graeme schreef:...De verschildruk tussen voor en na de koeler is maar een paar cm waterkolom. Ondanks dat je temperatuur daalt en dus je volume neemt de druk nauwelijks af...
Wat je hier beschrijft heeft alleen te maken met de prestatie van de koeler., de zgn pressure drop. Hoe minder de pressure drop en deste groter de uitkoeling hoe beter je IC functioneerd.
Bij mijn 9-3 heb ik een FMIC geplaatst. Wat de pressure drop precies is weet ik niet maar aangezien het ding "ietwat" groter is en makkelijker flowed dan het stock model zal die wel gedaald zijn. Wat ik wel weet is dat het verschil tussen ambient en intake temp kleiner is geworden. Voorheen, met de stock IC, had ik makkelijk een 10 C hogere intake temp dan ambient. Met de FMIC is dat normaal meer ergens tussen de 5 C en 10 C, en dan dichter bij de 5 C. En bij WOT runs is het verschil tussen beide IC's nog groter.
Anyway, ontopic... Ik denk dat het onder de motorruimte makkelijk warmer kan worden dan de temp van je intake (zeker bij een goede IC). En aangezien het altijd goed is om heea tegen heat soak te doen heb ik mensen wel eens die intakes zien wrappen in isolerend materiaal. Vroeger maakte SAAB intakes van metaal. Bijv bij de eerste 9-5's, later zijn de 9-5's voorzien met kunstof intakes. Afgezien dat deze waarschijnlijk goedkoper te produceren waren functioneren/isoleren deze ook beter... (van horen zeggen)...