Onlangs een set Enem 276graden 10,4mm lift nokkenassen gekocht voor de 9-5. Redelijk heftige jongens.
Zijn er mensen met ervaring met deze assen, of met "snelle" nokkenassen in het algemeen.
Ik heb al verschillende timing settings geprobeerd. Enem zegt dat ze eigenlijk op de stock SAAB tandwielen al goed zoude moeten lopen. Echter krijg ik met de stock tandwielen een lift van 2,65 mm @ TDC op de inlaat en 2,5 mm @ tdc voor de uitlaat. Enem geeft zelf 1,7 mm @ TDC voor de inlaat op en 1,4 mm @ TDC voor de uitlaat.
Ik heb al verschillende settings geprobeerd (waarde = lift @TDC):
Inlaat: uitlaat
1,1 1,4
1,6 1,4
1,1 1,0
2,0 1,8
2,65 2,5
Het enige wat bij mij verandert is de stationair loop, Deze word bij meer lift @ tdc heel slecht. En dan niet het normalen "brop brop brop" wat je verwacht, maar echt op 3 cilinders lopen wanneer hij koud is etc, dit doet hij dan over het volledige toeren bereik.
Ga ik minder lift draaien @ TDC dan gaat hij rustiger stationair lopen en valt hij minder snel uit wanneer je aankomt bij het stoplicht en de koppeling intrapt, en dus stationair zou moeten draaien.
Wat niet verandert is de hoeveelheid turbo druk/luchtmassa verhouding. Waarbij ik met mijn B204 assen 1,9 bar draaide in combinatie met 1450mg/c tot soms 1500 mg/c. Draai ik nu nogsteeds 1,9 bar en maar 1250 mg/c. Oftewel, de lucht gaat gewoon niet de motor in.
Ik heb contact gehad met de Enem om ze terug te sturen en ze na te laten meten. Maar dat wil ik eigenlijk uitstellen omdat ik zeker wil weten dat het niet aan mij of mijn setup ligt. De lift heb ik zelf na gemeten en deze klopt. De nokken lijken ook op de juiste positie geslepen te zijn (uitlaat en inlaat zijn dus niet tijdens het slijpen om gedraaid)
Kennissen in zweden draaien ook deze nokkenassen (allemaal dik over de 600pk) op gewoon de OEM saab tandwielen. Lift @ TDC konden ze me niet vertellen, wisten ze zo even niet.
Is er iemand met Ideeën hoe ik die lucht de motor in krijg ipv tegen een gesloten klep aan staat te duwen