab halen , zonder aan de pistons te komen .
Mijn idee 320pk .
En in eerder posts gaf je aan dat het mogelijk is met een 4.0 FPR . Vandaar dat ik daarop terug kwam .
Maar als ik alles zo eens ga vergelijken , ben ik idd beter met een ander spruitstuk en nieuwe deftige Deka's :wink:
Die wbl (Logworks) komt erin als de 3" eronder hangt .
Moet nog ff op Gijs wachten . Is nog niet binnen . Hij verwacht hem volgende week .
*Die maptun info is top :wink: enige wat ik nog niet heb is uiteraard de software de injectoren en Full exhaust .
We zijn dus goed opweg :mrgreen:
Grtjs Steve

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 17 mei, 2013 12:28

Spruit met deka's is de netste oplossing.

4bar fpr is idd nogal pittig. Je gaat dan wel erg ver afwijken van de stock werkdruk, nevelbeeld kan gaan veranderen etc. Lekker stock fpr laten zitten en deka's nemen..

Logworks is trouwens software om log's mee uit te lezen en te kunnen loggen, niet een ding dat je in de uitlaat schroeft ;-).

Volledig dikke knalpijp is niet nodig, alleen de downpipe, daarna zijn de gassen al genoeg afgekoeld!

Bmtastic
Geregistreerd lid

Bericht door Bmtastic » vr 17 mei, 2013 12:32

Daar ben ik ook voor gegaan ;)

Afbeelding

Bmtastic
Geregistreerd lid

Bericht door Bmtastic » vr 17 mei, 2013 21:11

Zoals verwacht is de intercooler ietsje te VETgekocht .
De condensor zou dus idd naar achteren moeten . De originele intercooler eruit .
En dan ff kijken hoe we verder kunnen met de slangen .
Een beetje mispakt aan het fijne karweitje :wink:

Afbeelding

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 17 mei, 2013 21:44

Maar als je 'm er dan toch tussen gefrommeld krijgt wel vet, ook al is ie iets minder plug & play. 8)
Veel succes!

Bmtastic
Geregistreerd lid

Bericht door Bmtastic » ma 20 mei, 2013 17:51

Zou het wat uitmaken :?:
:-P+

Afbeelding

Soms moet je in het leven offers maken

Hij hangt er dus onder , welliswaar zonder Condensor .
Hoe we dit gaan oplossen zien we later wel . Het is niet dat we in een subtropisch klimaat wonen :wink:

Deftige steunen ga ik morgen op het werk tijdens de pauze wel snel maken :)

Afbeelding

Voorheen had ik met flinke motor belasting intake
ALU delivery 50 - 65 °
PVC delivery 35 - 42°
NU 27 -31°

En dit in bebouwde kom .

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 20 mei, 2013 17:59

Was ik al bang voor.. Een 9-5 zonder AC zou voor mij persoonlijk geen optie zijn. Zweet je kapot met dat leder. En in de winter beslaan je ruiten niet omdat de airco ook het vocht onttrekt.

Heb je de inlaat themperatuurs wel met de gelijke buiten themperatuur gemeten (tijdje terug was het warmer dan afgelopen dagen namelijk..).

Mijn IAT is 9 graden boven buiten themp onder cruisen, vind ik prima. Vermogen word niet beperkt door de inlaat themperatuur :-)..

Lekker bezig!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 20 mei, 2013 18:30

Wow wat een verschil! Pvc zei je? Zoals Rein? Heb je daar ook een foto van?

Bmtastic
Geregistreerd lid

Bericht door Bmtastic » ma 20 mei, 2013 18:42

AlexJ schreef:Wow wat een verschil! Pvc zei je? Zoals Rein? Heb je daar ook een foto van?
Afbeelding

Ik moet wel zeggen , ongeacht buiten temp. bleef mijn intake rond de 35-38 (autosnelweg)
Bebouwde kom 42-45
Maar nu met deze intercooler beduidend minder . ZEKER 10°!
Vermogen word niet beperkt door intake temp. ?
Echt wel ...
Ik merk duidelijke prestatie verschillen met intake 60+ 45+
30°
De condensor zou wel gepast hebben , maar had ik nu ff geen baat bij :wink:
Auto moest snel weer in mekaar zitten . Morgen weer werken .
Hier en daar nog wat aanpassen en wat friemelen en we hebben weer plaats zat :)
Nu nog wat wachten op de 3" Downpipe . Volgens Gijs deze week dus .
Dat gaat weer een enorm verschil zijn ! Weer 2 stages omhoog qua rijervaring :wink:

baas 2.3
Geregistreerd lid

Bericht door baas 2.3 » ma 20 mei, 2013 19:03

je kunt ook kiezen voor geventileerde stoelen..
en de pomp van de ac eraf schroeven scheelt ook vermogen en gewicht haha

mooi project verder 320 pk is ook echt het randje voor de internals.

doen ze hier in belgie niet moeilijk over zon andere intercooler?

gr swen baeten

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » ma 20 mei, 2013 19:09

Geventileerde stoelen is leuk voor erbij, maar ontwasemfunctie hebben ze niet en de ruimte ècht verkoelen ook niet. Maar met wat friemelen moet het toch wel passend te maken zijn? Anders overstappen op een Hirsch/realcar/04 Aero neus dan heb je wat meer speelruimte.

Bmtastic
Geregistreerd lid

Bericht door Bmtastic » ma 20 mei, 2013 19:09

baas 2.3 schreef: doen ze hier in belgie niet moeilijk over zon andere intercooler?
dat word gewoon een extra tuning keuring .
En de intercooler gaat niemand zien . Hangt toch een bodemplaat onder , en vooraan met bumper , zie je niks meer .

Je intercooler kan toch gewoon stuk zijn , en heb ik ff een bling bling eronder gehangen :-P+

Bmtastic
Geregistreerd lid

Bericht door Bmtastic » ma 20 mei, 2013 19:14

Ik heb een leuk aanbod gekregen via fB van een Prof. Tuning bedrijf .
Voor een upgrate ander spruitstuk , nieuwe deka's , Remap .(alles gebeurt ter plaatse)
Ze beloven me minimum 320 pk. En dat is idd op het randje , daar ik nog standaard ingewanden heb in mijn Body :wink:
Alles is dus upgrate behalve mijn blokkie :wink:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 20 mei, 2013 20:25

Bmtastic schreef: Vermogen word niet beperkt door intake temp. ?
Echt wel ...
Ik merk duidelijke prestatie verschillen met intake 60+ 45+
30°
Ik sprak ook over mezelf, hij regelt bij mij nog niet terug op zijn iat, doet hij pas bij 50 graden ofzo. En dat haal ik niet, zelfs niet na een aantal pulls met dik 1300 mg/c till red line 8-). Straks met water injectie hoop ik hem onder de 40 graden te krijgen met buiten themp van 20 graden..

Ben benieuwt hoe je blokje het vol gaat houden, 320 is toch al wel een beetje over het randje..

Als je airco buiten sluit zou ik er gewoon een andere riem opleggen.

Plaats reactie