5de injector bij 0,7 bar activeren

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

5de injector bij 0,7 bar activeren

Bericht door Red Arrow 2009 » do 17 okt, 2013 19:41

Hoi,

Ik heb een T8 uit 87 met K-jet en fmic en wil de 5de injector activeren bij 0,7 bar.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij uitleggen hoe ik dit kan realiseren?

grtz, Rodrigo

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: 5de injector bij 0,7 bar activeren

Bericht door turbopilot » do 17 okt, 2013 19:52

welke 5e injector?

de standaard 5e injector schakelt bij een b turbo boven de 120 km en bij bedienen van de switch onder door de gasklep

als je echt een andere injector bedoeld, joachiem heeft er volgens mij een fuelcut schakelaar voor gebruikt,
je moet wel gaan meten wat je aan het doen bent, straks heb je weer een gat in je zuiger

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 17 okt, 2013 21:05

Fuelcut sensor "andersom" gebruiken inderdaad. Ipv. stroom onderbreken bij een bepaalde druk, laat je hem stroom geven bij een bepaalde druk. Door de stelschroef kun je tot zekere hoogte de gewenste druk instellen.

Joachiem kom der maar in! :mrgreen:

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » do 17 okt, 2013 21:44

Ben benieuwd wat Joa adviseert, maar vooral hoe je de 5de (bovenop het gasklephuis) laat meedoen bij 0,7 bar.

btw, ik heb er al w/m injectie op zitten en bezig deze af te stellen. Daarnaast zou een apart te bedienen 5de injector een interessante proef zijn :lol:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 17 okt, 2013 21:54

die standaard 5e injector kun je ook wel eerder in laten komen, als ervan uit gaat hoe die werkt bij een B turbo

wm water injectie? zo ja welke volgens mij komt die pas in bij 0,7 bar

waterinjectie doet meer dan die 5e injector

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » do 17 okt, 2013 22:29

turbopilot schreef:die standaard 5e injector kun je ook wel eerder in laten komen, als ervan uit gaat hoe die werkt bij een B turbo

w/m injectie van Coolingmist is dezelfde die coolisbetter levert 200psi (13,8 bar) met 90cc p/min nozzle. de 99T met waterinjectie leverde 150cc P/minuut. Ik ga de 180cc P/min nog proberen. zodra alles goed is plaats ik de handleiding.

w/m doet idd veel, maar in mijn geval niet optimaal omdat ik de apc nog aan het instellen ben en minder inspuit dan bij de 99T destijds. Turbodruk blijft nu stabiel op 0,8 bar, maar moet beter kunnen.... veel beter (volgens de verhalen).
Maar goed.... allemaal volgens de verhalen... ik wil de praktijk weten.... meten :wink:

dus de 5de klinkt ook als muziek in de oren :lol: wil ik dus mee maken!

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » do 17 okt, 2013 22:32

Red Arrow 2009 schreef:
turbopilot schreef:die standaard 5e injector kun je ook wel eerder in laten komen, als ervan uit gaat hoe die werkt bij een B turbo

w/m injectie van Coolingmist is dezelfde die coolisbetter levert 200psi (13,8 bar) met 90cc p/min nozzle. de 99T met waterinjectie leverde 150cc P/minuut. Ik ga de 180cc P/min nog proberen. zodra alles goed is plaats ik de handleiding.

w/m doet idd veel, maar in mijn geval niet optimaal omdat ik de apc nog aan het instellen ben en minder inspuit dan bij de 99T destijds. Turbodruk blijft nu stabiel op 0,8 bar, maar moet beter kunnen.... veel beter (volgens de verhalen).
Maar goed.... allemaal volgens de verhalen... ik wil de praktijk weten.... meten :wink:

dus de 5de klinkt ook als muziek in de oren :lol: wil ik dus mee maken!
oh ja, komt idd in bij 0,7 bar, maar de drukschakelaar is instelbaar van 0,2 - 1,3 bar

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 17 okt, 2013 22:38

Je kunt zo'n zelfde systeem toch ook aan een benzine injector knopen?

Langer banjo boutje aan de fuelrail en je kunt hem aansluiten.

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » do 17 okt, 2013 22:50

T8 heeft geen fuelrail Kris ;)

:O:

Jan

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 17 okt, 2013 22:56

:-P+

die 5 injector krijg de brandstof met een eigen leiding vanaf de spinnenkop en volgens mij kun je je 12 volt op zetten voor bekrachtiging, werd nog wel eens gedaan met handschakelaar als een soort elektrische choke

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 17 okt, 2013 22:56

De koudstart injector zit niet op een super plek en geeft volgens mij maar 60cc per minuut dus 15cc per cilinder en dat is niet veel extra.
Hij zit eigenlijk te kort op je inlaatspruitstuk waardoor de benzine niet mooi/gelijk kan mengen en in elke inlaat buis komt(achterste nr1 en 3 krijgen dan bijna alle extra peut)staat wel ergens een uitleg over waarom die plek niet heel ideaal is.

Als je een breedbandcontroller/meter hebt kun je het allemaal perfect afstellen en als je met extra peut inspuiten gaat beginnen zou ik echt zoiets monteren want je weet totaal niet wat je doet/hoe je mengsel is.

Als je een 5e injector van circa 200cc monteert denk ik dat je mooier uitkomt bij +1bar.
Zou mischien je aansturing van je 5e injector over je w/m injectie kunnen laten gaan..
ik laat een extra injector altijd zo laat mogelijk inschakelen zolang er geen pingel is...een tiende voor je max eindruk.

Doe het zelf idd altijd met een fuelcut want die kun je laten schakelen op turbo druk uit je inlaat.
je moet eigenlijk alleen een extra injectie railtje maken waar 1 injector in kan en deze monteren op de ic buis voor je gasklephuis.
Veel werk om dit mooi en goed te krijgen maar dan kun je wel save meer turbodruk gaan draaien mits je het mengsel tijdens het rijden kan meten natuurlijk(anders weet je nog niet wat je doet).

Kan wel een setje voor jou T8 maken...circa 60Euro ben je al klaar :O:

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » do 17 okt, 2013 23:12

joachiem schreef:De koudstart injector zit niet op een super plek en geeft volgens mij maar 60cc per minuut dus 15cc per cilinder en dat is niet veel extra.
Hij zit eigenlijk te kort op je inlaatspruitstuk waardoor de benzine niet mooi/gelijk kan mengen en in elke inlaat buis komt(achterste nr1 en 3 krijgen dan bijna alle extra peut)staat wel ergens een uitleg over waarom die plek niet heel ideaal is.

Als je een breedbandcontroller/meter hebt kun je het allemaal perfect afstellen en als je met extra peut inspuiten gaat beginnen zou ik echt zoiets monteren want je weet totaal niet wat je doet/hoe je mengsel is.

Als je een 5e injector van circa 200cc monteert denk ik dat je mooier uitkomt bij +1bar.
Zou mischien je aansturing van je 5e injector over je w/m injectie kunnen laten gaan..
ik laat een extra injector altijd zo laat mogelijk inschakelen zolang er geen pingel is...een tiende voor je max eindruk.

Doe het zelf idd altijd met een fuelcut want die kun je laten schakelen op turbo druk uit je inlaat.
je moet eigenlijk alleen een extra injectie railtje maken waar 1 injector in kan en deze monteren op de ic buis voor je gasklephuis.
Veel werk om dit mooi en goed te krijgen maar dan kun je wel save meer turbodruk gaan draaien mits je het mengsel tijdens het rijden kan meten natuurlijk(anders weet je nog niet wat je doet).

Kan wel een setje voor jou T8 maken...circa 60Euro ben je al klaar :O:
Ok Want dat is precies de opstelling die ik heb met de w/m ... deze vernevelt ook via de ic buis, 15 cm voor het gasklephuis. Wat denk je ervan als ik het w/m mengsel vervang voor benzine en een grotere nozzle neem van bijv. 240cc.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 18 okt, 2013 10:20

Je kunt niet zomaar een veel grotere injector der op schroeven. Hij wordt niet gecontroleerd met inspuit hoeveelheden.

Bij een x aantal bar gaat'ie op zijn volle kunnen mee sproeien, bij teveel benzine gaat je mengsel dus ineens flink veranderen.

Weet niet of je blok/kop het zo leuk vind om op hoge toeren ineens zo'n groot mengelswisseling voor zijn kiezen te krijgen.. (Beetje het idee van een warm/heet glas onder koud water houden?)

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » vr 18 okt, 2013 14:07

Hmmm... kan ik me iets bij voorstellen, maar dan zou je progressief moeten injecteren. Deze systemen bestaan ook bij w/m injectie, maar stukken duurder :(

Mijn huidige opstelling w/m betreft een 13 bar pomp die gat draaien zodra de drukschakelaar (meet druk vanaf inlaatspruitstuk) 0,7 bar registreert. De nozzle vernevelt de vloeistof (water, water/methanol of benzine) en levert een fijne nevel af in de IC buis (afhankelijk van de nozzle capaciteit 60 - 760 cc p/min.
Dit is hetzelfde principe als bij de 5de injector. Deze spuit in op het gasklephuis waarna de nevel/brandstof via het inlaatspruitstuk de verbrandingskamers bereikt. Punt van Joa hierin is... je weet zonder breedbandcontroller niet precies op- welk moment je hoeveel moet injecteren, toch?

Conclusie:
1. nozzle en 5de injector werken op dezelfde wijze.
2. nozzel en 5de injector liggen qua positie bijna gelijk en leveren via inlaatspruitstuk.
3. nozzle kan (afhankelijk welke je neemt) meer inspuiten dan 5de injector (60 cc p/min)
4. w/m injectiesysteem kan water, mengsel water/methanol of benzine vernevelen (13 bar pomp op nozzle).
5. De Saab 99T maakte ook gebruik van waterinjectie via turbobuis naar gasklephuis (150 cc p/min).
6. Ik kan de 5de injector bij x-waarde T-druk activeren via de fuel cut sensor en 12v spanning. De x-waarde wordt bepaald door de meting van de breedbandcontroller (meet AFR).

@ Joa: Heb je een handleiding van de 5de injector activatie via de fuel cut sensor, zodat ik deze apart kan bedienen (aan/uit).

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » vr 18 okt, 2013 14:29

Btw, kleine nuance... de w/m nozzle zit 15 - 20 cm voor het gasklephuis op de IC-pijp. Er is dus meer tijd/afstand om de nevel in alle verbrandingskamers te laten komen.

Benzine via het w/m systeem te laten lopen lijkt mij bij nader inzien niet zo'n goed idee. Anders kan ik de systemen niet en/en testen.

Plaats reactie