Nokkenas tunings, Enem 276

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
maxmink93
Geregistreerd lid

Nokkenas tunings, Enem 276

Bericht door maxmink93 » ma 01 sep, 2014 22:16

Hi,

Onlangs een set Enem 276graden 10,4mm lift nokkenassen gekocht voor de 9-5. Redelijk heftige jongens.

Zijn er mensen met ervaring met deze assen, of met "snelle" nokkenassen in het algemeen.

Ik heb al verschillende timing settings geprobeerd. Enem zegt dat ze eigenlijk op de stock SAAB tandwielen al goed zoude moeten lopen. Echter krijg ik met de stock tandwielen een lift van 2,65 mm @ TDC op de inlaat en 2,5 mm @ tdc voor de uitlaat. Enem geeft zelf 1,7 mm @ TDC voor de inlaat op en 1,4 mm @ TDC voor de uitlaat.

Ik heb al verschillende settings geprobeerd (waarde = lift @TDC):
Inlaat: uitlaat
1,1 1,4
1,6 1,4
1,1 1,0
2,0 1,8
2,65 2,5

Het enige wat bij mij verandert is de stationair loop, Deze word bij meer lift @ tdc heel slecht. En dan niet het normalen "brop brop brop" wat je verwacht, maar echt op 3 cilinders lopen wanneer hij koud is etc, dit doet hij dan over het volledige toeren bereik.
Ga ik minder lift draaien @ TDC dan gaat hij rustiger stationair lopen en valt hij minder snel uit wanneer je aankomt bij het stoplicht en de koppeling intrapt, en dus stationair zou moeten draaien.

Wat niet verandert is de hoeveelheid turbo druk/luchtmassa verhouding. Waarbij ik met mijn B204 assen 1,9 bar draaide in combinatie met 1450mg/c tot soms 1500 mg/c. Draai ik nu nogsteeds 1,9 bar en maar 1250 mg/c. Oftewel, de lucht gaat gewoon niet de motor in.

Ik heb contact gehad met de Enem om ze terug te sturen en ze na te laten meten. Maar dat wil ik eigenlijk uitstellen omdat ik zeker wil weten dat het niet aan mij of mijn setup ligt. De lift heb ik zelf na gemeten en deze klopt. De nokken lijken ook op de juiste positie geslepen te zijn (uitlaat en inlaat zijn dus niet tijdens het slijpen om gedraaid)

Kennissen in zweden draaien ook deze nokkenassen (allemaal dik over de 600pk) op gewoon de OEM saab tandwielen. Lift @ TDC konden ze me niet vertellen, wisten ze zo even niet.

Is er iemand met Ideeën hoe ik die lucht de motor in krijg ipv tegen een gesloten klep aan staat te duwen :| ?

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Nokkenas tunings, Enem 276

Bericht door tanisha » ma 01 sep, 2014 23:33

leg ze eerst eens naast je oude en standaard nokkenassen ga dan eerst eens even rustig kijken, vergelijken en meten

toen ik de spec koppeling naast een gewone 9-3 koppeling hield en ging meten werd het een en ander snel duidelijk en kwamen de fouten aan het licht

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 01 sep, 2014 23:58

Dat heb ik dus al gedaan, was het eerste wat ik deed. Ze naast OEM nokkenassen leggen.

Maar nu is dat heel lastig te vergelijken, omdat de vorm juist anders moet zijn van de nokken, ze zijn echt een klap groter. Echter kon ik wel zien dat de nokken op de zelfde plek zitten ten opzichte van de oem nokkenassen. Lift na gemeten, en deze is zoals de specs opgeven, 10,4mm.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 02 sep, 2014 0:25

dan zouden ze goed zijn ik zou zelf eerst de verstelbare tandwielen achterwege laten en met standaard gaan werken dat moet immers werken volgens de fabrikant!

ga anders eens een software stapje terug naar voor de verstelbare nokkenas tandwielen

er is iets wat niet strookt met je nieuwe nokken assen en je zal hier en daar een stapje terug moeten om uit te vinden wat

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 02 sep, 2014 0:37

Ik heb ook eerst gedaan wat Enem zei, OEM saab wielen gebruiken. Als ik dit deed dan liep hij op 3 cilinders wanneer hij koud was (zo klonk het), miss fire's all over the place. En was er niet mee te rijden. Ook had ik een lift van 2,65 op de inlaat @ TDC en 2,5 voor de uitlaat @ TDC. Terwijl Enem 1,7 Voor de inlaat opgeeft en 1,4 voor de uitlaat.

Ze staan nu 100% op Enem specs. Ga het nu nog maar is proberen :|..

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 02 sep, 2014 0:47

je weet 100% zeker dat je hem op tijd hebt zo in de late uurtjes maak je wat sneller een foutje door vermoeidheid

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 02 sep, 2014 2:03

Het op tijd zetten is niet een kwestie van merktekens. Dat doe je door een x hoeveelheid lift @ TDC. En normaal gesproken krijg je een begin waarden. En vanuit daar ga je fine tunen. Dus je bent continu aan het spelen met je timing.

Dat is iets wat ik dus afgelopen 2 weken bijna iedere avond aan het doen ben. Maar ondanks mijn aanpassingen merk ik 0,0 verschil.

Ik heb vanavond wat ideeën uitkunnen wisselen met iemand uit de trekker trek scené.
Morgen weer een nieuwe dag van probeersels.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » di 02 sep, 2014 20:42

Op uksaabs.co.uk zitten ook nog een paar freaks die dit soort dingen doen, incl de techs van neobrothers.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 03 sep, 2014 22:33

Morgen gaan de Enem 276's er weer uit.

Gister avond de uitlaat iets later gezet zodat er minder overlap is.
Resulteerde in iets meer luchtmassa.

Vandaag de inlaat weer iets verlaat. En meteen weer minder luchtmassa.

Samen met Rob van der waal gaan we de de Enem's na meten. En een set van B204 assen om een goede 0 lijn te hebben.

Waarschijnlijk kunnen we dan uit de uitkomst daarvan een mogelijk kloppende timing berekenen.

Word vervolgt.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 03 sep, 2014 23:17

:bow:

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » vr 05 sep, 2014 7:42

Als je wilt weten hoe de nokkenassen staan t.o.v. andere getunde auto's kun je het beste kijken naar het aantal krukasgraden waar je max lift hebt. Dan weet je ook gelijke hoeveel overlap je in graden hebt. Kijk eens op de site van kent cams 274 graden komt haast niet voor je kunt op site van kent een product catalogus downloaden hierin staat veel info. Verwacht dus zeker geen stationair loop. deze zal je waarschijnlijk moeten verhogen naar 1000 of 1200 rpm.

Plaats reactie