Airco voor de SAAB 90

1985-1987
mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Airco voor de SAAB 90

Bericht door mmd1962 » wo 27 jun, 2007 8:31

is het ook mogelijk om airco in een SAAB90 1986 te zetten, en zo ja wie heeft hier ervaring mee, en wat voor aanpassingen moeten er dan gebeuren?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 27 jun, 2007 8:37

Op amerikaanse en australische 99's is airco geleverd. Het is dus mogelijk :D . Maar kom maar eens aan een set........

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » wo 27 jun, 2007 8:45

jij hebt het ook al geprobeerd het te krijgen ergens?
dus eigelijk kan ik er van uit gaan dat het een "mission imposible"wordt
misschien weet dan iemand anders een alternatieve oplossing een soort van persoonlijke airco voor in de auto, net als je thuis ook kan hebben.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 27 jun, 2007 8:50

koop zo'n klein thuis/vakantie dingetje, en koop er ook een 12/230V omzetter (met auto aansluiting) bij.

klaar.

weet niet hoeveel stroom dat gaat trekken, maar dat merk je vanzelf. :lol:

ps. ja, een airco voor de 99/90 is redelijk mission impossible.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 27 jun, 2007 9:24

Een airco uit de 99 zou inderdaad ook gaan werken in een 90. Maar zoals al gezegd kom er maar eens aan. Maar het kan, ze zijn er. En worden heel soms aangeboden in USA (ebay).

Een soort van "universele" airco zou ook moeten kunnen. In principe wijkt de boel niet zo ernstig af van de 900. Vooral de verdamper is het probleem denk ik.

Thom
Donateur
Donateur

airco 99

Bericht door Thom » wo 27 jun, 2007 12:06

ik heb via via na 5 jaar zoeken een set uit Australia laten komen. Je kunt er vanuit gaan dat je de slangen en wellicht ook pomp dan wel moet laten reviseren. Al met al een duur verhaal (kostte mij 600-700 euro zonder inbouw en met goede pomp), maar wel uniek.
Vergeet niet dat de airco's voor Saabs tot 1980 (dus met B-motor) werden geleverd. Op een H-motor (vanaf 1981) past hij niet zonder meer. De snaar van de pomp kan niet tussen schutbord en motor door. (maar de handige liefhebber verzint hier vast wel wat op)
Het systeem is eigenlijk 100% anders dan op de 900. Andere verdamper, andere leidingen, ander koelblok, andere pomp, andere bevestiging, andere knoppen .....

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 27 jun, 2007 21:34

het lijkt me toch al geen feest om een extra radiator voor je eigen radiator te hebben in een 99/90, tis allemaal te dicht en slechte warmteafvoer onder de kap...

ik heb er ook wel eens aan gedacht om in het ventilatorhuis een koelelement te maken van een willekeurige sloopauto, pomp van een 900 erop, droger lukt ook nog wel ergens te plaatsen maar dan strand ik voor de radiator...tis me te nauw bemeten wat koeling aangaat.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » wo 27 jun, 2007 21:44

ik denk dat ik me er maar bij neer ga leggen en dat het echt een mission imposible is, misschien een kleine koeler kopen die op een adapter aansluiten en dan daar maar koelte vandaan halen

Thom
Donateur
Donateur

airco

Bericht door Thom » do 28 jun, 2007 1:59

open dakje helpt ook, en jalouzieën op de achterruit

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 28 jun, 2007 6:59

nee in mijn meisie gaan we niet zagen hoor :D :D
maar ARKO heb ik wel al.
Alle Ramen Kunnen Open. :) :)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 28 jun, 2007 8:30

oh ja? heb je al klapruitjes achter? lijkt me ook een verbetering voor de luchtstroming in de wagen. Mocht je interesse hebben: ik heb een complete set liggen, waar ik niet te veel voor hoef te hebben.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 28 jun, 2007 10:45

:shock: :shock: :shock:
Airco!
In een 90!
Met die centrale vergrendeling die je er al in hebt gezet wordt dit langzaam maar zekere geen 'basic" Saabje meer!
Maar wel lekker luxe!
Doe er dan ook maar meteen stuurbekrachtiging in (ook uit een oude 99, een paar jaar in de seventies hadden de meest luxe uitvoering dit).

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 28 jun, 2007 12:48

je hebt helemaal gelijk Esalet, maar anders word het BAASje zo warm in het SAABje :D .
en het stuur hoef ik niet te verkachten hoor, ik krijg alle liefde al die ik wil :D .
ik zag laatst een 99 te koop staan met een 900 blok nou toen dacht ik waar is die mee bezig geweest een inteelt te maken?
nee ik ben het wat dat betrefd wel helemaal met je eens die cv is er toen opgekomen maar ook weer snel te verwijderen en een airco is toch een hele aanpassing weer.
en ik wil mijn meisie dat niet aan doen ze heeft al die tijd goed gedragen en wie weet wat er dan gebeurd.
dus AIRCO nee, ARKO ja

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 28 jun, 2007 12:50

met een beetje liefde zijn zweetdruppeltjes ook wel normaal.. hoef je jezelf echt niet te frigideren.

:O:

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 28 jun, 2007 12:53

:D :D :D :D :D
nou zo zou ik het ook niet willen noemen

Plaats reactie