Vering / Demping 9-3 Cab. 2.3T
-
Jack Frost
- Geregistreerd lid
Maar het comfort kan ik dan wel uit mijn hoofd zetten? Het is namelijk niet de bedoeling dat de auto strakker dan een M3 word, (alleen iets minder zompig dan Peugeot 504).
Koni is dus geen aanrader, Eibach wel. Wat is het verschil tussen een B8 kit en een pro kit? Kan dat ook bij de Saab Dealer gemonteerd worden? En hoe zit het eigenlijk met Hirsche onderdelen?
Koni is dus geen aanrader, Eibach wel. Wat is het verschil tussen een B8 kit en een pro kit? Kan dat ook bij de Saab Dealer gemonteerd worden? En hoe zit het eigenlijk met Hirsche onderdelen?
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Hebben ze nog Hirsch onderdelen voor dit type, Hirsch veren schijnen van de Eibach fabriek te komen met Hirsch specificaties. Hirsch gaat dan meestal uit van de Saab sport chassi schokbrekers. Bilstein heeft trouwens ook een iets comfortabelere schokbreker serie. Het is ook de vraag of je op een cabrio voor een stug chassi moet gaan, want die oude 9.3 Cabrio heeft wat last van tordering en zo'n drie deurs (coupé) is zelfs iets stijver als een 5 deurs versie.
Je zou dus ook Powerflexen kunnen combineren met de standaard Viggen schokbrekers en veren van de cabrio. Dan valt het met het comfort nog mee.
Je zou dus ook Powerflexen kunnen combineren met de standaard Viggen schokbrekers en veren van de cabrio. Dan valt het met het comfort nog mee.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Hirsch veren voor een Viggen dienen met Hirsch dempers gecombineerd te worden. Het is enkel de nieuwe 9-3 waarbij Hirsch een setup heeft ontwikkeld op basis van de standaard Saab dempers.
Persoonlijk vind ik de Hirsch setup onder een Viggen super, ook mijn ervaringen (meer dan 100.000 km) met gele Koni's i.c.m. eibach veren zijn positief. Bilstein heb ik slechts sporadisch mee gereden, maar ik ga ze binnenkort proberen onder mijn Viggen ter vervanging van het Hirsch chassis dat na 200.000 km natuurlijk niet de jongste meer is.
Persoonlijk vind ik de Hirsch setup onder een Viggen super, ook mijn ervaringen (meer dan 100.000 km) met gele Koni's i.c.m. eibach veren zijn positief. Bilstein heb ik slechts sporadisch mee gereden, maar ik ga ze binnenkort proberen onder mijn Viggen ter vervanging van het Hirsch chassis dat na 200.000 km natuurlijk niet de jongste meer is.
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Hans Martin daar ga je geen spijt van krijgenHanm schreef:Hirsch veren voor een Viggen dienen met Hirsch dempers gecombineerd te worden. Het is enkel de nieuwe 9-3 waarbij Hirsch een setup heeft ontwikkeld op basis van de standaard Saab dempers.
Aangezien je mijn onderstel combo erg fijn vond!
-
hymn
- Geregistreerd lid
Dadaa rijcomfort dan, kan niet anders. Is goed voor op circuit en dan heb je het gehad....kawaman schreef:Koni is = troep...
Biltein B8 en eibach PRO !!!!
en dan powerflex rondom rond... ben je klaar voor +-2000euro en heb je 1 van de strakste 9-3's og die er zijn.
grtz
Voor mij is het belangrijk om icm de verlaging de auto zo comfortabel mogelijk te houden en toch dat iets strakker te laten rijden.
Moet er geen crazycross mee kunnen rijden
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Ook dan raad ik Bilstein aan inplaats van Koni.hymn schreef:Dadaa rijcomfort dan, kan niet anders. Is goed voor op circuit en dan heb je het gehad....kawaman schreef:Koni is = troep...
Biltein B8 en eibach PRO !!!!
en dan powerflex rondom rond... ben je klaar voor +-2000euro en heb je 1 van de strakste 9-3's og die er zijn.
grtz
Voor mij is het belangrijk om icm de verlaging de auto zo comfortabel mogelijk te houden en toch dat iets strakker te laten rijden.
Moet er geen crazycross mee kunnen rijden
-
Psychotic
- Geregistreerd lid
Re: Vering / Demping 9-3 Cab. 2.3T
Zo, deze maar weer is opgerakeld want mijn Viggen cabrio wil ik voor het nieuwe seizoen voorzien van nieuwe veren en schokbrekers.
Voor de schokbrekers ga ik denk ik voor de Bilstein B6 Sports want wil toch geen extra verlaging. Wel zal ik nog prijstechnisch ook naar een andere oplossing kijken bv Monroe (welk type?), iemand ervaring?
Zit alleen met de vering in mijn maag, wil het liefste de originele lengte terug (Sachs bij mijn weten, 1 cm verlaagd tov van 'gewone' 9-3), Hirsch lijkt me moeilijk tot niet aan te komen en Eibach is alleen verlaagd (3cm) te krijgen en dat wil ik dus niet.
Iemand hier nog tips tav veren en/of Monroe dempers?
Ben trouwens nog benieuw waar Jack Frost nu uiteindelijk voor heeft gekozen
Voor de schokbrekers ga ik denk ik voor de Bilstein B6 Sports want wil toch geen extra verlaging. Wel zal ik nog prijstechnisch ook naar een andere oplossing kijken bv Monroe (welk type?), iemand ervaring?
Zit alleen met de vering in mijn maag, wil het liefste de originele lengte terug (Sachs bij mijn weten, 1 cm verlaagd tov van 'gewone' 9-3), Hirsch lijkt me moeilijk tot niet aan te komen en Eibach is alleen verlaagd (3cm) te krijgen en dat wil ik dus niet.
Iemand hier nog tips tav veren en/of Monroe dempers?
Ben trouwens nog benieuw waar Jack Frost nu uiteindelijk voor heeft gekozen
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Een Saab 900NG/9.3 Cabrio heeft gewoon geen echt stevig chassi, die haalt dus nooit de torsiewaarden van een 3 deurs coupe.
-
Psychotic
- Geregistreerd lid
Nee, dat weet ik maar daar gaat het ook niet om. De Viggen Cabrio heeft inmiddels zo'n 185K op de teller dus ik wil de veren en schokbrekers vervangen voor liefst originele verse exemplaren. Bilsteins of Monroe's maar de veren zit ik een beetje mee in mijn maag ivm 1 cm lager dan standaard, dit wil ik aanhouden n.l.carlsson schreef:Een Saab 900NG/9.3 Cabrio heeft gewoon geen echt stevig chassi, die haalt dus nooit de torsiewaarden van een 3 deurs coupe.
-
Fokko1
- Donateur

Mijn cabrio werd ook steeds zweverig en heb rondom de dempers vervangen en dat scheelde al. Ook moest ik nieuwe achterbanden (Pirelli > gecupt en versleten) en heb gekozen voor hetzelfde merk/type als ik voor had gemonteerd; Goodyear (Euromaster). Al snel kwam ik tot de conclusie dat dit geen goede keuze was. Het leek wel dat ik achterwielbesturing had - een dweil op de weg, ondanks de nieuwe dempers. Aangezien de banden verder wel goed waren, heb deze naar voren geplaatst en op advies van Chris Boot in Woerden veel stijvere Continentals achter laten monteren - dat scheelde enorm! De bandenkeuze is dus behoorlijk bepalend...de wagen rijdt veel strakker en heb weer het gevoel dat ik de regie heb in de bochten.
Grtz Fokko
Grtz Fokko
-
ArjanBlok
- Geregistreerd lid
Ik heb zojuist de veren vervangen door een Eibach Pro set, en deze bevalt goed (incl. verlaagde look). Hiervoor heeft er ruim twee ton een set van Abbott opgezeten; ik weet niet waar zij de veren laten maken.