Enkele weken geleden mijn eerste grote liefde bedrogen door een jonger exemplaar… Na jaren trouwe dienst en een onbeschrijfelijk rijgenot heb ik mijn oude 9-3 LPT ingeruild in een TTID. (beetje moeten bijleggen uiteraard
Mijn vriendin is lyrisch over het verschil in rijgedrag tussen de TTID en de 9-3 LPT. Zelf kan ik geen slecht woord zeggen over de TTID, tenzij dan dat ik me persoonlijk alleszins bijzonderder voelde in mijn oude 9-3. Hoewel deze auto veel meer opties heeft dan ik gewend was, is er iets essentieels dat ontbreekt : het oer-saabgevoel !
To the point: Ik had mijn ttid graag getuned naar plus/minus 220 pk. Tot zover geen probleem. Het probleem situeert zich eerder in de vraag of ik gewoon voor een ecu tuning ga of ik dit combineer met een egr/dpf delete en het vastzetten van de wervelkleppen (of iedere mogelijke combinatie hiervan).
Ik heb al veel forummers lastig gevallen (Hartelijk dank aan Taafert, Caracalla, dunnerudy en him-250 voor jullie advies!) maar toch blijft dit een lastig vraagstuk...
Zoals ik het begrepen heb, en laten we zeker mijn begrip niet overschatten, staat de 1.9 dieselmotor als betrouwbaar en goed te boek maar zouden de egr en wervelkleppen wel het zwakke punt zijn. De wervelkleppen zouden kunnen afbreken en mocht dit de motor ingezogen worden is de schade niet meer te overzien. Of heb ik nu naar teveel hororfilms gekeken?
Wat me enorm aanspreekt :
-Voor enkele honderden euro’s zou ik voorgoed verlost zijn van 3 potentiële killers (egr+dpf+wervelkleppen). Dit zou naar de toekomst toe een aanzienlijke besparing opleveren aangezien de kans dat ik in de volgende jaren nooit een probleem met egr of dpf meemaak eerder klein is gezien de vele ervaringen op dit en andere fora.
-Het verwijderen van dpf/egr heeft een gunstige invloed op het verbruik. De mensen met wie ik heb gesproken spreken van gemiddeld 1 liter minder verbruik, wat toch aanzienlijk is!
Wat me enorm tegen steekt :
-Mocht mijn extra rijgenot een invloed hebben voor mijn achterliggers die het in zwarte rook moeten doen zou dit mijn rijgenot volledig teniet doen.
-Forummers spreken van keuring en bang hartje…met mijn vorige 9-3 met 320K op de teller ben ik nooit moeten teruggaan naar de keuring, altijd met gemak gepasseerd. Dat ik met 240k minder en 8 jaar jonger wel opeens schrik zou moeten hebben is niet logisch.
-ethisch gezien eigenlijk totaal onverantwoord om zaken te verwijderen die een gunstig effect hebben op de uitstoot van de wagen.
Mochten er mensen zijn met advies, goede of slechte ervaringen of mensen die gewoon luidop willen meedenken… laat jullie horen aub ! Mijn dubio brein dankt jullie alvast !
Groetjes,
dEUS