Open air luchtfilter

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » zo 26 feb, 2006 22:31

speektuning schreef:
Pinkeltje schreef:Beste is natuurlijk nog om de carterventilatie lekker af te doppen op je inlaat en een opvangbakje maken waar de motor zijn rotzooi in kwijt kan, de dampen gaan dan lekker de wijde wereld in en niet meer je motor.. Scheelt een hoop vervuiling van de motor en verbeterd daarmee de beademing van de motor..

Het enige nadeel hiervan is dat er wel eens wat vieze luchtjes vrijkomen -lees oliedampen-
Volgens mij komt er op deze manier niet al te veel rotzooi in het bakje aangezien de carterontluchting pas goed werkt m.b.v. de onderdruk die helpt met aanzuigen van dampen uit de carterontluchtingslang .....toch? :?

Ik heb dit nl. ook ooit geprobeerd en telkens was het flesje leeg...
Ook met open luchtfilter is er tussen luchtfilter en turbo inlaat nog steeds onderdruk, het is alleen iets minder.
Overigens zit er vanaf B204 een "oiltrap" in het circuit die de olie uit de afgezogen carterdamp filtert en weer in het carter laat lopen.
Anders zal je toch meer olie gaan verbruiken.

Vanaf B205 zijn er "low friction" zuigerveren toegepast waardoor je meer carterdampen (blow-by) krijgt. Omdat hierin ook onverbrande benzinedamp in zit kun je dit veel beter verbranden dan lozen in de lucht.

Hou de dikke rubber slang die op het kleppendeksel aansluit goed in de gaten. Als deze zacht/kneedbaar wordt dan blijven de benzine dampen er te veel hangen en moet je denken aan verbetering van de carter ontluchting. (Of vervanging van de slang !)

ZoetZuur
Geregistreerd lid

Bericht door ZoetZuur » ma 27 feb, 2006 1:04

ik ben eruit..dit weekend heb ik dat geweldige geluid van een K&N open filter van een kennis mee mogen maken, Rotterdam-Lelystad heen terug, dus ik heb toch aardig idee hoe het geluid is...en het was inderdaad super !!
..maar met het oog op mijn volgende aankoop, een achter (sport)demper, die aan vevanging toe is, evt complete systeem, incl sport Kat., en een Forge 007P, ben ik toch bang dat het te veel van goede is, vooral omdat wij van plan zijn om dit jaar met de auto op vakantie te gaan, ben ik bang dat op lange ritten, en mischien met al die files op zo'n vakantie periode, komt toch momenten van...had ik dat maar niet gedaan.
dus de filter doe maar eerst in "stand by mode "

bedankt luitjes

manx
Geregistreerd lid

Bericht door manx » di 28 feb, 2006 14:36

ZoetZuur schreef:ik ben eruit..dit weekend heb ik dat geweldige geluid van een K&N open filter van een kennis mee mogen maken, Rotterdam-Lelystad heen terug, dus ik heb toch aardig idee hoe het geluid is...en het was inderdaad super !!
Uiteraard hoor je altijd wel het verschil tussen een 'open filter' en een (standaard) gesloten exemplaar. Wanneer je 'gewoon rustig' optrekt enzo, valt het geluid wel mee.

BTW: mijn ervaring tot nu toe is dat het 'mannelijke' gedeelte die ik tot mijn vaste pasagiers mag rekenen, dit geluid te gek vinden, en dat het 'vrouwelijke' deel het geluid totaal niet functioneel vindt, ja zelfs hinderlijk storend en 'typisch mannen' vindt.... :roll:

Tja... "Je kunt ook gaan lopen", heb ik toen maar gezegd :P

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » di 28 feb, 2006 17:19

manx schreef:Tja... "Je kunt ook gaan lopen", heb ik toen maar gezegd :P
Volgens mij is het geluid van een open Manx achter je rug toch nog ietsie meer, of niet?? :lol: :lol: Vinden de dames dat dan wel acceptabel?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » di 28 feb, 2006 21:55

speektuning schreef:
Pinkeltje schreef:Beste is natuurlijk nog om de carterventilatie lekker af te doppen op je inlaat en een opvangbakje maken waar de motor zijn rotzooi in kwijt kan, de dampen gaan dan lekker de wijde wereld in en niet meer je motor.. Scheelt een hoop vervuiling van de motor en verbeterd daarmee de beademing van de motor..

Het enige nadeel hiervan is dat er wel eens wat vieze luchtjes vrijkomen -lees oliedampen-
Volgens mij komt er op deze manier niet al te veel rotzooi in het bakje aangezien de carterontluchting pas goed werkt m.b.v. de onderdruk die helpt met aanzuigen van dampen uit de carterontluchtingslang .....toch? :?

Ik heb dit nl. ook ooit geprobeerd en telkens was het flesje leeg...
Ik wil dit systeem ook op mijn 900 maken!maar hoe?
Wil van die olie damp en olie in de inlaat af :twisted:
Ik weet dat Tijn een ding met 2van die slangen onder zijn kap heeft :lol:
Maar hoe het werkt :roll:

Plaats reactie