Over wie zou het hier gaan?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gesloten
Marc
Lid van verdienste

Over wie zou het hier gaan?

Bericht door Marc » zo 20 mar, 2005 3:21

:mrgreen:

TUNING PIRATES
An English tuning company use illegal copies of Maptun software, and label them as their own!

Maptun hereby want to inform that an English tuning company sells Maptun's stage1 software for the Saab 9-5 2,0 LPT (B205E), and has also sold copies of our stage 3 software for the 9-3 Viggen (B235R). We do not yet know if this company has copied and sold Maptun software for other Saab models, but are of course investigating the matter further.

The last incident was when an exchange unit was returned to us from a customer in Asia. This exchange unit was supposedly a stage 1 software for the 9-5 B205E engine from the English Saab tuner, but the software in the ECU was a 100% PURE COPY of our stage 1 for the same model.

Every single MAP and parameter (exept the Win number) was identical with Maptun's software and it also has Maptun's proprietary scrambling procedure in it. The hardware number, which is unique to each single vehicle, found in the "English" software is also exactly identical to that from one of our Swedish cars. In this case the hardware number (23755R099802253) is from 2002, and belongs to the stock software from a 9-5 B205E in Borås, Sweden.

The company in question is a well reputed company, with a number of years' experience from Saab tuning. They also market themselves as a highly skilled company.

We at Maptun think this is very sad.

Best Regards, Maptun Sweden

http://www.maptun.com/pirates.php?PHPSE ... c55ceaeb32

doktorevil
Geregistreerd lid

Re: Over wie zou het hier gaan?

Bericht door doktorevil » zo 20 mar, 2005 4:27

Begint de naam met een 'A'?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 20 mar, 2005 4:41

en het eindigt op bbott Racing :lol:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » zo 20 mar, 2005 8:54

Dan ga je laaaaaaaaaaaag als gerenomeerd tuner!!

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » zo 20 mar, 2005 11:35

Maptun Ruleeezzz! ontkennen heeft geen zin meer :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 20 mar, 2005 12:50

Zou SAAB de software van Maptun ook niet als een illegale kopie zien?

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » zo 20 mar, 2005 13:56

Jumping to conclusions? Of staat het vast dat het Abbott is? Ik kan het mij haast niet voorstellen.

Er zijn overigens nog meer Engelse tuners, zoals Trent bijvoorbeeld....!

Ewout

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » zo 20 mar, 2005 23:01

Volgens mij liggen de heren monteurs van Trent tegenwoordig meer onder Impreza's dan onder Saabs....

So that kind of narrows it down, doesn't it?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 21 mar, 2005 1:12

verde900 schreef:Zou SAAB de software van Maptun ook niet als een illegale kopie zien?
Ik denk het niet, mocht het immers over dezelfde software gaan dan zou maptun niet echt succesvol zijn :wink:

@ Ewout

Buiten trent en abbott ken ik geen Engelse tuners. En een Engelse tuner die enorm met zichzelf oploopt.... daar ken er ik maar 1 van

Superwox
Geregistreerd lid

Bericht door Superwox » za 23 apr, 2005 1:50

Ik kan mij voorstellen dat een firma als Maptun er niet blij mee is dat zij constateren dat een "derde" actief is met het maken van een kopie van hun software. Overigens, ik rij zelf met een Maptun kast en ben daar uitermate tevreden over.

Ik denk dat we een aantal zaken niet uit het oog mogen verliezen. Het is met de hedendaagse techniek niet langer onmogelijk om software te kopieren. In de huidige computersoftware worden diverse versleutelingen gemaakt om er voor te zorgen dat deze niet gekopieerd kan worden. En toch lukt het. Zelfs wanneer er miljoenen kostende maatregelen genomen worden.
Als een doorgewinterde Nerd (met alle respect) een complex software pakket aan de praat weet te krijgen, hoe moelijk is het dan om een Chip uit een Trionic kast te benaderen, in te lezen en te branden/kopieren?
Ik wil niet zeggen dat het zo gepiept is, maar het is te realiseren!

Wanneer Maptun er 100% zeker van is dat hun software gekopieerd is en dat men weet wie het gedaan heeft, dan moeten ze het betreffende bedrijf aanklagen wegens schending van hun auteurs / ontwikkelingsrechten i.p.v. insinueren dat een zeker bedrijf uit een zeker land met grote waarschijnlijkheid hun software heeft gekopieerd. We weten allemaal dat zich meerdere bedrijven in Engeland bezig houden met tuning en dat beperkt zich niet alleen tot Abbott and Trent. Dus, voor we me modder gaan gooien, laten we eerst afwachten en laat de partijen die het aangaat maar uitzoeken en bewijzen wat er werkelijk aan de hand is.

Vooralsnog is dit forum een onafhankelijk formum dus laten we niet suggestieve vermoedens plaatsen..... Toch ?

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » vr 29 apr, 2005 8:54

Superwox schreef: Wanneer Maptun er 100% zeker van is dat hun software gekopieerd is en dat men weet wie het gedaan heeft, dan moeten ze het betreffende bedrijf aanklagen wegens schending van hun auteurs / ontwikkelingsrechten i.p.v. insinueren dat een zeker bedrijf uit een zeker land met grote waarschijnlijkheid hun software heeft gekopieerd. We weten allemaal dat zich meerdere bedrijven in Engeland bezig houden met tuning en dat beperkt zich niet alleen tot Abbott and Trent. Dus, voor we me modder gaan gooien, laten we eerst afwachten en laat de partijen die het aangaat maar uitzoeken en bewijzen wat er werkelijk aan de hand is.

Vooralsnog is dit forum een onafhankelijk formum dus laten we niet suggestieve vermoedens plaatsen..... Toch ?
Ik denk dat het een probleem voor maptune is om e.e.a. aan te tonen want hoe doe je dat. Andere partij kan gewoon volhouden dat zij het zelf ontwikkeld heeft, toch?

Superwox
Geregistreerd lid

Bericht door Superwox » do 05 mei, 2005 19:04

diverse eerdere berichten waaronder Maptun schreef:
... We do not yet know if this company has copied and sold Maptun software for other Saab models, but are of course investigating the matter further....

... The hardware number, which is unique to each single vehicle, found in the "English" software is also exactly identical to that from one of our Swedish cars. In this case the hardware number (23755R099802253) is from 2002, and belongs to the stock software from a 9-5 B205E in Borås, Sweden.....
Als ik het verhaal van Maptun mag geloven weten ze ze exact over welke kast het gaat en in welke auto deze werd aangetroffen. Als Maptun de administratie goed heeft bijgehouden weten zij ook aan wie de betreffende kast destijds verkocht is en moet het voor hen geen probleem zijn om nader onderzoek uit te voeren. Als men het echt wil weten.... bestel dan "undercover"een kast bij de tuner waarvan je vermoed dat deze de software kopieert en lees hem vervolgens uit. Dan weet je in ieder geval of de kast rechtstreeks ergens vandaan komt of dat een ander er mee heeft lopen klooien.

Stel je voor dat ik het lezen en kopieren beheers... Ik theorie kan ik dan een kast van maptun lezen en kopieren in een standaard kast. Vervolgens plak ik er een stikker op van een bekende tuner en biedt het hele zaakje "2e hands" aan..... De koper wil na een jaar of wat een hogere stage en komt met zijn kast bij Maptun.... tadaaaaa poppen aan het dansen....

(or Am I overreacting?)

Nog even voor alle duidelijkheid.... Ik rij zelf met maptun software en ben derhalve niet gelieerd aan een specifieke tuner en gebruik alles door elkaar (vlees bij de slager en brood bij de bakker en niet andersom)

Wat mij op het forum tegenvalt zijn de de insinuaties die snel gemaakt worden.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 05 mei, 2005 21:17

Met deze zin:
The English company in question is a well reputed company, with a number of years' experience from Saab tuning. They also market themselves as a highly skilled company.
weet elke saabrijder over wie het gaat, overhaaste insinuaties kan je het dus moeilijk noemen.

Wat er verder van het verhaal waar is, of het toeval is of niet en of er nog meer gevallen zijn zal de toekomst uitwijzen en moeten ze zelf maar uitzoeken.

Mijn punt is alleen dat de naam eigenlijk genoemd wordt in het bericht van Maptun. Dat het rekensommetje 1+1=2 hier gemaakt wordt, kan je het forum toch moeilijk kwalijk nemen.

Superwox
Geregistreerd lid

Bericht door Superwox » do 05 mei, 2005 22:12

Ik begrijp je punt Marky, en je bent een geschikte vent dus No hard feelings!
Echter, als Maptun 100% zeker weet over wie of wat het gaat, laat hen het dan ook publiekelijk bekend maken en geef geen vage, doch gerichte, omschrijvingen!

Ergo, geef het beestje een naam, nu wordt er alleen een stok uitgereikt en laat men anderen, op aanwijzing, een hond zoeken om op te slaan....
Dit valt mij van Maptun, en laat ik eerlijk zijn, van de forumleden die hier klakkeloos in meegaan een beetje tegen....
Nogmaals, ik heb de waarheid niet in pacht, maar jullie mijn inziens ook niet.

Ik stel voor dat we de discussie laten voor wat het is en het recht laten spreken op het moment wanneer daarom gevraagd wordt door één van de partijen die het persoonlijk aangaat. Wij zijn ten slotte de publieke tribune en niet de jury.

Goed plan?

Gesloten