Inhouden na tuning 93aero 03->

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
stevenaero
Geregistreerd lid

Inhouden na tuning 93aero 03->

Bericht door stevenaero » vr 05 jul, 2013 10:39

Goedemorgen!

Ik ben vrij nieuw op het forum, Rijd een 93 Aero uit eind 2003. (Nu al weer 2 jaartjes)

Kort geleden heb ik mijn motor ecu laten herprogrameren omdat fout P0411 steeds terug kwam. De Secundare luchtpomp is nu gelukkig uitgeschakkeld.

Meteen maar laten Tunen door Gijs van het forum hier.

Tijdens de rit naar huis hield hij heel erg in tussen de 160 en 200km/h. (Je wilt het toch even testen :O: )

Advies was om de bougie's te laten vervangen. dit ook meteen de dag er na gedaan. (Ngk pfr-10g) Auto liep hierna wel beter maarging nog niet vloeind door.

Sinds een dag of 2 (Een week na tuning en vervangen bougies) slaat de motor tussen de 2500 en 3500 toeren over. hort en stoot. Dit rijd totaal niet fijn. het gebeurt bij vol optrekken. van 100 in zijn 6 vollast door rijden naar 130 is bijna niet te doen. Het probleem vind vrij regelmatig plaats maar niet constant.

Het lijkt alsof de onsteking de hoge turbodruk niet aan kan. Ik zal vanmiddag even gaan rijden met een live data tester om het een en ander uit te sluiten.

Is dit iets bekent binnen het Saab Forum?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Inhouden na tuning 93aero 03->

Bericht door Tubbe » vr 05 jul, 2013 11:05

Gijs al gecontact?

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » vr 05 jul, 2013 11:08

Die is op vakantie.

stevenaero
Geregistreerd lid

Bericht door stevenaero » vr 05 jul, 2013 11:10

Ja, Hij is op vakantie. Hij dacht aan de Bobine's. die gaan nog wel eens defect na het vervangen van de bougie's. Alleen het is precies het zelfde als voordat ik de bougies had vervangen dus vandaar, dacht ik zet het even op het Forum misschien zijn er meerder die er iets van weten.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » vr 05 jul, 2013 11:10

En wat voor brandstof heb je er inzitten?
Bij mij maakte dat VEEL! uit. Eerst de goedkoopste euro95, totaal geen vermogen, daarna E85 erin, en bijna alles goed!

stevenaero
Geregistreerd lid

Bericht door stevenaero » vr 05 jul, 2013 11:17

Ik rijd op Euro95 van de Total. Gijs vertelde mij dat alleen de 98bij Bp echt hielp maar dat de mappen aangepast waren om op elke benzine vorm te rijden. Dan ga ik er een beetje van uit dat dit bij normaal gebruik is en niet het volle vermogen te verwachten is. maar echt overslaan.. Ik ga zo even rijden met een live view aan. hopenlijk geeft dat meer duidelijkheid.

stevenaero
Geregistreerd lid

Bericht door stevenaero » vr 05 jul, 2013 12:42

Zojuist 5 km gereden en gemeten:

-Misfire
cil1 10x
cil2 17x
cil3 6x
cil4 12x

-Knock counter
cil1 1x
cil2 10x
cil3 13x
cil4 5x

Ik ga deze brandstof tank zsm leeg rijden en 98tanken, ik ben benieuwd of er dan op een rit van 5km nog zoveel misfire en aansturen nodig is. Het lijkt me sterk dat er ineens 4 bobines defect zijn.

tevens het maximaal koppel digitaal kunnen zien. (Weet niet zo goed hoe dat gemeten word) maar die gaf max 330nm aan.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » vr 05 jul, 2013 12:44

bobines uitwisselen met iemand anders?
Ook zou ik de NGK BCPR7ES-11 erin steken en jaarlijks vervangen.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 05 jul, 2013 12:57

Zou zeker die 4 bobines eens goed laten nakijken of alle 4 gelijk vernieuwen, goede bobines zijn essentieel voor een goed fuctionerende motorbesturing door de ECU.
Het zijn namelijk tevens sensoren die permanent het verloop van de verbranding in elke cylinder bewaken middel ionisatiemeting.
Krijgt de ECU niet de juiste informatie kan hij de ontsteking en de injecties niet optimaal instellen.
Dat kan ook tot een fikse motorschade leiden als je daar te lang mee doorrijdt :cry:

Na een tuning kun je het beste op RON 98 of beter rijden voor maximale prestaties, E85 is ook goed maar daar zit wel 15% ethanol in en dat heeft een ontvettende werking, kan de kwaliteit van de motorolie iets eerder aantasten.

Bobines dat zijn gewoon slijtage artikelen, hebben ook wat last van de hitte want die zitten niet bepaald op een gunstige plaats daar boven op de bougies. Dus na 10 jaar hebben die allang hun beste tijd gehad.

Overigens is onder vollast doortrekken vanuit een relatief laag toerental niet goed voor de motor, er zit niet voor niets een versnellingbak in.
Bij Saab is in de 1e en 2e versnelling het maximale koppeling wat teruggesteld, maar in de hogere versnellingen niet, dat kan gemaskkelijk tot overbelasting van de drukgroep leiden.
Dus eerst minimaal 2.500 t/m of meer voordat je de gaspedaal gaat vloeren :wink: Die 6e versnelling dat is ook alleen voor uit te rollen, dus altijd eerst terugschakelen.
Je mag met een goed warmgereden motor best doortrekken tot dat de ontsteking onderbroken wordt, meestal bij ca. 6.250 t/m, mits uiteraard die bobines in goede staat zijn.

Gewoon de bougies van de 2.0T erin verdere aanpassing is nergens voor nodig, tenzij het een gasbak is.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » vr 05 jul, 2013 13:25

carlsson schreef:Zou zeker die 4 bobines eens goed laten nakijken of alle 4 gelijk vernieuwen, goede bobines zijn essentieel voor een goed fuctionerende motorbesturing door de ECU.
Het zijn namelijk tevens sensoren die permanent het verloop van de verbranding in elke cylinder bewaken middel ionisatiemeting.
Krijgt de ECU niet de juiste informatie kan hij de ontsteking en de injecties niet optimaal instellen.
Dat kan ook tot een fikse motorschade leiden als je daar te lang mee doorrijdt :cry:

Na een tuning kun je het beste op RON 98 of beter rijden voor maximale prestaties, E85 is ook goed maar daar zit wel 15% ethanol in en dat heeft een ontvettende werking, kan de kwaliteit van de motorolie iets eerder aantasten.

Bobines dat zijn gewoon slijtage artikelen, hebben ook wat last van de hitte want die zitten niet bepaald op een gunstige plaats daar boven op de bougies. Dus na 10 jaar hebben die allang hun beste tijd gehad.

Overigens is onder vollast doortrekken vanuit een relatief laag toerental niet goed voor de motor, er zit niet voor niets een versnellingbak in.
Bij Saab is in de 1e en 2e versnelling het maximale koppeling wat teruggesteld, maar in de hogere versnellingen niet, dat kan gemaskkelijk tot overbelasting van de drukgroep leiden.
Dus eerst minimaal 2.500 t/m of meer voordat je de gaspedaal gaat vloeren :wink: Die 6e versnelling dat is ook alleen voor uit te rollen, dus altijd eerst terugschakelen.
Je mag met een goed warmgereden motor best doortrekken tot dat de ontsteking onderbroken wordt, meestal bij ca. 6.250 t/m, mits uiteraard die bobines in goede staat zijn.

Gewoon de bougies van de 2.0T erin verdere aanpassing is nergens voor nodig, tenzij het een gasbak is.

E85 is 15% benzine, de rest is ethanol (ongeveer)

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 05 jul, 2013 13:40

EdjeK schreef:Ook zou ik de NGK BCPR7ES-11 erin steken en jaarlijks vervangen.
Baseer je dat op ervaring met een B207? Werkt de pingeldetectie nog wel naar behoren bij deze bougies? Als je daar niet heel zeker van bent, zou ik uitsluitend de voorgeschreven bougies gebruiken (NGK PFR6T-10G).

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 05 jul, 2013 14:03

Die BCPR7ES-11 zijn voor de T7-motoren. Voor de T8 is het alternatief de BKR7ESC-11.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 05 jul, 2013 14:24

@John52,

Sorry, idd 85% ethanol, daar rijdt in de 9.3 Sport Serie m.i. alleen een BIOPOWER variant af fabriek op, die heeft ook verbeterde uitlaatkleppen met special geharde zetels en kleppen, daarnaast het hele brandstofsysteem bio-ethanol proof gemaakt.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » vr 05 jul, 2013 22:38

Zie inderdaad nu pas dat het om een t8 gaat :oops: dan zijn de 7es-11 niet de juiste voor jouw auto.
Hoop voor je dat je het snel vind!

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 05 jul, 2013 23:39

Orgineel is de T7 ook aangepast af fabriek voor E85, andere kop met geharde zittingen. Opzich niet echt nodig omdat ethanol koeler ontbrand dan benzine. Scheel aanzienlijk, mijn uitlaat gas themp is dik 30 graden lager op E85, en een koppel waar je bang van word :mrgreen:.

Ik zou niet klakkeloos je bobine's gaan vervangen, meestal als er een niet lekker is geeft die veel misfire's, en die lijken nog wel mee te vallen. Weet niet hoe je gereden hebt etc dus lastig in te schatten waar die misfire's vandaan komen. En daar komt bij de bobine's zijn nogal prijzig. Je kunt ze wel onderling wisselen, kijken of de cilinder met de meeste misfire's mee wisselt. Staan er eventueel foutcode's in je ecu (hoeft niet altijd een CE voor aan te gaan)?

Welke gap heb je je bougie's gezet?

Succes.

Plaats reactie