9-3 ss aero stage 1 versus 9-5 aero stage 1

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Coenwagner
Geregistreerd lid

Re: 9-3 ss aero stage 1 versus 9-5 aero stage 1

Bericht door Coenwagner » di 01 feb, 2011 21:20

Caracalla schreef:Persoonlijk begrijp ik het uberhoupt niet dat een 9-5 oud model t.o.v. een 9-3SS model qua looks overwogen wordt.
Qua interieur daarentegen heb je er uiteraard geen last van, want dat is bijna identiek.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is niet echt een bompawagen of wel?

Qua interieur, 1000keer liever de 9-5 met veel grotere deuren want een 9-3SS heeft echt MINI deuren. Ga maar eens in de schowroom eerst in een 9-3 zitten en daarna gelijk in een 9-5, dan snap je wat ik bedoel. Bovendien vind ik de 9-5 een veel qualitatief beter interieur hebben. Niet dat het 9-3SS interieur lelijk vind, maar de gebruikte materialen zijn gewoon drama, als ik het vergelijk met de 9-5.

Rootje5
Geregistreerd lid

Bericht door Rootje5 » di 01 feb, 2011 21:55

Tja, afgezien van de prestaties blijft het een smaakkwestie. Persoonlijk vind ik beiden auto's zeer mooi.
De 9-5 en 9-3 zullen wat betreft wegligging wel niet met elkaar te vergelijken zijn.
Sportief (9-3) versus comfort (9-5)..vermoed ik zo.

Mijn vader rijdt een Saab 9000 CS lpt hirsch met rond de 240 pk. Niet sportief, wel bloedjesnel en comfortabel.
Maar goed, ik vind het wel lastig. Beiden modellen zijn tegenwoordig in de handel aardig vertegenwoordigd.
Die Aero modellen uit 2003-2004 liefst handgeschakeld, die zijn zo weer weg als je ze al tegenkomt.
Zag trouwens 3 weken geleden bij Saabdealer Tilburg een 9-5 troll met alles erop en eraan voor 4250 euro
met rond de 250000 km. Was binnen 2 dagen weg. Iemand op het forum was me voor :O:

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » wo 02 feb, 2011 17:45

@coenwagner

Ik zie me er als 22-jarige toch niet mee rondrijden :)
Velen van mijn leeftijdsgenoten vinden mijn 9-3ss al een bompakar :P een bééé èèèèm wéééé is veel sportiever volgens hen
Tot ik op het gas duw :twisted:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 02 feb, 2011 17:55

Een 9-5 Aero heeft wel een koppelrijkere 2.3 Motor die de sensatie van een 9-3 2.0 Aero met de smeuige soepelheid van een 9-3 2.8 V6 Aero combineert. Op motorisch vlak zou ik dus absoluut een 9-5 Aero prefereren. Echter, de 9-3ss is een veel modernere auto met betere rijeigenschappen, dus dat zou me weer aan het twijfelen brengen...

Rootje5
Geregistreerd lid

Bericht door Rootje5 » wo 02 feb, 2011 19:17

David,
Je slaat precies de spijker op zijn kop....ik wil een 9-3ss v6 ;-(+
Haha...het komt altijd weer op ordinaire pieken neer nietwaar,
Die ik helaas niet heb voor een v6 :shock:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 02 feb, 2011 19:30

@Caracalla: maar merk-imago-technisch is Saab België dan ook totaal niet te vergelijken met Saab Nederland...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 02 feb, 2011 20:39

Caracalla schreef:Ik zie me er als 22-jarige toch niet mee rondrijden :)
Ik rijd vanaf mijn 22e in een 9-5 (ben nu 25) en Coen is ook 22 ;)

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » vr 04 feb, 2011 10:01

@Flèche rouge

Agreed.

@millerman

Blij te horen dat ik niet de enige ben die de gemiddelde leeftijd naar beneden helpt :D Om even lekker stereotyp te doen :D
Gohja, elk z'n smaak en goesting hé :)

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 05 feb, 2011 13:17

Het blijft een lastige afweging, ik denk dat je met beide types eens een uitgebreide testrit moet maken. Qua snelheid zit er niet heel veel verschil tussen, al vind ik de snelheidsbeleving (zeker op hogere snelheden) in de 9-5 wel groter. Het vergelijk wat ik heb is een standaard 9-5 Aero een een Maptun stage 1 9-3 Aero en in die vergelijking is de 9-3 sneller. Het veercomfort van de 9-5 is wel een stuk beter, maar daar staat weer tegenover dat de 9-3 een stuk strakker stuurt.

Uiteindelijk prefereer ik toch de 9-3 boven de 9-5 en dan voornamelijk vanwege het interieur. Zo heb je in de 9-5 totaal geen ruimte om wat dan ook aan spullen tijdens het rijden op te bergen (mini portiervakken, geen opbergvakjes in de middenconsole) en de zitpositie vind ik nét te hoog. Je mist ook gewoon bepaalde zaken omdat het een ouder model is, zoals een cd-wisselaar in het dashboard en een AUX ingang. Kwalitatief is het interieur van een 9-5 wel hoogwaardiger dan dat van de 9-3.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » za 05 feb, 2011 14:30

En jij kan het makkelijk vergelijken zo te zien (als je pa eens lief aankijkt) :wink:
Overigens kun je van een 9-3 een compleet ander verende auto maken als je er Koni FSD-dempers onder zet. Vooral de modeljaren 03 t/m 05 waren kneiterhard gedempt. Met FSD-dempers wordt het veel zachter op de korte hobbeltjes, maar een stuk strakker op de snelweg.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 05 feb, 2011 15:27

FSD wordt daarom waarschijnlijk ook de volgende upgrade ;)

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » zo 06 feb, 2011 1:26

maar ja die stoelen van de 9-3SS, die zitten niet... :(

Plaats reactie