Mijn 'nieuwe' LPT'; Brandstof probleem? Herkent iemand dit??

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
DV
Geregistreerd lid

Mijn 'nieuwe' LPT'; Brandstof probleem? Herkent iemand dit??

Bericht door DV » za 09 apr, 2005 23:04

Dag allen,

Zojuist mijn 'nieuwe' dagelijkse Saab opgehaald na transplantatie van een 15000km geleden volledig door Elferink gereviseerd blok.

Deze job is extreem netjes gedaan, ben ik echt heel happy over!
Het gaat overigens over mijn 5drs 900LPT aut.
De bak is 60k oud en de motor dus nu 15k....De auto voelt dan ook lekker strak en 'vers' aan.

Na ongeveer 400 'proefkilometers' gebeurt er echter het volgende;

(Even goed om te weten dat: Het gaspedaal mechanisch normaal functioneert, de gaskabel werkt en bedient gewoon soepel de gasklep.)

De motor is warm, ik heb nog niet gekeken wat er bij koude motor gebeurt, dat komt morgen dus...enfin.

Als ik start, klimt de motor direkt na aaslaan gedurende een halve seconde naar 2500 toeren. Vervolgens loopt hij stationair.
Het stationair toerental is wel konstant, maar niet altijd even hoog. (dus na starten of bijv.bij stoplicht is het niet altijd gelijk)

Bij gasgeven vanuit stilstand pakt de motor op, om heel kortstondig stil te vallen en direkt weer op toeren te komen.
Dit gebeurt bij elke snelheid.

Vervolgens kan ik wel konstante snelheden rijden maar niet boven ongeveer 50km/u. Daarboven veranderd mijn gaspedaal namelijk in een soort 'aan/uit knop'
Konstante snelheid rijden is dan niet meer goed mogelijk.

Voorbeeld:

Ik trek op (niet vol gas) tot bijv. 120km/u. Wanneer ik die snelheid bereikt heb lift ik minimaal, om de gaspedaalstand te vinden die deze snelheid vast kan houden.
Ik blijf langzaam liften terwijl er niets gebeurt en dan ineens, wordt de brandstof toevoer afgesloten, lijkt het.
Dan houd ik mijn voet in die stand en blijft de auto snelheid verliezen tot 70km/u en dan wordt 't me te link op de snelweg...

Geef ik vervolgens langzaam gas, dan gebeurt er eerst weer een tijdje niets terwijl ik het gaspedaal langzaam in blijf trappen, en plotseling trekt de motor weer op.Ik houd mijn voet op dat moment stil en als de auto stopt met acceleren, gaat het gas weer 'dicht'.

Ik kan wel de hoeveelheid acceleratie bepalen, maar kan niet in deellast een konstante snelheid vasthouden.

Wie weet wat hier aan de hand is?

BVD voor de reacties....

marq101
Geregistreerd lid

Re: Mijn 'nieuwe' LPT'; Brandstof probleem? Herkent iemand d

Bericht door marq101 » zo 10 apr, 2005 0:24

Het enige dat ik voor het slapen kan verzinnen is: kijk eens naar de tps=throthle position sensor=weerstand die vastzit aan gasklephuis en info geeft aan de ecu over de stand van de gasklep

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » zo 10 apr, 2005 11:26

Een soortgelijk probleem had ik laatst bij mijn 900 (wel fpt, maar dat zal niet veel verschillen denk ik). Bij mij was het echter zo erg dat stationair ook niet meer mogelijk was en het eigenlijk een aan-uit situatie was, ook de turbodruk was weg (geen turbo en geen reactie op de drukmeter). Kon zelf niet goed achterhalen waar het door kwam. Uiteindelijk bleek het een rubber dat niet goed meer afsloot waardoor er valse lucht werd aangezogen. Nieuw rubber en probleem was opgelost. Ik zou zeggen controleer alle slangen en afdichtingen.

Monteur dacht overigens eerst dat de wastegate vast zat en niet meer werkte, omdat de turbo het dus niet meer deed. Dit was echter niet het geval, maar zou het misschien ook nog kunnen zijn. Probeer of de stang van de wategate nog beweegt. Weet eigenlijk niet of die op een lpt zit.

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » zo 10 apr, 2005 11:29

Waarschijnlijk dat het dit niet is maar het zou ook volgens Haynes kunnen en is zo gedaan, (heb dat zelf al eens gehad met blokwissel in een Golf): Check ff of je brandstoftank niet vacuum zuigt, m.a.w. is de tank beluchting niet dicht?

Check ook alle vacuumslangen. Het wordt vak genoemd en heb dit bij mijn T8 ook aantal malen gedaan, bleken er toch twee gescheurd te zijn en auto loop weer beter.
Loop ook alle stekkerverbindingen na, zodat je zeker weet dat het aan slang -en stekkerverbindingen niet ligt.
Ga daarna je brandstofsysteem na zoals voorgaande al aangaf.
Succes
:wink:

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » zo 10 apr, 2005 11:35

Niels, als die niet erop zat zou je de volle en maximale turbodruk hebben die je turbo levert!! :twisted:
Je motor rijdt dan HEEL EVEN fantastisch om het ff daarna nooit meer te doen.
Alle turbo's hebben een wast-gate om hun druk te regelen waardoor ook de turbo-lag minder wordt.

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » zo 10 apr, 2005 11:56

Lekkere monteur heb ik dan :wink:

DV
Geregistreerd lid

Bericht door DV » zo 10 apr, 2005 17:47

Beste Mensen,

Problem Solved!!!!

In de buis tussen het luchtfilterhuis en de turbo (inlaatkant dus) zit met een rubber mofje een slang van de carterontluchting. Mofje lekte, vastgezet met 'n tiewrapje en alles loopt weer fantastisch!!

En passant ook nog 'n o-ringetje van de tweede injector vervangen, die sloot niet goed af.

Er was dus veel onregelmatigheid in 't vacuum binnen het inlaatsysteem en daardoor werd de ECU natuurlijk in de war gebracht en kon niet meer precies in deellast regelen...'t was of een te arm of een te rijk mengsel.

Overigens, Turbolag is het verschijnsel dat tussen het moment van vol gas geven en het verkrijgen van turbodruk, een tijdsverschil zit.
De wastegate is dan dicht om zo snel mogelijk druk op te bouwen.
Als de wastegatebediening vast zit, staat hij open of dicht oftewel je krijgt teveel druk of je krijgt geen druk...

Wel bedankt voor het meedenken!!!!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 11 apr, 2005 13:40

Hé David,

heb je al foto's van je nieuwe bolide en de andere 2?

DV
Geregistreerd lid

Bericht door DV » ma 11 apr, 2005 20:42

Wordt aan gewerkt, Willem.

Vanochtend keerde het probleem weer terug..... :cry:
De motor liep ook behoorlijk warm voor 't stoplicht. Eeen en ander wijst op een te arm mengsel. Ik wil hem nu terugbrengen naar Ton, die kan er dan eens op z'n gemak naar zoeken. Ga ik ondertussen de velgen laten restaureren en in twee(!) kleuren laten coaten bij Wheeltrim :wink:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 11 apr, 2005 22:24

Wheeltrim..... Hou je portefeuille vast!! Erg mooi maar niet goedkoop.

Is het niet zo dat een twotone velg een gekleurd hart en een gepolijste rim heeft? Polijsten kunnen ze ook bij wheeltrim, ik kan mij voorstellen dat dat mooier is dan in twee kleuren poedercoaten.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 11 apr, 2005 22:34

Wheeltrim is zeker niet goedkoop.
Maar ik kreeg vandaag mijn Inca's terug. Echt vakwerk. Grote klasse.

DV
Geregistreerd lid

Bericht door DV » ma 11 apr, 2005 22:45

Polijsten blijft niet langer dan een paar maanden mooi...als je geluk hebt of als je er niet mee rijdt langer.
Mijn auto wil ik dagelijks rijden en dan is poedercoaten gewoon meer praktisch.
De freak ziet het wellicht, maar mooi is voor mij alleen leuk als het ook praktisch is.(in dit geval)

Leuk om te horen dat ze daar goed werk leveren, dat sluit aan bij de buitengewoon heldere communicatie die ik met 't bedrijf had via de telefoon!
En de kosten? Ach ja, ik koop er zeker nog geen vier nieuwe voor!

Nou, verder maar niet meer 'off topic' dan?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » di 12 apr, 2005 21:29

polijsten niet goed voor dagelijks gebruik?ze draaien de velg rand af en dan komt er een blanke lak laag over van heb ik me jou daar.het is mischien nog wel beter als gewone wheel lak.

DV
Geregistreerd lid

Bericht door DV » di 12 apr, 2005 22:24

Je hebt gelijk, maar dat doen ze niet als je het hart van de velg antraciet gecoat wilt hebben, zoals ik wil.
De lak over het gepolijste deel combineert dan niet goed met de coating van het hart, dus laten ze dan de gepolijste rand blank. Zo zegt mij althans de man van Wheeltrim.... Zelf ben ik geen expert, dus ik neem dat van hem aan. :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 12 apr, 2005 23:07

DV schreef:Je hebt gelijk, maar dat doen ze niet als je het hart van de velg antraciet gecoat wilt hebben, zoals ik wil.
De lak over het gepolijste deel combineert dan niet goed met de coating van het hart, dus laten ze dan de gepolijste rand blank. Zo zegt mij althans de man van Wheeltrim.... Zelf ben ik geen expert, dus ik neem dat van hem aan. :wink:
Een gelakte rand oxydeerd al vrij snel, laat staan een ongelakte gepolijste.

Plaats reactie