APK-vraagje m.b.t. km-teller
-
sb129h
- Donateur (2x)

APK-vraagje m.b.t. km-teller
Mijn 90 heeft al een tijdje last van km-tellerkuren. Zwiepte de naald voorheen nog "vrolijk" in het rond zonder serieus een km-stand aan te wijzen, inmiddels ligt-ie stilletjes onderin op het pinneke... Ik rij nu op toerental.
De oude teller is inmiddels vervangen, de eerste keer door een goed 2e handsje, de laatste keer door een hele nagelnieuwe, maar ergens tussen teller en versnellingsbak zit het blijkbaar nog niet zoals het hoort. Tijd en mogelijkheden ontbreken momenteel om 't alsnog te fixen, maar voor eind januari moet 't machien naar de APK.
Ik ben dus dringend op zoek naar toegestane alternatieve km-aanwijzers.
Is het toegestaan om met bijvoorbeeld de kilometeraanduiding van de navigatie te rijden? Een tomtom geeft nog véél nauwkeuriger de kilometrage aan dan zo'n ouderwetse kabelbediende teller. Of is een fiets-km-teller een optie?
En dan nóg maar even een APK-vraagje: ik heb gehoord dat je tot 6 weken na de APK-afloopdatum nog zonder APK mag rondrijden, onder voorwaarde dat je dan wel al voor de keuring (aantoonbaar) een afspraak bij je garagist hebt staan. Klopta?
Lian
De oude teller is inmiddels vervangen, de eerste keer door een goed 2e handsje, de laatste keer door een hele nagelnieuwe, maar ergens tussen teller en versnellingsbak zit het blijkbaar nog niet zoals het hoort. Tijd en mogelijkheden ontbreken momenteel om 't alsnog te fixen, maar voor eind januari moet 't machien naar de APK.
Ik ben dus dringend op zoek naar toegestane alternatieve km-aanwijzers.
Is het toegestaan om met bijvoorbeeld de kilometeraanduiding van de navigatie te rijden? Een tomtom geeft nog véél nauwkeuriger de kilometrage aan dan zo'n ouderwetse kabelbediende teller. Of is een fiets-km-teller een optie?
En dan nóg maar even een APK-vraagje: ik heb gehoord dat je tot 6 weken na de APK-afloopdatum nog zonder APK mag rondrijden, onder voorwaarde dat je dan wel al voor de keuring (aantoonbaar) een afspraak bij je garagist hebt staan. Klopta?
Lian
-
Geert9000cse1997
- Geregistreerd lid
-
tonke40
- Donateur (10x)

-
sb129h
- Donateur (2x)

-
baszwolle
- Geregistreerd lid
sb129h schreef:Bedankt voor de antwoorden zover.
We zijn inderdaad beetje bang dat 't misschien aan de bakkant niet helemaal goed zit, maar dat weet je pas zeker als je het zijdeksel eraf hebt, en daarvoor moet-ie op een brug, anders kom je er niet bij.
je kunt toch ook ff het tandwieltje die aan de kabel zit eruit trekken zonder de deksels eraf te halen.
-
p.dunhoft
- Geregistreerd lid
Hier wordt beweerd dat de apk maximaal 6 weken na de APK datum pas verlopen zou zijn. Dit is PERTINENT NIET WAAR!
De einddatum is de geldigheidsdatum en dan niet tot en met, maar tot.
Dat betekent dat er op de datum zelf NIET meer gereden mag worden, tenzij hij op weg is naar het APK station of door de keurende instantie zelf.
Het is niet voor niets dat een auto 2 maand voor de afloopdatum gekeurd mag worden om de oude datum inclusief 1 vers jaar weer op papier te krijgen.
Een APK is dan niet 12 maand, maar 14 maand geldig.
De einddatum is de geldigheidsdatum en dan niet tot en met, maar tot.
Dat betekent dat er op de datum zelf NIET meer gereden mag worden, tenzij hij op weg is naar het APK station of door de keurende instantie zelf.
Het is niet voor niets dat een auto 2 maand voor de afloopdatum gekeurd mag worden om de oude datum inclusief 1 vers jaar weer op papier te krijgen.
Een APK is dan niet 12 maand, maar 14 maand geldig.
-
Geert9000cse1997
- Geregistreerd lid
-
tonke40
- Donateur (10x)

-
sb129h
- Donateur (2x)

't Kleine tandwieltje was inderdaad al aardig tandeloos. Na bijna 500.000 km is dat niks geks. Dasdaas heeft dat netjes vervangen door een getand exemplaar.
Auto is weer gekeurd! Al was het deze keer wel een "zware bevalling" maar dat had niets met de auto te maken, die was in orde. Het kentekenbewijs was zoek, en dan kan er dus niet worden afgemeld...
Auto is weer gekeurd! Al was het deze keer wel een "zware bevalling" maar dat had niets met de auto te maken, die was in orde. Het kentekenbewijs was zoek, en dan kan er dus niet worden afgemeld...
-
mmd1962
- Donateur (2x)

-
sb129h
- Donateur (2x)

't Valt soms niet mee.mmd1962 schreef:Weer een SAAB 90 gered, en kan weer een jaar verder.
heel erg veel geluk ermee, en vooral veilige kilometers met of zonder teller haha
Ik wilde net effetjes weg want ik zit de hele dag al in huis, maar de Saab z'n startmotor ging héééél moeizaam rond (accu naar de vaantjes)...
Zelfde moeizame verhaal bij de eerste reserve ('t cliootje) en binnen de drie minuten was ik dus weer terug binnen.
Wel veilig maar voor de rest weinig kilometers!
-
sb129h
- Donateur (2x)