turbo , vermogen en luchtaanvoer

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
avg
Geregistreerd lid

Bericht door avg » wo 25 jul, 2012 14:37

Tot mijn verbazing kom ik nu pas tot de conclusie dat de luchtaanvoer van de turbo heel erg warm wordt. De aanvoerbuis (flexibel en gaat van intercooler naar turbo) loopt tussen het blok/cilinderkop en accu. Als de motor op temperatuur is, wordt die slang ontzettend warm. Er zit geen hittewerend materiaal of een hitteschild gemonteerd. Met mijn beperkte kennis weet ik dat het vermogen beïnvloed wordt door de temperatuur van de aangevoerde lucht: hoe kouder deze lucht is , des te meer vermogen er geleverd wordt (heeft te maken met het volume van warme vs koude lucht..). Al met al...er is een intercooler geplaatst door saab om juist voor koude lucht te zorgen. Dit wordt weer teniet gedaan door de opwarming in de buis langs de motor.
Wie weet meer over het bovenstaande? Als het niet waar is, hoor ik het graag! Als het wel waar is wat ik beweer, dan hoor ik het nog liever.. :D . Dan kan er iets verkoelends omheen gedaan worden en heb je voor no costs meer vermogen 8)
Het gaat in mijn geval om een 1.9 tid 110kw uit 2006.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 25 jul, 2012 15:08

Ik denk eerder dat de lucht die door de buis heen gaat die buis opwarmt dan andersom, dan zou je juist blij moeten zijn dat de buis warm is, immers die warmte zit niet meer in de lucht. Ik kan me niet voorstellen dat zulke hitte van motorruimtewarmte komt.

Hoe koud de lucht in je buis is, is volgens mij wel af te lezen via die bluetooth can bus reader en die Android app "torque". Evo weet daar weer het fijne van.

windekind
Donateur
Donateur

Re: turbo , vermogen en luchtaanvoer

Bericht door windekind » wo 25 jul, 2012 22:12

Bij mij gaat de aanvoerlucht van filter naar turbo, vervolgens van turbo naar intercooler en van intercooler naar inlaatspruitstuk via gasklephuis.
Dan is bij mij de pijperij tussen filter en turbo koel, turbo naar intercooler heet, intercooler naar gasklephuis koel.
Is dat bij jou anders dan? :?

graeme
Geregistreerd lid

Bericht door graeme » do 26 jul, 2012 15:04

Wat je beschrijft, dat de slang van de turbo naar intercooler(en niet anders om) is vrij normaal. Gecompenseerde lucht wordt nu eenmaal warm en om meer zuurstof in je cilinders te proppen koel je de hete lucht tot "koude" lucht.
Ik werk zelf als werktuigkundige op zeeschepen en kan je vertellen dat de temperatuur van de grote jongens voor de turbo ongeveer 35 graden is, na de turbo(voor de intercooler) rond de 150 graden is en na de intercooler 38 graden is.
De verschildruk tussen voor en na de koeler is maar een paar cm waterkolom. Ondanks dat je temperatuur daalt en dus je volume neemt de druk nauwelijks af.

Natuurlijk als de ingezogen lucht minder warm is zal de lucht in je cilinders ook minder warm zijn maar naar mijn ervaring kan de aangezogen lucht meer dan 10 graden dalen terwijl de lucht in de charge air receiver maar een halve graad daalt. Ga je berekenen hoeveel vermogen dat scheelt is het relatief weinig en kan je meer rendement halen door je inlaatfilter schoon te houden.

just my 2 cents

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » do 26 jul, 2012 22:39

Leuk te horen dat er meer wtk's Saab rijden.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 27 jul, 2012 17:15

graeme schreef:...De verschildruk tussen voor en na de koeler is maar een paar cm waterkolom. Ondanks dat je temperatuur daalt en dus je volume neemt de druk nauwelijks af...
Wat je hier beschrijft heeft alleen te maken met de prestatie van de koeler., de zgn pressure drop. Hoe minder de pressure drop en deste groter de uitkoeling hoe beter je IC functioneerd.

Bij mijn 9-3 heb ik een FMIC geplaatst. Wat de pressure drop precies is weet ik niet maar aangezien het ding "ietwat" groter is en makkelijker flowed dan het stock model zal die wel gedaald zijn. Wat ik wel weet is dat het verschil tussen ambient en intake temp kleiner is geworden. Voorheen, met de stock IC, had ik makkelijk een 10 C hogere intake temp dan ambient. Met de FMIC is dat normaal meer ergens tussen de 5 C en 10 C, en dan dichter bij de 5 C. En bij WOT runs is het verschil tussen beide IC's nog groter.

Anyway, ontopic... Ik denk dat het onder de motorruimte makkelijk warmer kan worden dan de temp van je intake (zeker bij een goede IC). En aangezien het altijd goed is om heea tegen heat soak te doen heb ik mensen wel eens die intakes zien wrappen in isolerend materiaal. Vroeger maakte SAAB intakes van metaal. Bijv bij de eerste 9-5's, later zijn de 9-5's voorzien met kunstof intakes. Afgezien dat deze waarschijnlijk goedkoper te produceren waren functioneren/isoleren deze ook beter... (van horen zeggen)...

Plaats reactie