meer speakers op 1 filter, mag dat?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

meer speakers op 1 filter, mag dat?

Bericht door ReinO » wo 25 jul, 2012 12:52

voorin de dash heb ik / we ruimte voor nog een tweeter.
kan ik er zomaar 1-tje bijzetten?

of blaas ik dan een scheidingsfilter op?

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Re: meer speakers op 1 filter, mag dat?

Bericht door vdLindenMM » wo 25 jul, 2012 14:25

Er is een verschil tussen kunnen en verstandig. :wink: Doe dus maar niet want door de impedantie verandering, verandert ook het x-over punt (naar beneden) waardoor je niet zozeer het filter opblaast maar eerder 1 of alle tweeters.
Het is een 12 dB filter waarbij de tweeter aan de onderkant, bij deze op 3,2 kHz, wordt begrenst door een serie condensator met een parallel spoel. Deze worden berekend o.b.v. de frequentie curve en impedantie van de tweeter. Dus van 1 tweeter. Elke driver, in dit geval de tweeter, heeft een resonantiefrequentie waar beneden je beslist niet moet filteren. Voor een tweeter geldt een vuistregel dat het kantelpunt op 2 x de resonantiefrequentie moet zitten. Ga je dus lager zitten dan wordt ook de belastbaarheid minder en dus de kans dat de tweeter er een keer mee stopt. En dat is rekening "man".

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 25 jul, 2012 14:53

@vdlinde": bedankt voor de uitleg (en zo snel ook, mij behoeden voor schade!).
eerlijk gezegd wel een beetje moeilijk te begrijpen. ik dacht zelf dat mogelijk de weerstand zou verdubbelen, maar dat is niet aan de orde. en wil zeker geen speakertjes opblazen.
maar goed: ik neem je raad serieus en heb het weer losgekoppeld.
wel heb ik tweetertje op het rooster geplaatst ipv in het bakkie onder het rooster: leek me gewoon beter qua hoge tonen. en lijkt beter te klinken ook, maar zal wel suggestie zijn.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » wo 25 jul, 2012 15:08

Ach, een beetje schade kan geen kwaad. De winkels een beetje sponsoren kan een een goed doel zijn. :D
Het is natuurlijk allemaal niet zo dramatisch, want een extra tweeter kan ook gebruikt worden als zgn. supertweeter. Komt er alleen een ander probleem om de hoek want dan heb je dus meetapparatuur nodig met een meetmicrofoon en de bijbehorende software.
Dan kan je het eigen systeem meten, dan zie je wat de curve doet met bijbehorende impedantie, dan meet je de extra tweeter, en met x-over software kan je gaan simuleren op welke frequentie deze moet inkomen, b.v. 8 kHz, en dan beoordelen of de totaal impedantie op 4 Ohm blijft.
Dat laatste is wel erg belangrijk omdat met de frequentie ook de impedantie fluctueert. Muziek/frequentie is beslist niet altijd 8 of 4 Ohm. In de buurt van 15 kHz is een versterker redelijk ongevoelig voor impedanties rond de 1 Ohm omdat in het hoog weinig energie zit. Maar dat wil je beslist niet hebben ronde de 60 Hz of zelfs in het stemmengebied. Dan zijn niet alleen je driver(s) overleden maar waarschijnlijk ook nog je versterker.
Kan je weer gaan knutselen. :-P+

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 25 jul, 2012 17:40

ik ben blij dat je meekijkt. het geluid is goed zoals het nu is en bewaar die extra tweeters (met wat midden) voor mijn peupartner

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » do 26 jul, 2012 15:08

Verkeerd topic.

Plaats reactie