thermo wrapping
-
Sonab
- Donateur (4x)

thermo wrapping
Volgens deze site kun je het spruitstuk (zal niet meevallen bij een T8 spruitstuk) en de donwpipe (dat zal het dan wel vooral worden denk ik) inpakken met een soort hitteblokkerend materiaal.
Dit zal de uitlaatgassnelheid bevorderen en daarmee vermogen genereren. Daarnaast een verbeterde motorruimte temp (voor de intake lucht + IC).
Bijeffect is denk ik een verminderde hittebelasting van de rechteraandrijfas.
Maar het is best een dure grap (zeker rondom een 3"DP)
Vandaar dat ik me afvraag: zou dit nou echt winst opleveren?? Zeker als je de turbo niet inpakt en da's ook een aardige hittebron, lijkt mij.
Dit zal de uitlaatgassnelheid bevorderen en daarmee vermogen genereren. Daarnaast een verbeterde motorruimte temp (voor de intake lucht + IC).
Bijeffect is denk ik een verminderde hittebelasting van de rechteraandrijfas.
Maar het is best een dure grap (zeker rondom een 3"DP)
Vandaar dat ik me afvraag: zou dit nou echt winst opleveren?? Zeker als je de turbo niet inpakt en da's ook een aardige hittebron, lijkt mij.
-
evo
- Donateur (2x)

Re: thermo wrapping
Heb voor mijn spaghetti en DP een meter of 20 liggen van wrap dat 1300C continu aan kan (en 1600C piek). Ook krijgt mijn turbo een jasje... Alles om de boel niet tot pudding te laten worden... Verwachting is dat het anders vrij warm gaat worden onder de kap...
Dit is overigens vrij normaal bij "performance" tuning.

Dit is overigens vrij normaal bij "performance" tuning.

-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Tja als je alles isoleert zal het wel iets schelen. Helemaal als je met openlucht filter werkt.
Heb dit willen doen bij mijn uitlaat spruitstuk maar heb er vanaf gezien. Schijnt nogals makkelijk te gaan roesten en vinden je gietijzeren spruiten het geloof ik ook niet zo fijn... Maar dat zijn weer verhalen en weet niet wat ervan waar is. Dus proberen dan weet je het
.
Heb dit willen doen bij mijn uitlaat spruitstuk maar heb er vanaf gezien. Schijnt nogals makkelijk te gaan roesten en vinden je gietijzeren spruiten het geloof ik ook niet zo fijn... Maar dat zijn weer verhalen en weet niet wat ervan waar is. Dus proberen dan weet je het
-
evo
- Donateur (2x)

De "bandage" trek idd vocht aan. Als je materiaal (header/DP) van pisbakkenstaal is kan dat op den duur een probleem worden, vandaar dat het ook beter is om rvs te gebruiken icm zulk "exhaust header heat tape".
Bij een standaard gietijzeren header zie ik het nut er niet zo van in... dan begeef je je volgens mij nog niet in de regionen waar het isoleren van de delen noodzakelijk is (of uberhaupt uit gaat maken). Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Bij een standaard gietijzeren header zie ik het nut er niet zo van in... dan begeef je je volgens mij nog niet in de regionen waar het isoleren van de delen noodzakelijk is (of uberhaupt uit gaat maken). Maar dat is mijn persoonlijke mening.
-
Edwin mtb
- Geregistreerd lid
Ik weet niet of ik mag spammen maar hier is hij toch een stukje goedkoper :http://www.ec-performanceparts.nl/182/l ... enginering
-
evo
- Donateur (2x)

...Ik heb lang gezocht naar degene die ik wilde gaan gebruiken. De specs lopen nogal uiteen, al was het maar de kleur
. Het is bijna een vak apart...
@Edwin: Bij deze is het bijvoorbeeld niet helemaal duidelijk welke temperaturen het materiaal continu aan kan of uberhauptvan welk soort materiaal het is. Oke, asbest vrij, maar dat was mijn rijstepap van vanavond ook
Wat ik maar wil zeggen is dat veel materiaal op de markt waarschijnlijk prima voldoet voor non-turbo motoren, echter bij turbo motoren lopen de temperaturen toch net iets meer op en ben je veroordeeld tot een kleiner wordende selectie, zeker naamate je eisen hoger worden.
Om maar even aan te geven, bij een stukje flink doorstomen ligt mijn EGT toch al gauw rond de 850 a 900 graden Celcius. Gooi ik nog wat extra kolen op het vuur wil ie wel eens pieken richting de 950... Hier moet die tape dus minimaal tegen bestand zijn wil je 'em op je header gebruiken.
@Edwin: Bij deze is het bijvoorbeeld niet helemaal duidelijk welke temperaturen het materiaal continu aan kan of uberhauptvan welk soort materiaal het is. Oke, asbest vrij, maar dat was mijn rijstepap van vanavond ook
Wat ik maar wil zeggen is dat veel materiaal op de markt waarschijnlijk prima voldoet voor non-turbo motoren, echter bij turbo motoren lopen de temperaturen toch net iets meer op en ben je veroordeeld tot een kleiner wordende selectie, zeker naamate je eisen hoger worden.
Om maar even aan te geven, bij een stukje flink doorstomen ligt mijn EGT toch al gauw rond de 850 a 900 graden Celcius. Gooi ik nog wat extra kolen op het vuur wil ie wel eens pieken richting de 950... Hier moet die tape dus minimaal tegen bestand zijn wil je 'em op je header gebruiken.
-
Edwin mtb
- Geregistreerd lid
VIncent, thanx voor je kritiek, ik heb dit gelijk even na gevraagd bij mijn leverancier. Er staat namelijk max temp 1260. Maar of dit continu belasting is of kortstondig is inderdaad niet duidelijk.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Volgensmij is dat de witte doe ik er ook omheen heb zitten..... Pruttel!!
Spul vergaat na een jaar al tot as
. Voor roesten hoef je volgensmij niet bang te zijn, gewoon niet de tijd geven zodat het kan gaan roesten! 
-
Edwin mtb
- Geregistreerd lid
Nou navraag leert dat een continu belasting van 1000 graden geen probleem hoeft te zijn.
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Niet iedereen rijd met RVS pijpen rond jammer genoeg...
Nu weet ik dat jij voor de "koele boy" (en dan bedoel ik natuurlijk koel van koud en niet koel van stoer, want dan ging je wel voor een blauwe kleppen deksel
) uitrusting gaat evo dus ook een goed idee om die wrap is te proberen!
Maar met een standaard spruit/uitlaat heb jij mij niet gezien met dat spul erop
.
Nu weet ik dat jij voor de "koele boy" (en dan bedoel ik natuurlijk koel van koud en niet koel van stoer, want dan ging je wel voor een blauwe kleppen deksel
Maar met een standaard spruit/uitlaat heb jij mij niet gezien met dat spul erop
Lijkt me een beetje een kostbaar geintje om dat spul ieder halfjaar te vervangen?bennie schreef:Voor roesten hoef je volgensmij niet bang te zijn, gewoon niet de tijd geven zodat het kan gaan roesten!
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
hoe is de duurzaamheid van dit spul? Ik wil ook graag mijn uitlaatspruitstuk doen van de 99T16, puur voor de sier dan. Nu blinkt alles je tegemoet behalve dat eeuwig roestige uitlaatspruitstuk