Kietelen van een 900 turbo 85'

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Kietelen van een 900 turbo 85'

Bericht door Sonab » wo 09 mar, 2011 11:13

Tnx voor de reacties, maar wat maakt nu het verschil tussen enkele, dubbele zuiger, lang/kort etc. Is het verschil van smaak/afblaasgeluid etc. of maakt het ook echt praktisch verschil?
Klopt het dat bij sommige turbomotoren de inspuitregeling in de war raakt, zodat de motor doodvalt na het openen van de dumpvalve?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 09 mar, 2011 11:24

Jij hebt degene nodig met de dubbele zuiger. Deze blijft namelijk gesloten bij stationaire loop. De enkle zuiger opent bij onderdruk waardoor er "valse" lucht aangezogen kan worden. Dit fenomeen heb je niet bij de Blow off met de dubbele zuiger.

Gr,

(R)Ed

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » wo 09 mar, 2011 11:28

Nieuwe motoren meten de hoeveelheid lucht die wordt "ingenomen". Door het extern afblazen verdwijnt dit uit het circuit zonder dat de ECU dit weet. En dan raakt het geheel van slag, niet doen dus. Voor die nieuwere motoren zijn er recirculerende dumpvalves, de lucht verdwijnt daarmee niet.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 09 mar, 2011 11:43

Ehm Bezem,

Je slaat er enigsinds naast. Het betreft hier namelijk een T8 uit 1985. Deze zijn zelfs niet voorzien van een recirculerende dumpvalve. Dus voor de turbo is het een soort van levensreddend handelen omdat er geen "stall"meer voorkomt.

Gr,

(R)Ed

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 09 mar, 2011 11:48

Ops, ik sluit aan bij dit topic, maar het betreft voor mij een 900 T8 (Red Arrow) van 1988.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 09 mar, 2011 12:05

@Sonab,

Voor jou blijft mijn verhaal gewoon staan. Enig verschil is dat jij K-jettronic hebt. Dus ook geen dumpvalve waardoor een blow-off een zeer goede upgrade is.

Gr,

(R)Ed

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » wo 09 mar, 2011 12:35

(R)ed schreef: Het betreft hier namelijk een T8 uit 1985. Deze zijn zelfs niet voorzien van een recirculerende dumpvalve.
Ah, T8 is voor mij weer nieuw. Vanaf 2003 enzo...

Deze SAABjes zijn nog uit de tijd dat guldens van hout waren en je zworken moest wisselen als je een dagje naar Limburg ging :-P+

Voor deze 900's heb ik niets gezegd :oops:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 09 mar, 2011 12:39

Toppie! Mocht iemand tips hebben voor een merk/type met zo'n dubbele zuiger, dan houd ik me aanbevolen!

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 09 mar, 2011 12:46

@Sonab; Forge! De beste voor mij by far.
@Bezem, De goede tijd idd. toen ze poep nog met een lange oe schreven. ;-)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 09 mar, 2011 13:48

Nodig dus: a) een open dumpvalve met dubbele zuigers; b) een IC bocht met buisje of een buisje om eraan te laten lassen c) een stukje siliconenslang voor de bevestiging; d) een siliconenslang voor naar het inlaatspruitstuk; e) een splitter voor de aansluiting daarop; f) een paar slangklemmen. Vergeet ik nog wat?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 09 mar, 2011 14:21

Dan heb je het wel zo'n beetje.

Plaats reactie